Strona 1 z 1
Dla zdolnego elektronika.....
: 2007-05-11 15:30
autor: Mr. Cynk
Heja.
czytałem wątki o klimie, climatroniku itp.
moim zdaniem w jedynkach można w bardzo prosty sposób zrobić coś jak klimatronik jeśli ktoś ma tak jak ja sterowanie nawiewami na silniczkach krokowych.
tam jest suwaczek ciepło-zimno, który nie ciąga linką ale tylko jeździ po potencjometrze.
jeśli znalazłby się tutaj zdolny elektronik, który potrafiłby ten suwaczek zastąpić małym układem badającym temperaturę w aucie i zmieniającym odpowiednio oporność takiego potencjometra czy coś to możnaby to podłączyć i auto "samo" pilnowałoby jakiejś ustalonej z góry temperatury.
moim zdaniem to tylko cyfrowy termometr potrzebny i jakiś układzik potrafiący zmieniać wartość oporności dla tego suwaka ciepło-zimno.
ja bym kupił se taki patent

: 2007-05-11 16:27
autor: davidlive
Ja byłbym chętny to zrobić tylko myśle nad tym na jakiej zasadzie by to miało działać bo to nie jest takie proste .
Pogadam z kumplem on jest w tym temacie mózg i może coś wymyślimy.
Tak sobie myśle że może by podeszła regulacja od jakiegoś samochodu z klimatronickiem ???
Ale obawiam sie że to wszystko steruje nie nawiewem bo o to chodzi żeby przy minimalnym i maksymalnym nawiewie wiało z taką samą temp.
Tu chyba trzeba by popatrzeć z innej strony i pogrzebać w sterowaniu klimy .
Jeśli sie myle prosze mnie poprawić
Tylko Mr to co napisałeś samo sobie zaprzecza po co zmieniać wartość tej oporności jak właśnie suwając tym potencjometrem ją zmieniasz
Bez ingerencji w samą klime sie raczej nie obejdzie .
Musze poczytać jakąś mądrą literaturę na ten temat .
pozdro
: 2007-05-11 18:07
autor: Robert
David - Ty zalicz maturę, zrealizuj inne swoje pomysły (elektroniczne też), na które nie masz czasu, a najlepiej po przeczytaniu odczekaj chwilę i przemyśl problem zanim coś napiszesz.
Zbyszku - układ bez regulacji nawiewów (gdzie dmuchać) jest trochę kaleki, ale nawet jeśli ma być tak prosto, to lepiej gdyby było np. kilka termometrów i wyciągana jakaś średnia. Wydaje się proste. Wyzwaniem byłby moduł przełączający nawiewy klimy - wtedy na pewno jeden termometr nie wystarczy.
: 2007-05-11 22:16
autor: davidlive
No ok chce tylko pomóc podsunąć jakis pomysł.
Po maturce się tym zajmę .
A co do tej go klimatronika to nie będzie to takie hop gdyby to było takie proste to by to aż tyle nie kosztowało .
pozdro
(staram się pomóc)
: 2007-05-12 14:31
autor: skorik
davidlive pisze:Musze poczytać jakąś mądrą literaturę na ten temat .
pozdro
Koniecznie!
Mr. Cynk pisze:...ten suwaczek zastąpić małym układem badającym temperaturę w aucie i zmieniającym odpowiednio oporność takiego potencjometra czy coś to możnaby to podłączyć i auto "samo" pilnowałoby jakiejś ustalonej z góry temperatury.
moim zdaniem to tylko cyfrowy termometr potrzebny i jakiś układzik potrafiący zmieniać wartość oporności dla tego suwaka ciepło-zimno.
Potencjometr można zastąpić tranzystorem. Problem z tym, że potencjometr ma swoją charakterystykę - ten zamontowany w panelu ma charakterystyke liniową czyli przesuwanie go np o 3 mm zmienia jego rezystancję o taka samą wartość, niezależnie w którym miejscu znajduje się suwak.
Tranzystory nie mają takiej równej charakterystyki i tu mogłoby być małe utrudnienie.
: 2007-05-13 00:11
autor: Mr. Cynk
biega dokładnie o to że potencjometr w suwaczku powoduje poprzez zmianę rezystancji odpowiednie zmiany położenia na silniku krokowym.
i teraz sprawa ma się tak:
zadajemy jakąś temperaturę nie wiem, plusem i minusem na jakimś panelu bądź czymkolwiek innym jak jakies pokrętełko nie wiem... i ta zadana temperatura jest dla naszego ukłądu priorytetowa do utrzymania.
zatem nasz mądry układzik powinien działać w taki sposób że zmienia oporność czegoś co zastąpi suwaczek ciepło-zimno w taki sposób aby wylatujące powietrze dawało zadaną temperaturę w kabinie.
oczywiście nie jest to banalnie proste jednak wydaje mi się że nie powinno to być bóg wie jak skomplikowane.
a może jakaś bateria oporników które jakiś układ scalony tylko by podpinał zmieniając tę naszą rezystancję....
: 2007-05-13 00:46
autor: edi_pg
skorik pisze:
Potencjometr można zastąpić tranzystorem. Problem z tym, że potencjometr ma swoją charakterystykę - ten zamontowany w panelu ma charakterystyke liniową czyli przesuwanie go np o 3 mm zmienia jego rezystancję o taka samą wartość, niezależnie w którym miejscu znajduje się suwak.
Tranzystory nie mają takiej równej charakterystyki i tu mogłoby być małe utrudnienie.
To że potencjometr jest akurat liniowy to w niczym nie przeszkadza.
Można go zastąpić układem który będzie się ustawiał poprzez zadanie konkretnej temperatury. Czyli sterowanie np. uProckiem, a to czy rezystancja bedzie sie zmieniała liniowo czy logarytmicznie to nas juz nie interesuje bo on ma po prostu ustawić konkretny prąd lub zmienić go tak aby osiągnąć pewną temperaturę.
Pozdrawiam
: 2007-05-13 07:54
autor: Lisiu
Żeby klimatronic dobrze działał musi być (jak już zauwazył Robert) kilka czujników mierzących temperature. Jeden będzie bardzo nie dokładny. Np. w peugeocie 605 z klimatronikiem jest tych czujników 11 ( 9 na desce i po jednym w drzwiach) tylko dla przedniej części kabiny + 2 w tylnych drzwiach, i wtedy możemy powiedzieć że mamy prawdziwego klimatronica.
Nie wiem czy nie łatwiej było by dopasować układ właśnie np. z 605 ( nawiewy też są sterowane "na guziczki", może było by to łatwiejsze rozwiązanie

