Strona 8 z 39

: 2005-08-08 15:39
autor: Pelot
Witam
opcja szukaj,temat oleju był przerabiany wielokrotnie.
P.S.zapraszam dzisiaj do Route 66 na rogu ul.Prymasa tyś...i Górczewskiej o godz.20 na spotkanie klubowe.
Pozdrawiam

Re: jaki olej do silnika?

: 2005-08-08 17:22
autor: Sh(.)(.)ters
Bartek75 pisze:Witam, prosze o rade. Mam przejechane 170000 na liczniku, musze wymienic olej. Jaki olej najlepiej wlac do silnika?
5w40 lub 10w40 zależnie od stanu silnika. Pokaż się w R66, zawsze dowiesz się czegoś ciekawego.

Jakość oleju

Jakość oleju klasyfikowana jest najczęściej według Society of Automotive Engineers (SAE). Stowarzyszenie rozróżnia dwie grupy silników - benzynowe i diesel'a oraz 9 klas jakości.

S - silniki benzynowe C - silniki diesel'a

A,B,C,D,E,F,G,H,J - klasy jakości (najwyższa jakość odpowiada najwyższej literze [J])

Przykład: Olej najwyższej klasy do silnika benzynowego, to SJ

Na opakowaniach współczesnych olejów widnieją podwójne oznaczenia np.: SJ/CJ. Zapis ten oznacza, że olej nadaje się zarówno do silnika benzynowego jak i diesel'a (jednak na pierwszym miejscu stawiany jest w tym wypadku silnik benzynowy). Niekiedy spotykamy się z oznaczeniem EC (Energy Conserving), zapisanym obok klasy jakości. Zapis ten oznacza, że olej przeszedł pozytywnie testy na oszczędność paliwa w porównaniu z olejem wzorcowym (przeważnie 15W40).
W europejskim systemie klasyfikacji ACEA (Association Constructeurs Européens d'Automobiles) jakość olejów oznaczana jest symbolami od A1(benzyna) i B1(diesel), do A3 i B3 (klasa najwyższa).

Olej silnikowy

: 2005-08-08 17:34
autor: Sh(.)(.)ters
Proszę o umieszczenie tego tematu w FAQ o ile ocenicie, że na to zasługuje.

Tekst zaczerpnięty z http://www.vtuning.com

Oleje silnikowe

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Od niego zależy zużycie podzespołów silnika, łatwość rozruchu zimą, czy też apetyt auta na paliwo. Wybierając olej powinniśmy zwrócić uwagę na to w jakich temperaturach jest eksploatowany, jaki styl jazdy preferujemy oraz jak często dokonujemy jego wymiany. Właściwy wybór ułatwi zaznajomienie się z kilkoma omówionymi niżej pojęciami:

Jakość oleju

Jakość oleju klasyfikowana jest najczęściej według Society of Automotive Engineers (SAE). Stowarzyszenie rozróżnia dwie grupy silników - benzynowe i diesel'a oraz 9 klas jakości.

S - silniki benzynowe C - silniki diesel'a

A,B,C,D,E,F,G,H,J - klasy jakości (najwyższa jakość odpowiada najwyższej literze [J])

Przykład: Olej najwyższej klasy do silnika benzynowego, to SJ

Na opakowaniach współczesnych olejów widnieją podwójne oznaczenia np.: SJ/CJ. Zapis ten oznacza, że olej nadaje się zarówno do silnika benzynowego jak i diesel'a (jednak na pierwszym miejscu stawiany jest w tym wypadku silnik benzynowy). Niekiedy spotykamy się z oznaczeniem EC (Energy Conserving), zapisanym obok klasy jakości. Zapis ten oznacza, że olej przeszedł pozytywnie testy na oszczędność paliwa w porównaniu z olejem wzorcowym (przeważnie 15W40).
W europejskim systemie klasyfikacji ACEA (Association Constructeurs Européens d'Automobiles) jakość olejów oznaczana jest symbolami od A1(benzyna) i B1(diesel), do A3 i B3 (klasa najwyższa).
Lepkość (wg. API)

Parametr ten określa opór oleju wobec płynięcia. Klasyfikacji dokonuje się według kryteriów American Petroleum Institute (API), który to instytut uszeregował oleje według klas zimowych oraz letnich. Oleje wielosezonowe łączą w sobie cechy obu klas.

