Rozstaw srub na feldze, jak to zmierzyc?

Awatar użytkownika
Camel
Posty: 256
Rejestracja: 2005-09-14 15:37
Galeria: viewtopic.php?t=6440

Rozstaw srub na feldze, jak to zmierzyc?

Post autor: Camel »

Witam.
Mam taki problem, mam drugie felgi 17" do probe ale nie jestem przekonany czy mają na 100% rozstaw 5x114,3, w jaki sposób zmierzyć roztaw śrub nie akladając danej felgi na samochod?
Awatar użytkownika
KITT
Posty: 885
Rejestracja: 2005-06-26 19:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Sin City

Post autor: KITT »

114,3 to teoretycznie rozstaw środków przeciwległych otworów w milimetrach lub inaczej średnica okręgu na którym leżą otwory. Przyjmuję że okrąg przebiega przez środek każdego otworu. :wink: A czym zmierzyć? No cóż... :lol: Suwmiarką, linijką, centymetrem... :roll:
Obrazek
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

Rozstawy pięcio śrubowe ciężko zmierzyć, ale tak jak pisał Kitt śrdek śruby do średnicy okręgu narysowanego na podstawie wszystkich otworów.
Gturbo
Posty: 202
Rejestracja: 2006-02-02 21:31
Samochód: brak
Lokalizacja: New York Kielce

Post autor: Gturbo »

Mi sie raczej wydaje ze to jest mierzone tak. 5 Srob ma tak zwany pentagon i ta najbardziej wysunieta srobe na gorze mierzysz odleglosc od niej z ta sroba po przeciwnej stonie na dole czy w prawym dole czy lewym.
Awatar użytkownika
KITT
Posty: 885
Rejestracja: 2005-06-26 19:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Sin City

Post autor: KITT »

:-k :roll:

Jako że teoria nie idzie zawsze z praktyką wybrałem się przed chwilą do garażu gdzie stały dwie felgi. Jedna od Proba 5 x 114,3 a druga od Omegi 5 x 110.

Pomiary wykonane linijką dały niespodziewane wyniki. W feldze 5 x 110 odległość między środkami przeciwległych otworów wynosi zamiast 110 około 105 mm. :shock: A w zimówce od Proba zamiast 114,3 około 110. :shock: Co prawda pomiary wykonywane były w warunkach dalekich od idealnych, ale mocno zachwiały wartość mojego wcześniejszego, teoretycznego postu. Próbowałem też metody Gturbo ale ni jak nie chce wyjść z jednej felgi 110 a z drugiej 114,3. :shock: |(*,)

A teoria... nadal swoje... :shock:

Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Ronin
Posty: 957
Rejestracja: 2005-09-26 15:56
Galeria: viewtopic.php?t=7575
Lokalizacja: Oława

Post autor: Ronin »

Najlapiej założyć na flegę :wink: lub zastosować suwmiarkę elektroniczną, bo to dość precyzyjne urządzonko.
Probe 2.5 V6 MTX USA 97r
Young men - enjoy with Your youth... :-)
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Post autor: Robert »

KITT pisze::-k :roll:

Jako że teoria nie idzie zawsze z praktyką wybrałem się przed chwilą do garażu gdzie stały dwie felgi. Jedna od Proba 5 x 114,3 a druga od Omegi 5 x 110.

Pomiary wykonane linijką dały niespodziewane wyniki. W feldze 5 x 110 odległość między środkami przeciwległych otworów wynosi zamiast 110 około 105 mm. :shock: A w zimówce od Proba zamiast 114,3 około 110. :shock: Co prawda pomiary wykonywane były w warunkach dalekich od idealnych, ale mocno zachwiały wartość mojego wcześniejszego, teoretycznego postu. Próbowałem też metody Gturbo ale ni jak nie chce wyjść z jednej felgi 110 a z drugiej 114,3. :shock: |(*,)