: 2007-05-13 09:49
autor: Raf
Cynki dobrze kombinuje, mikrokontroler taki jak ATmega8:
http://www.atmel.com/dyn/products/produ ... rt_id=2004
Pozwoli sterować temperaturą nadmuchu, ewentualnie 'kierunkiem nadmuchu', można do niego podłączyć alfanumeryczny wyświetlacz lcd, klawiaturę i dziesiątki tysięcy czujników temperatury:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2812
Oprogramowanie tego będzie raczej prostą sprawą.
uC kosztuje kilkanaście PLN, termometry są po około 20 PLN ($1.76 @ 1k)

za wyświetlacz LCD trzeba dać 30 do 50 PLN.
Co do potencjometru, najprawdopodobniej pracuje on w konfiguracji przetwornika położenie -> napięcie, więc kontroler silnika krokowego jest sterowany po prostu napięciem.
: 2007-05-13 14:10
autor: Bogdan9999
No dobra fajnie ale kto to zrobi ?? Ja z chęcią ale w takim stopniu elektronikiem nie jestem więc nie dam rady a na to potrzeba godzin pracy i testów i kilka stron programu nie mówiąc nic o całej elektronice

: 2007-05-13 16:25
autor: davidlive
Dlaczego zraz kilka stron
Sądze że bascom by(ewentualnie C) starczył na to i nie było by zbytniego kłopotu .
Tylko że to panowie w zasadzie nie jest juz elektronika tylko automatyka , a to juz jest całkiem inna bajka , sam wiem bo taki mam profil .
Zapytam mojego byłego nauczyciela , zobacze co na to powie .
pozdro
: 2007-05-13 17:33
autor: Raf
Jedyne sensowne środowisko programistyczne jakie widzę dla takiego projektu to kompilator
gcc ,
avr-libc i
uisp.
Do obsługi LCD i termometrów są gotowe biblioteki, więc program mógł by się składać z kilkunastu linijek.
Jeśli ktoś potrafi ze zrozumieniem przeczytać dokumentację znajdującą się na podanych wcześniej stronach, to sobie poradzi.
Mnie kusi żeby wywalić całkiem panel sterowania nawiewem, panel z przyciskami (tylna wycieraczka, ogrzewanie szyby itp...) , radio już dawno wywaliłem, i w powstałą w ten sposób przestrzeń wmontować
10" dotykowy ekran VGA (ustawiony pionowo). Sterowanie wymienionymi wcześniej elementami, jak i wiele innych fajnych rzeczy, realizował by mój pokładowy Linux.
Takie rozwiązanie ma kilka wad oczywiście, oprócz ceny ( 1kPLN za monitor ), ryzyko że jakiś dres zechce go przyswoić, no i długi czas ładowania systemu (sam BIOS przynudza 30s zanim zacznie Linux startować) Z tym ostatnim można walczyć ...
P.S.
How to measure temperature with the Dallas Maxim DS1820 sensor?
How to use a LCD with your electronic devices?

Macie gotowca

Lutownica w dłoń, wystarczy nieco zmodyfikować

Re: Dla zdolnego elektronika.....
: 2009-11-29 10:54
autor: micek
Temat ucichł

Czy ktoś zrobił jakieś kroki w tym kierunku?
Co do czujników to myślę że LM35 i DS18B20 by wystarczyły w zupełności. Pierwsze są analogowe a te drugie cyfrowe. Podłączenie do Atmegi8 albo do Atmegi32 wydaje się sensowne z tym że DS-ów można więcej wpakować pod procka. Cena czujników LM-ów to kilka zł (3-4), DS są droższe. Do odczytu LM-y potrzebują 3 kabelków a DS-y tylko 2. Kabelki do LM-ów trzeba prowadzić oddzielnie a DS można podpiąć wszystkie pod te 2 kabelki - prcesor identyfikuje każdy z DS-ów.
Nic tylko brac się do dzieła

Bascom też się przyda bo jest jednym z prostszych. Problem może być z wyświetlaczem. Linux czy inny OS wydaje się zbędny do tych "kilku rzeczy".