Oleje zimowe: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
Oleje letnie: 30, 40, 50, 60
Oleje wielosezonowe: Np.: 0W40, 5W50 etc.

Oznaczenie lepkości informuje w jakim zakresie temperatur może być stosowany dany olej.

Wskaźnik lepkości

Liczba ta informuje nas w jakim stopniu stabilna jest lepkość oleju w miarę zmian jego temperatury. Im wyższy wskaźnik lepkości, tym lepszy olej (mała wrażliwość na zmiany temperatur). Dobry olej powinien posiadać wskaźnik lepkości minimum 140 (Mobil 5W50 - 184).

Liczba TBN

Liczba ta podawana jest w jednostce:

- ilość miligramów wodorotlenku potasu (KOH) przypadająca na gram oleju

Jest to dość ważny parametr informujący o zdolności oleju do dezaktywacji kwaśnych produktów spalania paliwa oraz do jego zdolności czyszczących. Im wyższa liczba, tym lepsze własności oleju.

Temperatura płynięcia

Jest to minimalna temperatura, przy której olej zachowuje płynność.

Mineralny, półsyntetyk, syntetyk.

Oleje mineralne wytwarzane są na bazie powstałej w wyniku destylacji ropy naftowej. Oleje syntetyczne produkuje się w oparciu o komponenty powstałe w wyniku syntezy chemicznej. Oleje półsyntetyczne tworzone są na bazie mineralnej z kilkudziesięcioprocentowym dodatkiem bazy syntetycznej - nie większym jednak niż ok. 30%. Wybierając odpowiedni rodzaj oleju należy zwrócić uwagę na proste zależności:
Oleje mineralne starzeją się szybciej niż półsyntetyki oraz syntetyki.
Oleje mineralne mają najniższe wskaźnik lepkości, najwyższe temperatury płynięcia oraz najwyższą lepkość w niskich temperaturach.
Nie należy mylić lepkości oleju z jego gęstością. Gęstość jest to masa oleju w jednostce objętości, lepkość natomiast jest to najprościej mówiąc "odporność" oleju na ściekanie ze smarowanych części (w tym miejscu proszę fizyków o nieirytowanie się). Istnieje jednak zależność pomiędzy gęstością a lepkością - im wyższa lepkość oleju, tym olej jest gęstszy (w danej temperaturze).

Poniżej przedstawię kilka praktycznych wskazówek, mogących ułatwić dobór odpowiedniego oleju silnikowego:

Olej dobieramy patrząc na to, w jakich temperaturach będzie eksploatowany w okresie do następnej wymiany. Silnik zalewamy olejem określonej klasy lepkości.

W miarę wzrostu okresu pomiędzy wymianami powinniśmy stosować olej o coraz wyższej klasie jakości i w miarę dużej liczbie TBN (najlepiej syntetyk, ew. półsyntetyk).

Nie powinniśmy lać oleju o wysokiej klasie jakości do starych silników, zwłaszcza zalewanych wcześniej olejami gorszymi. Może to doprowadzić do rozszczelnienia silnika poprzez wypłukanie zgromadzonych z upływem czasu nagarów.

Do silników "biorących olej" nie powinniśmy stosować olejów syntetycznych ze względu na:

Większe koszty.
Olej inny niż syntetyczny jest gęstszy w niskich temperaturach, przez co lepiej uszczelnia silnik po rozruchu (w zimnym silniku pierścienie nie uszczelniają w takim stopniu jak po jego rozgrzaniu). Lepsze jest też ciśnienie smarowania.

Oleje ekonomiczne to oleje o niskich lepkościach "na zimno" oraz "na gorąco" - ich film stawia jednostce napędowej małe opory. Oleje o wysokich lepkościach nie są już tak ekonomiczne, jednak w większym stopniu zapewniają ochronę w przypadku "kręcenia" silnika na wysokich obrotach.

Do "luźnych silników" (np.Alfa Romeo) lepiej jest stosować olej o wyższej gęstości i lepkości ze względu na uzyskiwaną lepszą ochronę, uszczelnienie oraz ciśnienie smarowania (polecam syntetyk 10W60).

Oleje syntetyczne, ze względu na niewielką gęstość w niskich temperaturach, szybciej docierają do wszystkich punktów smarowania w zimnym silniku (lepsze właściwości penetracyjne).