A teoria... nadal swoje... :shock:
Więc za pierwszym razem zmierzyłeś wg metody podanej przez Gturbo i wyszło Ci co innego, niż za drugim wg tej samej metody? :lol: To się fachowo nazywa błąd gruby! :wink:
Jako rzecze Sqad: rozstaw śrub = średnica okręgu, na którym rozmieszczone są otwory (środki otworów). Mierzona między środkami przeciwległych śrub przy ich parzystej liczbie.
Dla ułatwienia: 5 jest liczbą nieparzystą (i nie liczymy otworu środkowego)! :twisted:
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Awatar użytkownika
KITT
Posty: 885
Rejestracja: 2005-06-26 19:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Sin City

Post autor: KITT »

Robert pisze:Więc za pierwszym razem zmierzyłeś wg metody podanej przez Gturbo i wyszło Ci co innego, niż za drugim wg tej samej metody? :lol: To się fachowo nazywa błąd gruby! :wink:
Ale metoda Gturbo nie różni się niczym od tego co napisałem w pierwszym poście, tylko precyzuje dokładnie, prostym językiem, które to są te "przeciwległe" otwory. Nigdzie nie napisałem że mierząc tak jak mówi Gturbo wychodzi mi co innego. :idea: ;)

Robert pisze:Jako rzecze Sqad: rozstaw śrub = średnica okręgu, na którym rozmieszczone są otwory (środki otworów).
Ja to pierwszy napisałem. Obrazek
Robert pisze:Mierzona między środkami przeciwległych śrub przy ich parzystej liczbie.
Ale jakie znaczenie ma tu parzysta liczba? Przy nieparzystej liczbie śrub opisanych na okręgu też występuje pewna ilość przeciwległych par śrub, czyli takich które są maksymalnie oddalone od siebie.
Robert pisze:Dla ułatwienia: 5 jest liczbą nieparzystą (i nie liczymy otworu środkowego)! :twisted:
Jakiego znowu środkowego? :shock: Chyba nie myślisz że ja go "liczę"? :?
Obrazek
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Post autor: Robert »

KITT pisze:Ale metoda Gturbo nie różni się niczym od tego co napisałem w pierwszym poście, tylko precyzuje dokładnie, prostym językiem, które to są te "przeciwległe" otwory. Nigdzie nie napisałem że mierząc tak jak mówi Gturbo wychodzi mi co innego. :idea: ;)
A tu:
KITT pisze:Pomiary wykonane linijką dały niespodziewane wyniki. W feldze 5 x 110 odległość między środkami przeciwległych otworów wynosi zamiast 110 około 105 mm. :shock: A w zimówce od Proba zamiast 114,3 około 110. :shock: Co prawda pomiary wykonywane były w warunkach dalekich od idealnych, ale mocno zachwiały wartość mojego wcześniejszego, teoretycznego postu. Próbowałem też metody Gturbo ale ni jak nie chce wyjść z jednej felgi 110 a z drugiej 114,3. :shock: |(*,)
(podkreślenie moje)

KITT pisze:
Robert pisze:Jako rzecze Sqad: rozstaw śrub = średnica okręgu, na którym rozmieszczone są otwory (środki otworów).
Ja to pierwszy napisałem. Obrazek
Nie - Ty napisałeś 2 definicje - pierwsza prawie działa - tzn. jest prawidłowa dla parzystej liczby śrub, a druga jest prawidłowa, więc - wbrew Twojej sugestii - nie może być równoważna pierwszej.
KITT pisze:114,3 to teoretycznie rozstaw środków przeciwległych otworów w milimetrach lub inaczej średnica okręgu na którym leżą otwory. Przyjmuję że okrąg przebiega przez środek każdego otworu.
KITT pisze:
Robert pisze:Mierzona między środkami przeciwległych śrub przy ich parzystej liczbie.
Ale jakie znaczenie ma tu parzysta liczba? Przy nieparzystej liczbie śrub opisanych na okręgu też występuje pewna ilość przeciwległych par śrub, czyli takich które są maksymalnie oddalone od siebie.
Ale właśnie wtedy ta odległość nie jest średnicą okręgu...

