Strona 1 z 4
BOV, Waste Gate, Bay Pass - co to takiego ?
: 2005-04-13 20:38
autor: Gość
BOV, Waste Gate, Bay Pass, wiem jak wyglądają, ale co robią. No zasade działania BOV'a znam niby Bypassa też, ale tak nie dokońca. Czy ktoś mi może wytłumaczyć co każde z nich robi, które z nich jest najwydajniejsze.
Teraz mam zastąpionego seryjnego Bypassa zaworem hydraulicznym za 30zł. Syczy jak BOV, efekt na prawdę niezły. Ale czy można zastosować coś lepszego jaki wpływ może mieć ten zaworek u mnie.
He he no i ostatnio zauważyłem że mi czasem ogień z rur idzie a nic ku temu nie reobiłem niezła jazda, i fajnie wygląda.
: 2005-04-13 20:57
autor: Voodoo
Trochę suchych faktów.
WASTE GATE
Zawór będący elementem turbiny służący do przeprowadzania strumienia spalin poza rotorem turbiny, co w efekcie prowadzi do obniżenia ciśnienia doładowania lub zaniku doładowania. Za pomocą zaworu waste gate reguluje się ciśnienie doładowania. Zawór waste gate jest sterowany pneumatycznie, natomiast nadrzędne sterowanie tym zaworem może zostać zrealizowane elektronicznie, co pozwala na sterowanie ciśnieniem doładowania przez ECU. Awaria zaworu waste gate prowadzi zwykle do zaniku doładowania lub uzyskiwania nadmiernego ciśnienia doładowania.
BLOW - OFF = BOV
Aby zminimalizować zjawisko turbodziury, stosuje się specjalne zawory, zwane "blow - off". W momencie nagłego zamknięcia przepustnicy wypuszczają tłoczone przez turbosprężarkę powietrze do atmosfery. Dzięki temu turbina nie zwalnia tak bardzo i lepiej reaguje na ponowne naciśnięcie pedału gazu. Zawór ten ma jeszcze znamienny wpływ na zmniejszenie niszczenia się turbiny i w konsekwencji zmniejszenia osiągów. Objawem działania tego typu zaworu jest charakterystyczne parsknięcie przy ujęciu gazu.
Proponuję również zajżenie tutaj:
http://www.autocentrum.pl/?FF=264&id=990008945
http://autoswiat.redakcja.pl/archiwum/a ... 3&Strona=2
: 2005-04-13 23:13
autor: Gość
BOV'a regułke i co robi znam, WasteGate i bypass nie wiem.
No dobra jedno mamy z głowy. Gdzie Bov'a najlepiej zamontować to mnie ciekawi.
No i co to jest ten By-pass
Autocentrum pisze:Gdy silnik pracuje na biegu jałowym wszystkie zawory są zamknięte gdyż potrzebna jest duża dawka sprężonego powietrza. Przy podniesieniu obrotów lekko otwiera się zawór by-pass aby nie dopuścić do drastycznego wzrostu ciśnienia doładowania/znaczna część spalin omija wtedy sprężarkę przez co jej obroty nie są zbyt wielkie/. Ciśnienie w układzie dolotu reguluje zawór weste-gate, przeważnie steruje nim komputer za pośrednictwem elektromagnesu który unosi się i wypuszcza część sprężonego ładunku/zmniejsza się ciśnienie doładowania/.
A ja myślałem że by-pass to jest taki nie syczący BOV
a tu wynika że on steruje spalinami, ja nawet nie wiedziałem, że coś tu steruje przepływaem spalin przez turbo
Domniemam, że to jest, ale nie jestem pewnien gdzie
: 2005-04-13 23:24
autor: Voodoo
Trochę szukam i powiem, że dość ciężko właśnie idzie znalezienie informacji na temat By-Pass.
A jeśli chodzi o montaż BOV'a to wydaje mi się, że powinien znajdować się dość plisko przepustnicy aby w miarę szybko wykryć nagły wzrost ciśnienia.
Jak tylko będę coś miał może z fotkami, to będę doklejał w tym temacie.
A jeśli chodzi o WasteGate to jeszcze jest coś takiego:
http://www.zss.pl/~moto/www_referaty/referat_07.htm

: 2005-04-13 23:32
autor: Gość
Fajnie Voodoo że szukasz, thx.
Dobra Wast'a mam już i wiem o co ho.
Voodoo pisze:A jeśli chodzi o montaż BOV'a to wydaje mi się, że powinien znajdować się dość plisko przepustnicy aby w miarę szybko wykryć nagły wzrost ciśnienia.
też mi się tak wydaje, na środku tego perfidnego kolanka.
Co do By-pass'a to powiem ci że on jest zaraz przy turbo i łączy dolot przed turbo z dolotem za turbo. Tak jest w I gen.
: 2005-04-13 23:33
autor: 5150
Ja bov-a nie mam jeszcze ale gadałem ze znajomym który miał masę aut z turbinami i twierdzi że Bov powinien być jak najbliżej przepustnicy, zeby jak najszybciej wydalić powietrze.
Myśle nawet że to logiczne rozumowanie