: 2005-08-08 18:22
autor: AGA I GER
Rany ale litania :lol:

: 2005-08-08 22:32
autor: OLEY
No Sh(.)(.)ters,muszę powiedzieć,że Twoja wypowiedz nadaje się do FAQ.
Wracając do oleju,dodam,że ważne jest też,na jakim oleju jezdziłeś wcześniej.Jeżeli był to (strzelam)olej syntetyczny,to w tej chwili(takie jest moje zdanie)nie możesz go zalać olejem mineralnym.

A teraz dłuuuuuugi cytat:

"Na naszym rynku dostępnych jest wiele gatunków olejów silnikowych, różnych firm i różnej jakości. Czym należy się kierować dobierając olej do eksploatowanego samochodu? Co oznaczają cyfry i liczby w oznaczeniu oleju?

Układ smarowania w silniku należy do najważniejszych układów decydujących o jego trwałości. Praca silnikiem bez oleju (który wyciekł np.: w skutek nieszczelności) grozi bardzo szybkim zniszczeniem go. Nawet w ciągu kilku minut wał korbowy może ulec zatarciu, a konsekwencją tego jest naprawa wymagająca demontażu całego silnika. Najczęściej kończy się kosztami rzędu kilku tysięcy złotych.

Kontrolka ciśnienia oleju jest więc bardzo ważna, a w przypadku zapalenia się jej w czasie jazdy należy natychmiast zatrzymać pojazd i wyłączyć silnik. Przed ponownym uruchomieniem trzeba sprawdzić co spowodowało jej zapalenie, a silnik można uruchomić tylko po upewnieniu się, że w układzie smarowania jest ciśnienie oleju.

Olej w silniku spełnia bardzo ważne funkcje:
1.przede wszystkim zmniejsza tarcie i zużycie części,
2.utrzymuje silnik w czystości oraz chroni przed korozją,
3.odprowadza ciepło,
4.uszczelnia komory spalania.

Najważniejszym parametrem oleju jest jego lepkość (czyli to jaki jest gęsty), to bowiem określa jego zdolność do smarowania części. Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych (SAE) opracowało powszechnie dziś stosowany system określania lepkości olejów. W zależności od temperatury otoczenia w której ma pracować podzielono wszystkie oleje na:

6 klas olejów do pracy w niskich temperaturach (tzw. oleje zimowe) 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W - im mniejsza liczba tym niższa temperatura pracy oleju

5 klas olejów do pracy w wyższych temperaturach (oleje letnie) 20, 30, 40, 50, 60.

Najczęściej stosuje się w samochodach oleje wielosezonowe. Oleje takie są oznaczone podwójną symboliką np.: 0W – 40 lub 5W – 50. Mogą być one używane przez cały rok, przy czym druga liczba oznacza lepkość oleju w warunkach zbliżonych do normalnej pracy, a więc w temperaturze 100-150 °C. Wyższa liczba oznacza olej o większej lepkości, niższa oleje rzadsze. W naszych warunkach klimatycznych najczęściej stosowane są oleje zimowe o oznaczeniach klasy temperaturowej:

0W – (do pracy w temp. od -35 °C)
5W - (-30 °C)
10W - (-25 °C)
15W - (-20 °C)
20W - (-15 °C)

Drugim ważnym parametrem oleju jest jego jakość. Wynika ona z tego, jakie dodatki uszlachetniające posiada olej i jak bardzo zmienia się jego lepkość wraz ze zmianą temperatury (wskaźnik lepkości). Najlepsze oleje np.: syntetyczne, mało zmieniają swoją lepkość pod wpływem temperatury, mają wysoki wskaźnik lepkości. Smarowanie silnika pracującego na takim oleju jest dobre zarówno wtedy, gdy pracuje on nie dogrzany, jak i w normalnej temperaturze pracy. Dodatki uszlachetniające poprawiają zdolności myjące oleju, antykorozyjne, zapobiegają starzeniu oleju i stanowią niekiedy 20 % jego objętości.

Najczęściej stosowane są oznaczenia jakości oleju według API (American Petroleum Institute) oraz ACEA – Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów i Producentów Silników Spalinowych.

Według API oznaczenie składa się z dwóch liter. Pierwsza określa do jakich silników jest olej: S - silniki benzynowe, C - silniki wysokoprężne. Druga litera oznacza jakość oleju - im dalsza litera alfabetu tym lepszy olej.

Przykłady:
SE – olej do silnika benzynowego z lat 70-tych
SH lub SJ - oleje najwyższej jakości do silników benzynowych z lat 90-tych
SJ/CF – olej uniwersalny bardzo wysokiej jakości.