KITT pisze:
Robert pisze:Dla ułatwienia: 5 jest liczbą nieparzystą (i nie liczymy otworu środkowego)! :twisted:
Jakiego znowu środkowego? :shock: Chyba nie myślisz że ja go "liczę"? :?
To był taki żart na zakończenie. Zapomniałem dodać jeszcze, że nie liczymy otworu na wentyl jak również żadnych dużych otworów między ramionami (tworzących kształt felgi).
I nie liczymy dodatkowych otworów w ogumieniu (mi się ostatnio zdarzył) - ale te są na oponie, więc chyba to oczywiste, że nie wpływają na rozstaw otworów felgi... :wink:
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Awatar użytkownika
KITT
Posty: 885
Rejestracja: 2005-06-26 19:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Sin City

Post autor: KITT »

Robert pisze:
KITT pisze:Ale metoda Gturbo nie różni się niczym od tego co napisałem w pierwszym poście, tylko precyzuje dokładnie, prostym językiem, które to są te "przeciwległe" otwory. Nigdzie nie napisałem że mierząc tak jak mówi Gturbo wychodzi mi co innego. :idea: ;)
A tu:
KITT pisze:Pomiary wykonane linijką dały niespodziewane wyniki. W feldze 5 x 110 odległość między środkami przeciwległych otworów wynosi zamiast 110 około 105 mm. :shock: A w zimówce od Proba zamiast 114,3 około 110. :shock: Co prawda pomiary wykonywane były w warunkach dalekich od idealnych, ale mocno zachwiały wartość mojego wcześniejszego, teoretycznego postu. Próbowałem też metody Gturbo ale ni jak nie chce wyjść z jednej felgi 110 a z drugiej 114,3. :shock: |(*,)
(podkreślenie moje)
Użyłem słowa "też" ponieważ Gturbo napisał w swoim poście jakby to było mierzone inaczej.
Gturbo pisze:Mi sie raczej wydaje ze to jest mierzone tak
Ale to nie jest ważne... :roll:
Robert pisze:
KITT pisze:
Robert pisze:Jako rzecze Sqad: rozstaw śrub = średnica okręgu, na którym rozmieszczone są otwory (środki otworów).
Ja to pierwszy napisałem. Obrazek
Nie - Ty napisałeś 2 definicje - pierwsza prawie działa - tzn. jest prawidłowa dla parzystej liczby śrub, a druga jest prawidłowa, więc - wbrew Twojej sugestii - nie może być równoważna pierwszej.
KITT pisze:114,3 to teoretycznie rozstaw środków przeciwległych otworów w milimetrach lub inaczej średnica okręgu na którym leżą otwory. Przyjmuję że okrąg przebiega przez środek każdego otworu.
Zgadzam się. :roll:
Robert pisze:
KITT pisze:
Robert pisze:Mierzona między środkami przeciwległych śrub przy ich parzystej liczbie.
Ale jakie znaczenie ma tu parzysta liczba? Przy nieparzystej liczbie śrub opisanych na okręgu też występuje pewna ilość przeciwległych par śrub, czyli takich które są maksymalnie oddalone od siebie.
Ale właśnie wtedy ta odległość nie jest średnicą okręgu...
Dobra, tu masz rację, nie wiem czemu ubzdurałem sobie że jeśli wielokąt jest foremny to odległość od jego najdalej położonych wierzchołków równa jest średnicy okręgu który jest na nim opisany. :shock: :-k |-o< :1111_bicz: Oczywiście jeśli ma nieparzystą liczbę boków/wierzchołków... Bo jeśli ma parzystą to wiadomo. ;) Ale fakty są takie że im więcej wierzchołków tym mniejsza różnica pomiędzy średnicą okręgu a odległością między wierzchołkami wielokąta. :P

Ale może zamiast teoretyzować policzmy to. :roll: Jeżeli na pięciokącie foremnym opiszemy okrąg jego wierzchołki dzielą go na pięć części. Chciałbym wiedzieć jaka jest w końcu ta odległość między przeciwległymi otworami i między tymi które są najbliżej siebie.

