RedLine pisze:mysz pisze:Kto Ci takich bzdur naopowiadał że wielkość felgi wpływa na osiągi?
Wszędzie o tym trąbią , 18-19 do niej musi być dobra szeroka opona , a na internecie tego multum np:
•Większe spalanie. Szerokie opony mają większe opory toczenia, wpływające na wzrost spalania paliwa. Felgi mogą mieć ponadto zmniejszać przyśpieszenie samochodu (nie dotyczy klasy „lightweight”).
na necie rónież tego pełno cyt.
Wyniki podsumowano tak:
- Im mniejsze koło tym lepsze przyspieszenie i mniejsze spalanie,
- Większe koło to lepsze hamowanie i większa odporność na przeciążenia boczne ZA WYJĄTKIEM największego rozmiaru (19") który przez bardzo niską ściankę boczną nie utrzymuje w zakręcie kontaktu z podłożem na całej szerokości bieżnika,
- Węższa opona wydaje mniej męczący szum.
- 18" to opcja gdy wygląd jest ważniejszy a drogi gładziutkie,
- 17" dzięki temu, że skracają wyraźnie drogę hamowania, są polecane w każdym innym przypadku.
Witaj kolego RedLine. Mam nadzieję, że będziesz dopieszczał auto

Po przeczytaniu Twojego powyższego posta, złapałem się za głowę... i nie wierze.
Zacznijmy od podstaw, bo pisząc posta się poplątałeś. KOŁO (jako element samochodu) to felga z oponą. Ma ono parametry takie jak obwód, szerokość opony, felgi, wysokość opony (profil) itp. Ponadto można wydzielić oddzielnie opony i felgi i przypisać im wiele parametrów.
Ad.1 mniejsze koło, mniejsze spalanie, lepsze przyspieszenie? Nie wiem kto Ci takich informacji udzielił, ale to bujda. Choć fakt, małe kółko będzie pokazywać lepsze przyspieszenie na liczniku... i tylko na liczniku. Nie w rzeczywistości. Mniejsze spalanie? Dużo zależy od parametrów opony (jej oporów toczenia w tym wypadku). W tym wypadku MNIEJSZA szerokość opony mogłaby podeprzeć Twoją tezę.
Ad.2 Większe koło = lepsze hamowanie? Bujda - Tutaj SZEROKOŚĆ opony ma znaczenie, sprawność układu hamulcowego, waga auta, parametry opony.
Większe koło = lepsza odporność ścianki bocznej bujda. Nie większe koło, ale niższy profil opony.
Teoria z 19calową oponą też jest bujdą. Weź sobie do ręki patyk, który ma 5 centymetrów, złam go pół, i jeszcze na pół, i jeszcze na pół. Łapiesz o co chodzi?
Ad.3 Węższa opona daje mniej szumu... BUJDA. To jest PARAMETR opony zależny od jej producenta, rodzaju, bieżnika itp.
Porównaj sobie oponę terenową, kostkową np. szerokości 9cali a oponę szosową o szerokości 255mm.
Ad.4 Wielkość felgi jest kwestią indywidualną, ja polecam 18". Ładnie siadają w nadkole, przy oponie 225/40/18 nie męczą twardością. I jest jeszcze jeden niewątpliwy plus. Ale o nim zaraz.
Ad.5 17" skraca drogę hamowania? Przeczytałem to 5 razy, nie uwierzyłem. Znowu BUJDA. W jaki sposób wielkość a w sumie parametr średnicy felgi mają Ci pomóc w hamowaniu? Kratę piwa stawiam za udowodnienie tej tezy.
Pierwsza i podstawowa rzecz - za długość drogi hamowania odpowiada OPONA, sprawność układu hamulcowego w samochodzie, zdolności kierującego (choć i tak przy nowoczesnych systemach niewiele), warunki na drodze, nawierzchnia... Ale nie "wielkość" koła.
Co do sensowności montażu innych felgi i opon do Probe jest jeszcze jedna ciekawa sprawa - EKONOMIA
Seryjny rozmiar opon w Probasie V6 (czyt 225/50/16) jest na tyle unikatowy, że w porównaniu do opon o standardowych rozmiarów jest o wiele droższy.
I jest tak, jak się domyślacie - rozmiar opon 225/40/18 jest uznawany za rozmiar seryjny... i opony w tym rozmiarze są tańsze niż ory
Przetestowałem to samemu, gdy szukałem opon do siebie. Szybko przyszedł(i na szczęście wyszedł) mi do głowy pomysł zakupu nowych opon 16" w momencie kiedy już miałem nagrane felgi 18cali.
Kupując opony Uniroyal Rainsport 3 225/40/18 XL na każdej sztuce była różnica 60zł względem 225/60/16 dla tego samego modelu opony.
Tak więc jak łatwo policzyć, kupując 4 kapcie w 18calach "oszczędzamy" w tym przypadku 240zł.
Do tego kolego RedLine, mysz ma rację - felga 16cali od probe jest niesamowicie ciężka. Polecam sprawdzić. Stąd wymiana felg na 17 czy 18cali nie robi tak naprawdę różnicy wagowej w ogóle koła, przez co pomiędzy bajki można sobie włożyć te historie o obciążaniu na łożyskach, przegubach, zawieszeniu...
Bezawaryjności życzę!