W oznaczeniu ACEA stosuje się literę określającą przeznaczenie (A – silniki benzynowe, B – silniki wysokoprężne, E – silniki wysokoprężne samochodów ciężarowych) i cyfrę określającą jakość oleju (niska cyfra lub jej brak oleje najgorsze, większa cyfra np.: 3, 4 - oleje najwyższej jakości).

Przykłady:
Olej 0W – 40 API SJ/CF ACEA A3/B3 wysokiej jakości olej wielosezonowy, uniwersalny (do silników wysokoprężnych i benzynowych) o średniej lepkości.
Olej 20W – 50 API SH/CF ACEA A2/B2 uniwersalny olej wielosezonowy o wyższej lepkości
Olej 15W – 40 CF tańszy olej do silników wysokoprężnych (nie przeznaczony do temperatur poniżej (–20 °C).

Instrukcje konkretnego samochodu zwykle podają wymagania dotyczące jakości oleju. Można dodatkowo brać pod uwagę następujące zalecenia:
1.przy trudnych warunkach eksploatacji (np.: częsta jazda na zimnym silniku lub z dużym obciążeniem) należy stosować lepszy olej i częściej go wymieniać,
2.w silnikach zużytych używać oleju o większej lepkości i częściej go wymieniać (można przejść na tańszy olej),
3.w silnikach eksploatowanych na przeciętnych lub gorszych olejach nie przechodzić nagle na oleje o najwyższej jakości (dodatki myjące mogą spowodować zbyt gwałtowne usuwanie zgromadzonych osadów),
4.raczej starać się nie mieszać różnych gatunków olejów,
5.do silników sportowych i tuningowanych stosować oleje firm, które specjalizują się w produkcji olejów przeznaczonych do sportu."

Ufff.KONIEC. :D

: 2005-08-08 22:49
autor: Adamkat
wiec wiesz juz jaki olej masz zalać!! :wink:

: 2005-08-09 02:20
autor: Tomasz S
Sh(.)(.)ters !

Jesteś "wszechnicą wiedzy" ... i nie chodzi mi o kopię artykułu :arrow: Po zagłębieniu się w stronkę znalazłem ciekawe odnośniki do innych ... Kilka zapisałem w "ulubionych" - na pewno się przydadzą ...
:1111_bye:

olej do silnika

: 2005-08-09 10:05
autor: Bartek75
Dziekuje koledzy za cenne rady, wlasnie wrocilem z warsztatu gdzie zostawilem autko. Bede mial wymieniane klocki hamulcowe no i olej. Mechanik zaproponowal polsyntetyczny olej maxlife. Mam nadzieje ze to wlasciwy wybor.

cd olej

: 2005-08-09 10:07
autor: Bartek75
Niestety nie wiem na jakim oleju samochod wczesniej jezdzil, samochod sprowadzilem w maju z Niemiec, w ksiazce serwisowej nie jest wpisane jaki olej byl wlewany.

: 2005-08-09 10:12
autor: OLEY
Hmm.
To zapewne nie wiesz też ile kilometrów auto przejechało na poprzednim oleju.A jak sprawdzałeś poziom na bagnecie,to jak wyglądał olej?Był w miarę "czysty",czy czarny?
Ja bym (gdybym był w Twojej sytuacji)przed zalaniem nowego oleju,przepłukał silnik.

: 2005-08-09 10:13
autor: Kula
W komorze silnika powinna byc karteczka od wymiany oleju. Tam napewno jest napisane na jakim ojeju jezdzil i kiedy ma byc wymieniony. Chyba ze byla duza wilgoc w niemczech i karteczka sie rozmyla :-)

: 2005-08-09 10:14
autor: Kula
W komorze silnika powinna byc karteczka od wymiany oleju. Tam napewno jest napisane na jakim ojeju jezdzil i kiedy ma byc wymieniony. Chyba ze byla duza wilgoc w niemczech i karteczka sie rozmyla :-)

: 2005-08-09 10:21
autor: OLEY
Powinna być.
Ewentualnie,niektórzy naklejają naklejkę z datą i stanem licznika przy wymianie.Dobrze poszukaj.U mnie naklejka była na obudowie filtra powietrza.
Są też tacy,którzy sami wymieniają olej i nie mają zwyczaju zapisywać stanu licznika i nazwy oleju.