W moich tablicach (matematycznych) jest ciekawy wzór...

R = 2 * a / pierwiastek( 2 * ( 5 - pierwiastek( 5 ) ) )

R = promień okręgu

a = długość boku pięciokąta.

R = 114,3 / 2 = 57,15 mm.

po obliczneiach... a = 57,15 * ~2,35 / 2 = 67,18 mm.

A zatem... odległość od dwóch otworów które są najbliżej siebie wynosi 67,18 mm.

Ale co z odległością dwóch najdalej położonych otworów? Mierzyłem to w piwnicy i jak pisałem wcześniej wyszło około 110 mm.

Korzystając z twierdzenia kątów w kole i twierdzenia cosinusów udało się to policzyć.

cos 36 stopni = połowa długości pomiędzy najdalej oddalonymi śrubami / bok pięciokąta. 36 stopni to jest kąt który powstaje przez "połączenie" dwóch najdalej oddalonych śrub z bokiem pięciokąta. A 36 jest dlatego że jest to połowa 72. 360 / 5 = 72 jak wiadomo.

A zatem...

2 * 67,18 mm * cos 36 stopni = nasza odległość. A to jest 108, 69 mm.

też odległość o której mówił Gturbo i o której pisałem w pierwszym poście dla rozstawu 114,3 powinna wynosić 108,69 mm.
Obrazek
Sh(.)(.)ters
Posty: 1703
Rejestracja: 2004-01-28 21:17
Galeria: viewtopic.php?t=5520
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sh(.)(.)ters »

Fajny, rozwojowy, ważny topik - należy mu się miejsce w FP...
..........Obrazek.........
.....The Power of Dreams.....
Gturbo
Posty: 202
Rejestracja: 2006-02-02 21:31
Samochód: brak
Lokalizacja: New York Kielce

Post autor: Gturbo »

Zucilem zdiencie w strefie zrzutu tam macje dokladnie jak mierzyc.
Awatar użytkownika
KITT
Posty: 885
Rejestracja: 2005-06-26 19:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Sin City

Post autor: KITT »

Czyli jednak inna metoda. :P Hm... :-k Jeśli owór na śrubę ma powiedzmy 1,5 cm dzieląc to na 2 otrzymujemy 7,5 mm. 7,5 + 108,69 mm = 116,19 (powinno być 114,3). Tak więc prawie się zgadza. Pytanie co będzie jeśli w jakimś kole producent zastosuje śruby o większej średnicy. Wtedy to wszystko jeszcze bardziej się rozjedzie, ale myślę że śruby a co za tym idzie otwory są znormalizowane. :roll:
Obrazek
Gturbo
Posty: 202
Rejestracja: 2006-02-02 21:31
Samochód: brak
Lokalizacja: New York Kielce

Post autor: Gturbo »

Mysle ze sie zgadza. A dla rozwiazania swojego pytania, jesli chodzi o grubosc szpilek to zaczni mierzyc na innych autach ktore maja ten sam rozmiar jak probe i daj nam znac. Mysle ze to jest standard, bo chodzi mi o rozmiar otworow.
Awatar użytkownika
KITT
Posty: 885
Rejestracja: 2005-06-26 19:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Sin City

Post autor: KITT »

Po kolędzie z suwmiarką? Dziękuję. |-( :P Ja też myślę że grubość szpilek nie różni się zbytnio w różnych autach, z resztą napisałem to już wcześniej. :wink: Rozważania były czysto teoretyczne. :roll:
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „I gen (1989 - 1992)”