: 2005-04-13 23:43
autor: Voodoo
Jeszcze jedno w temacie By-pass'a.
Trochę z logiki i wzorem innych zaworów jego zadaniem jest zmniejszenie ciśnienia naporu gazów wydechowych na łopatki napędowe turbiny.
W momencie zwiększenia obrotów silnika i w wypadku tego zwiększenia się ilości gazów wydechowych, zawór otwiera boczną drogę gazom co utrzymuje stałą, nieprzekraczalną wartość prędkości obrotowej wirnika.
Rozsądne, bo mogło by to spowodować ukręcenie turbiny.
W nowszych modelach bodajże tego już się nie stosuje, ponieważ używane są już wirniki o zmiennej geometrii łopatek.
: 2005-04-14 08:47
autor: MISIEK
najlepiej bedzie zamontowac go zamiast oryginalnego BOV-a
ale nalezy rowniez pamietac ze powietrze ktore ucieknie BOV-em jest naliczone przez przeplywomierz i ECU wtrysnie o tyle wiecej paliwa do silnika

: 2005-04-14 09:39
autor: leoul
A mi się z tym By passem coś nie zgadza.
Bliżej jestem tego co własnie myślałeś Sqad o tym By-pasie.
Przecież własnie wast gate jest zaworem, który upuszcza powietrze poza turbo podczas nadmiernego ciśnienia.
By pass to poprostu zawór upustowy puszczony w obieg wewnętrzny.. po prostu powietrze wraca z przepustnicy przez ten zaworek z powrotem do obiegu, tuż za przepływkę. Nawet przypomina to łwłaśnie by pasy.
Dodam tylko, że po zamontowaniu bova należy go odpowiednio zestroić, bo przy mocniejszym zaworku podniesie się ciśnienie doładowania. Taki oryginalny zaworek potrafi upuszczać nawet podczas dodanego gazu, żeby nie zostało przekroczone doładowanie.... nie odczuwasz tego ponieważ powietrze wraca w obieg. Na zewnętrznym BOVie odczułbyś to radykalnie.
Natomiast, mozna zamontować zawór z obiegiem wewnętrznym (mocniejszy) tak jak Pan Bóg przykazał, filtr stożkowy do tego i powinno go być elegancko słychać.
pozdrawiam
: 2005-04-14 11:22
autor: Voodoo
leoul, nie wiem czy czytałeś te artykuły które są pod linkami w moim poście
Może nie mam turbo i niewiele mogę się na nim znać, ale coś zacytuje.
[...] oraz zawór by-pass w układzie wydechowym przed turbiną [...] Przy wysokich obrotach, aby nie dopuścić do znacznego wzrostu ciśnienia doładowania, uchyla się zawór by-pass, powodując, że duża część spalin omija turbinę, przez co jej obroty utrzymywane są na niższym poziomie [...]
Auto ŚWIAT numer 02/02
: 2005-04-14 11:51
autor: MiH
No dobra Panowie! Przyjrzyjmy się temu co jest w serwisówce. (Każdy ją ma, ale nie każdy pokusi się do niej zajrzeć

)
pozycja 35 (czerwona) to - Compresor Bypass Valve
pozycja 40 (nie zaznaczona kolorem to - Turbocharger Wastgate
Jak więc widać nie trzeba tęgich głów tylko 5 minut w serwisówce w wsio wiadomo.
A co wiadomo jeszcze?
Po pierwsze że Bypass zamontowany jest tuż za turbo. Tam też powinien być montowany ewentualny BOV. Natomiast zarówno Bypass jak i BOV powinny być wysterowane ciśnieniem (UWAGA!!!) w kolektorze (przyjrzyjcie się czerwonej linii od Bypass do kolektora). Jak to więc działa? A najbanalniej w świecie. Jeśli ciśnienie w kolektorze spada znacząco od tego które jest na wyjściu turbiny - Bypass się otwiera - reasumując - wyrównuje ciśnienie za i przed przepustnicą.
W przypadku BOV-a konieczne jest przeniesienie przepływomierza (w przypadku probka wymiana na inny) za intercooler. Dlaczego? Dlatego, żeby za każdym zadziałaniem BOV-a nie zalewało nam silnika.
Po drugie.
pozycja 37 to Turbocharger Boost Accucator
40 - Turbocharger Wastgate
Jak więc widać do dokąd nam śmiga strzałka Boost zależy od Accucatora. Słyszałem tu nieraz że aby strzałka śmigała dalej trzeba założyć zwężkę między accucator a wastgate - no to ja podaje drugi sposób - założyć zwężkę można równie dobrze na rurkę co idzie od accucatora. efekt powinien być podobny, a być może nawet lepszy.
: 2005-04-14 11:54
autor: MiH
voodoo-doll pisze:leoul, nie wiem czy czytałeś te artykuły które są pod linkami w moim poście
Może nie mam turbo i niewiele mogę się na nim znać, ale coś zacytuje.
[...] oraz zawór by-pass w układzie wydechowym przed turbiną [...] Przy wysokich obrotach, aby nie dopuścić do znacznego wzrostu ciśnienia doładowania, uchyla się zawór by-pass, powodując, że duża część spalin omija turbinę, przez co jej obroty utrzymywane są na niższym poziomie [...]
Auto ŚWIAT numer 02/02
Nic się voodo nie przejmuj - w autoświecie też się, jak widać, nie znają...
: 2005-04-14 12:28
autor: Voodoo
MiH'u ja się nie przejmuje, bo jak powiedziałem na temat turbo mam małe pojęcie.
Dlatego też podpieram swoje twierdzenia artykułami na ich temat.
Ale jeśli chodzi o By-pass to gdzieś musi być pies pogrzebany, bo z taką tezą jak cytowałem to od wczoraj spotkałem się chyba ze trzy razy i to w różnych, inaczej opisywanych tekstach.
Jeśli więc kogoś wprowadzam w błąd to przepraszam