Re: olej do silnika

: 2005-08-09 10:30
autor: Sh(.)(.)ters
Bartek75 pisze:Mechanik zaproponowal polsyntetyczny olej maxlife. Mam nadzieje ze to wlasciwy wybor.
Jeżeli olej odpowiada opisowi producenta, to powinien być ok:

http://www.valvoline.pl

Na tej stronie jest też konfigurator doboru oleju, w którym o dziwo ujęty jest Probe.

: 2005-08-09 10:38
autor: Sh(.)(.)ters
Szukajcie a znajdziecie... trudno uwierzyć ale to był pierwszy link, wybity przez google.pl po zadaniu odpowiedniego pytania.

: 2005-08-09 11:29
autor: Zbigniew
Po zakupie auta kilka lat temu również nie wiedziałem jakim olejem zalewano silnik , z dobrym skutkiem do tej pory używałem syntetyków Motul i Mobil 1 - 5 W40 lub 0W40

Re: olej do silnika

: 2005-08-11 15:56
autor: Sqad
Bartek75 pisze:Dziekuje koledzy za cenne rady, wlasnie wrocilem z warsztatu gdzie zostawilem autko. Bede mial wymieniane klocki hamulcowe no i olej. Mechanik zaproponowal polsyntetyczny olej maxlife. Mam nadzieje ze to wlasciwy wybor.
Uprzejmy Pan z warsztatu zaproponował Ci olej półsyntetyczny z tego względu, że nie wiadomo na jakim oleju był samochód jeżdżony. Według mnie dobry wybór, trochę asekuracyjny, ale ok.

: 2005-08-13 11:49
autor: AGA I GER
Jeśli chodzi o oleje silnikowe to na tym bym nie oszczędzał i używał najlepszych,
Jeśli o mnie chodzi to tak robię a prócz tego dolewam uszlachetniaczy typu Militec, które poprawiają właściwości smarujące (nie mylić z Doktorkami czy innymi zagęszczaczami)
Obrazek

: 2005-08-17 17:14
autor: Tomasz S
AGA I GER pisze:Jeśli chodzi o oleje silnikowe to na tym bym nie oszczędzał i używał najlepszych,
Jeśli o mnie chodzi to tak robię a prócz tego dolewam uszlachetniaczy typu Militec, które poprawiają właściwości smarujące (nie mylić z Doktorkami czy innymi zagęszczaczami)
Obrazek
Cześć GER !
Pisząc w/w masz na myśli "ceramizery"? - takie jak np. na : http://www.auto-repair.pl/ ... Cały czas biję się z myślami , czy by nie wlać do mojego Probcia czegoś takiego (zapobiegawczo)... Na tych stronach facet dość krytycznie wypowiada się o teflonie (podobno teflon szybko w wys. temp. depolimeryzuje czyli rozkłada się). Nara

: 2005-08-17 17:20
autor: Sqad
A ja bym nie próbował tych szamańskich sztuczek. Znajomy ostatnio starał się uciszyć silnik V6 lał syfów różnego typu, uszlachetniacze, płukanki, itp.
Potem wymienił olej i kupił dobry, zalecany do tego silnika 5W30 i silnik chodzi cichutko jak mróweczka.

: 2005-08-17 17:24
autor: Robert
Kiedyś wypowiadali się przedstawiciele producentów olejów i paliw, że gdyby te uszlachetniacze coś dawały, to sami już w procesie produkcji by je dodawali.
I dodają.
I żeby nie psuć pracy ich laboratoriów dodawaniem czegoś we własnym zakresie.

co myslicie o tym oleju

: 2005-10-26 14:56
autor: laidback
FORD 10W-40 FORMULA XR+

bedzie dzialac w probasie? :)

na allegro wiadro 5litrowe tej mazi kosztuje 69 zl.

: 2005-10-26 15:14
autor: Ivaho
Cena niezła, półsyntetyk. Ale kto to robi, ktora rafineria??

: 2005-10-26 15:22
autor: laidback
bog jeden raczy wiedziec :P

oto lina do auckji:
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=68641365

: 2005-10-26 15:22
autor: Sqad
Panie moderatorze ja bym wywalił ten temat, toć to skandal, znowu gadka bezsensowna, już tyle było o tym na forum.

Olej z allegro :lol:

Link prowadzi do Mobile 1 w dobrej cenie. Temat zostaje. Poczekamy jak się rozwinie...