Co nieco o pomiarze ciśnienia
A tak przy okazji to zna może ktoś sklep internetowy gdzie kupię manometr do pomiaru ciśnienia na tłokach w kwocie do 150zł??
> 1. Test kompresji może pomóc w ocenie kondycji silnika w przypadku zmniejszonej wydajności
> silnika, lub gdy występują problemy z zapłonem których nie można przypisać systemowi
> zapłonowemu ani paliwowemu. Jeśli test jest przeprowadzany regularnie, może ostrzec przed
> wystąpieniem problemów, zanim wystąpią inne symptomy
> 2.Silnik musi być całkowicie nagrzany do normalnej temperatury pracy, akumulator musi być w
> pełni naładowany, a przewody odłączone od świec zapłonowych . Będzie również potrzebny
> pomocnik.
> 3. Zablokuj system zapłonowy poprzez odłączenie przewodu WN od cewki zapłonowej i podłącz go
> do bloku silnika uziemiając aparat zapłonowy.
> 4. W modelach wyposażonych we wtrysk paliwa, aby zapobiec uszkodzeniu katalizatora, obniż
> ciśnienie i zablokuj system wtrysku paliwa usuwając przekaźnik pompy paliwa
> 5. Umieść końcówkę pomiarową miernika kompresji do otworu na świecę zapłonową Nr 1. Preferowany
> jest tester wyposażony w gwintowaną końcówkę wkręcaną w otwór.
> 6. Niech pomocnik wciśnie pedał gazu i uruchomi rozrusznik. Po jednym lub dwóch obrotach
> ciśnienie sprężania powinno osiągnąć maksymalną wartość i ustabilizować się. Zanotuj
> najwyższy odczytany wynik.
> 7. Powtórz test dla wszystkich cylindrów zapisując wszystkie wyniki.
> 8. Wszystkie cylindry powinny dać bardzo zbliżone ciśnienie pomiędzy 11a 15 barów. Każdy
> cylinder dający mniej niż 10 barów lub różnica większa niż 1,5 bara sugerują usterkę.
> 9. Zauważ że kompresja powinna się szybko zwiększać w sprawnym silniku. Niska kompresja przy
> pierwszym obrocie i stopniowe zwiększanie ciśnienia przy kolejnych obrotach wskazują zużyte
> pierścienie tłokowe.
> 10. Niski odczyt ciśnienia przy pierwszym obrocie, który nie zwiększa się przy kolejnych
> obrotach wskazuje na nieszczelne zawory lub uszkodzoną uszczelkę głowicy (przyczyną może
> być również pęknięcie głowicy). Nalot na dolnych częściach główek zaworów również powoduje
> niską kompresję.
> 11. Jeśli ciśnienie w dowolnym cylindrze wynosi 10 lub mniej barów, zrób następujący test aby
> znaleźć przyczynę. Nalej łyżkę od herbaty czystego oleju silnikowego do tego cylindra
> poprzez otwór na świecę zapłonową i powtórz test.
> 12. Jeśli dodatek oleju tymczasowo poprawia ciśnienie kompresji, oznacza to że za utratę
> ciśnienia odpowiedzialne są średnica cylindra lub tłok. Brak poprawy ciśnienia oznacza,
> nieszczelne lub wypalone zawory lub uszkodzoną uszczelkę głowicy.
> 13. Niski odczyt z dwóch sąsiadujących cylindrów prawie zawsze oznacza uszkodzenie uszczelki
> głowicy pomiędzy tymi cylindrami. Obecność płynu chłodzącego w silniku potwierdzi tą
> diagnozę.
> 14. Jeśli jeden z cylindrów ma kompresję wyższą o ok. 20% od pozostałych i silnik ma nierówne
> wolne obroty, powodem może być zużyty tłok krzywkowy wałka rozrządu.
> 15. Jeśli odczyt kompresji jest niezwykle wysoki, komory spalania są prawdopodobnie pokryte
> nagarem. Jeśli to jest przyczyną, głowice cylindrów powinny być wymontowane i oczyszczone z
> nagaru.
> 16.Po wykonaniu testu podłącz ponownie kable zapłonowe