, ale sam byłem ciekaw i z chęcią dowiem się czegoś więcej na ten temat.
: 2005-04-14 13:57
autor: Gość
A więc tak mam wyrzuconego by-passa, znaczy zaślepionego, i wstawiony zwykły zaworek hydrauliczny, taki kupiony w sklepie za 30 zł

Zaworek robi, super Psssss, i nie ma żadnych skutków ubocznych, tzn musze go jeszcze odpowiednio przetestować. Nie ma żadnych błędów z przepływomierza z tego powodu.
Pod test musze jeszcze poddać doładowanie czy mi nie spadło.
: 2005-04-14 14:21
autor: leoul
Sqad... przepływomierz nie powinien pokazywać błędów.
Efektem będzie czarny dymek z rury wydechowej w momencie pssst... Czyli podczas zmiany biegów najczęściej... jakbyś się przejechał za swoim autem to powinieneś zobaczyć ten efekt
: 2005-04-14 14:24
autor: Gość
leoul pisze:Sqad... przepływomierz nie powinien pokazywać błędów.
Efektem będzie czarny dymek z rury wydechowej w momencie pssst... Czyli podczas zmiany biegów najczęściej... jakbyś się przejechał za swoim autem to powinieneś zobaczyć ten efekt
He he jest coś lepszego, ostatnio jak kto inny jechał moim samochodem to zauważyłem, że czasem idzie ogień z rur. Nic ku temu nie robiłem.
A Pufnięcia czarnym dymkiem zawsze miałem przy zmianie biegu, a oleju mi bierze 2mm skali na 7tyś.
: 2005-04-14 14:24
autor: Qki G
A jak leci ogień z rury to co to oznacza:)
Fakt , że wygląda badzo fajnie w nocy

:):)
: 2005-04-14 14:27
autor: Gość
Zalewa kolektor paliwem, czyli nie przepala mieszanki bo mu powietrza brakuje, domniemam że tego które jest wyrzucane przez zawór. Albo po prostu zawory mi się nie domykają wydechowe i część paliwa leci do kolektora.
: 2005-04-15 02:01
autor: Gość
Dobra dziś ztestowałem, zastąpienie seryjnego bypassa nie sprawdza się furczy fajnie, ale ciśnienie doładowania mi spadło. Zmienie jeszcze miejsce tego zawora, a bypassa zaślepie. Jak to nie pomoże to zawór nie trzyma ciśnienia. To w tedy poszukam czegoś większego z mocniejszym zaworkiem zwrotynm, jak to nie pomoże to po prostu kupie Bov'a i tyle.
: 2005-04-15 15:14
autor: Gość
A co to jest

: 2005-04-15 15:22
autor: MiH
To - wydaje mi się - jest Wasegate tylko zrobniony osobno bo to inna turbina jest. Przyjżyj się - ona coś jakoś inaczej wygląda niż probowa....
: 2005-04-16 02:00
autor: leoul
Ten niebieski zawór wygląda jak sprężyna regulująca wastgatem.
Tylko jest nieco w dziwnym miejscu i jakoś nie ma połączenia.. w sensie takiego druta, który się uchyla otwierając wastgeta.
Może to jest po prostu zewnętrzyny wastgate,... oddający spaliny poza wydech.. tez tak sie zdaża.
Ten sprzęt jest jeszcze niedokończony chyba..
Ale głupi jestem w sumie

: 2005-04-16 14:45
autor: Proper
tak to jest zewnętrzy ale jeszcze do tej flanszy na dole nie jest dokrecona rura ktorą upuszcza spaliny, chyba ze jej poprostu nie widac.
...stosuje sie takie przy duzych turbinach.
: 2005-04-16 15:08
autor: Gość
Dobra to już wiem co to jest i do czego służy, ale jak mniej więcej się to stroi??
A jak by co to prawda tamten WastGate jest nie dokończony.
A tu z lewej strony w zderzaku obok tego gigantycznego intercoolera wychodzi chyba włśnie upust wastgata.

: 2005-04-16 16:29
autor: Proper
...no jak poprostu sie kreci srubką.. he he
...zaklada sie dampfrad lub bleed valve