No Sh(.)(.)ters,muszę powiedzieć,że Twoja wypowiedz nadaje się do FAQ.
Wracając do oleju,dodam,że ważne jest też,na jakim oleju jezdziłeś wcześniej.Jeżeli był to (strzelam)olej syntetyczny,to w tej chwili(takie jest moje zdanie)nie możesz go zalać olejem mineralnym.
A teraz dłuuuuuugi cytat:
"Na naszym rynku dostępnych jest wiele gatunków olejów silnikowych, różnych firm i różnej jakości. Czym należy się kierować dobierając olej do eksploatowanego samochodu? Co oznaczają cyfry i liczby w oznaczeniu oleju?
Układ smarowania w silniku należy do najważniejszych układów decydujących o jego trwałości. Praca silnikiem bez oleju (który wyciekł np.: w skutek nieszczelności) grozi bardzo szybkim zniszczeniem go. Nawet w ciągu kilku minut wał korbowy może ulec zatarciu, a konsekwencją tego jest naprawa wymagająca demontażu całego silnika. Najczęściej kończy się kosztami rzędu kilku tysięcy złotych.
Kontrolka ciśnienia oleju jest więc bardzo ważna, a w przypadku zapalenia się jej w czasie jazdy należy natychmiast zatrzymać pojazd i wyłączyć silnik. Przed ponownym uruchomieniem trzeba sprawdzić co spowodowało jej zapalenie, a silnik można uruchomić tylko po upewnieniu się, że w układzie smarowania jest ciśnienie oleju.
Olej w silniku spełnia bardzo ważne funkcje:
1.przede wszystkim zmniejsza tarcie i zużycie części,
2.utrzymuje silnik w czystości oraz chroni przed korozją,
3.odprowadza ciepło,
4.uszczelnia komory spalania.
Najważniejszym parametrem oleju jest jego lepkość (czyli to jaki jest gęsty), to bowiem określa jego zdolność do smarowania części. Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych (SAE) opracowało powszechnie dziś stosowany system określania lepkości olejów. W zależności od temperatury otoczenia w której ma pracować podzielono wszystkie oleje na:
6 klas olejów do pracy w niskich temperaturach (tzw. oleje zimowe) 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W - im mniejsza liczba tym niższa temperatura pracy oleju
5 klas olejów do pracy w wyższych temperaturach (oleje letnie) 20, 30, 40, 50, 60.
Najczęściej stosuje się w samochodach oleje wielosezonowe. Oleje takie są oznaczone podwójną symboliką np.: 0W – 40 lub 5W – 50. Mogą być one używane przez cały rok, przy czym druga liczba oznacza lepkość oleju w warunkach zbliżonych do normalnej pracy, a więc w temperaturze 100-150 °C. Wyższa liczba oznacza olej o większej lepkości, niższa oleje rzadsze. W naszych warunkach klimatycznych najczęściej stosowane są oleje zimowe o oznaczeniach klasy temperaturowej:
0W – (do pracy w temp. od -35 °C)
5W - (-30 °C)
10W - (-25 °C)
15W - (-20 °C)
20W - (-15 °C)
Drugim ważnym parametrem oleju jest jego jakość. Wynika ona z tego, jakie dodatki uszlachetniające posiada olej i jak bardzo zmienia się jego lepkość wraz ze zmianą temperatury (wskaźnik lepkości). Najlepsze oleje np.: syntetyczne, mało zmieniają swoją lepkość pod wpływem temperatury, mają wysoki wskaźnik lepkości. Smarowanie silnika pracującego na takim oleju jest dobre zarówno wtedy, gdy pracuje on nie dogrzany, jak i w normalnej temperaturze pracy. Dodatki uszlachetniające poprawiają zdolności myjące oleju, antykorozyjne, zapobiegają starzeniu oleju i stanowią niekiedy 20 % jego objętości.
Najczęściej stosowane są oznaczenia jakości oleju według API (American Petroleum Institute) oraz ACEA – Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów i Producentów Silników Spalinowych.
Według API oznaczenie składa się z dwóch liter. Pierwsza określa do jakich silników jest olej: S - silniki benzynowe, C - silniki wysokoprężne. Druga litera oznacza jakość oleju - im dalsza litera alfabetu tym lepszy olej.
Przykłady:
SE – olej do silnika benzynowego z lat 70-tych
SH lub SJ - oleje najwyższej jakości do silników benzynowych z lat 90-tych
SJ/CF – olej uniwersalny bardzo wysokiej jakości.
W oznaczeniu ACEA stosuje się literę określającą przeznaczenie (A – silniki benzynowe, B – silniki wysokoprężne, E – silniki wysokoprężne samochodów ciężarowych) i cyfrę określającą jakość oleju (niska cyfra lub jej brak oleje najgorsze, większa cyfra np.: 3, 4 - oleje najwyższej jakości).
Przykłady:
Olej 0W – 40 API SJ/CF ACEA A3/B3 wysokiej jakości olej wielosezonowy, uniwersalny (do silników wysokoprężnych i benzynowych) o średniej lepkości.
Olej 20W – 50 API SH/CF ACEA A2/B2 uniwersalny olej wielosezonowy o wyższej lepkości
Olej 15W – 40 CF tańszy olej do silników wysokoprężnych (nie przeznaczony do temperatur poniżej (–20 °C).
Instrukcje konkretnego samochodu zwykle podają wymagania dotyczące jakości oleju. Można dodatkowo brać pod uwagę następujące zalecenia:
1.przy trudnych warunkach eksploatacji (np.: częsta jazda na zimnym silniku lub z dużym obciążeniem) należy stosować lepszy olej i częściej go wymieniać,
2.w silnikach zużytych używać oleju o większej lepkości i częściej go wymieniać (można przejść na tańszy olej),
3.w silnikach eksploatowanych na przeciętnych lub gorszych olejach nie przechodzić nagle na oleje o najwyższej jakości (dodatki myjące mogą spowodować zbyt gwałtowne usuwanie zgromadzonych osadów),
4.raczej starać się nie mieszać różnych gatunków olejów,
5.do silników sportowych i tuningowanych stosować oleje firm, które specjalizują się w produkcji olejów przeznaczonych do sportu."
Ufff.KONIEC.
