Spioch

Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Spioch

Post autor: Robert »

adrian_seki pisze:Robert a wiesz coś o budowie wewnętrznej tego mechanizmu blokującego silnik? Tylko i wyłącznie interesują mnie te pseudo krańcówki o których niby wiem.
Nie wiem - przypadkiem ;) wiem jak działa i stąd wiem, co ma wewnątrz, natomiast ani nie rozbierałem silniczka, ani nie widziałem jego wnętrza.

I - żeby nie było, że jestem nieużyty - dowiedziałem (doczytałem) się tego dopiero wczoraj.
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

To jak możesz wiedzieć. Ewidentnie pasuje mi rozwiązanie krańcówek do okrągłego koła (załóżmy że laminat i nawierzchni miedzianej) który jest cały w miedzi i ma tylko dwa punkty bez miedzi rozmieszczone o 180st są trzy przewody (cewka przekaźnika załączającego silnik jest po środku tego koła (powiedzmy że koło ma na sobie trzy pierścienie tworzące trzy ścieżki dla trzech przewodów) i teraz zależnie który przewód wpadł w punkt bez miedzi to druga strona przewodzi i podanie tam napięcia spowoduje załączenie silnika (np w górę), kręci tak długo aż wpadnie w punkt bez miedzi i silnik się zatrzyma. Tym samym sposobem poprzedni punkt który był w punkcie bez miedzi teraz został mechanicznie przesunięty na miedz. Podanie napięcia na drugi przewód spowoduje zamknięcie się lamp (tak długo aż znowu wpadnie w punkt bez miedzi co odpowiada akurat zamknięciu lampy).

Robert jak masz inną teorię proszę o opis. Ja silnik rozbieram we wtorek może środę i będę miał pewność jak nic nie napiszesz.
micek
Posty: 265
Rejestracja: 2008-05-09 22:31
Samochód: brak
Lokalizacja: Starogard Gd.

Re: Spioch

Post autor: micek »

Włączę się do tematu, bo sam próbowałem coś zrobić żeby to był automat.
Trochę to irytujące jak trzeba otwierać śpiocha na czuja, a ja żeby zobaczyć czy jest ok muszę wyjść z auta :(
To co napisał Robert jest prawdą - pojawianie się napięcia na określonym kablu w zależności od tego czy idą do góry czy na dół - nie zdążyłem tego doczytać bo sam do tego doszedłem kiedy mój układ nie zadziałał tak jak miał. Ja najpierw myślałem o spowolnieniu otwierania się i zamykania lamp. Układ napięciowy zrobiłem, jednak ...
nie zadziałało.
Wiem że nie da się sterować napięciowo (napięcie sterowane potencjometrem), być może prądowo lecz nie miałem czasu się tym zająć żeby poszukać i "posklejać" taki układ.
Myślałem też o układzie czasowym, który na podstawie przełącznika będzie puszczał prąd na określony czas, w jakichś ułamkach sekundowych. No ale do tego byłby potrzebny jakiś szybki przekaźnik. Schemat tego układu mam jednak jak sprawdzałem przekaźniki - ich czas reakcji - to może pojawić się problem.
Jak miało to działać:
przełącznik na pierwszej pozycji - załączenie na 1/5 sekundy (oczywiście interwał czasowy możnaby dobrać zmieniając 2 elementy)
przełącznik na drugiej pozycji - załączenie na 2/5 sekundy
przełącznik na trzeciej pozycji - załączenie na 3/5 sek.
etc.
No ale ze względu na brak zorganizowania czasu i odpowiedniego przekaźnika projekt leży sobie .... może doczeka się realizacji :|
albo
ktoś wymysli coś lepszego :)
a z tego co widzę to istnieje taka szansa :)

edit 16 sierpnia
miałem na myśli sterowanie potencjometrem ale przez tranzystor - jeśli dobrze pamietam to był to buz10 (cena kilka zł) - układ na żarówce działał bardzo dobrze jednak do silnika .. to nie to, układ miał wymiary 3x5 cm + zwykły potencjometr,
myślę że stworzenie układu sterującego prądowo zdało by egzamin ... jak znajdę czas to się zabiorę,
co do pracy ciągłej ... to zamierzałem stworzyć układzik który miał działać impulsowo a nie w pracy ciągłej bo to wiadomo że straty ciepła byłyby ogromne, w przypadku impulsowego sterowania praktycznie odpada chłodzenie i z silnikiem nie powinno być problemu
faktem jest że lampy mogą otwierać się i zamykać nierówno, myślę że należałoby za to się zabrać, a wtedy ...
Ostatnio zmieniony 2009-08-16 10:53 przez micek, łącznie zmieniany 1 raz.
PROBE I, 2,2 GT, 92 r.
gg 16101475
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

Rozwiązanie czasowe odpada zgodnie z tym jak ktoś wcześniej zauważył - u niektórych lampy mogą otwierać się z różnymi prędkościami więc w tym samym czasie jedna otworzy się 3cm a druga 2,5 cm. Czyli lipa. Można to nadrobić krańcówką ale wtedy co to za układ czasowy :D.

Oczywiście że sterowanie napięciowe nie da rady gdyż aby potencjometr żeby się nie zapalał potrzebujesz taką wielką drucianą opornicę i będziesz regulował sobie chyba w miejscu ręcznego hamulca jak go wywalisz :D Tylko i wyłącznie sterowanie Tranzystorem Bipolarnym (prądowe) lub MOSFET (napięciowe sterowanie). Ale za taki tranzystorek też troszkę liczą sobie a silniczek nie wiem czy się zadowoli 5A pracy ciągłej :D (działam na pamięci mojej teraz (niekiedy szfankuje ostro) z tego co pamiętam IRFZ44N ma prąd impulsowy rzędu 45 A, ale żeby pracował ciągle z takim prądem dajesz kilka takich par i przypada chyba max 10A na jednego przy czym musisz zapewnić mu dobre chłodzenie). Dzięki niemu możesz puścić na silnik mały prąd i lampy się będą otwierały 5 minut tylko nie wiem czy to nie jest szkodliwe dla silnika - trzeba by poczytać czy druty się nie nagrzeją za mocno.

Wszystkim dzięki za podrzucanie pomysłów ale na razie najbardziej zależy mi aby ktoś kto już rozbierał przekładnie (silnik) lamp powiedział mi jak są rozwiązane tam te krańcówki. No chyba że do wtorku nie zdążycie to już nie bo sam się wezmę za przekładnie (żebym zdjęć nie zapomniał zrobić) :D
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Spioch

Post autor: Robert »

adrian_seki pisze:powiedzmy że koło ma na sobie trzy pierścienie tworzące trzy ścieżki dla trzech przewodów
Tak to rozwiązano w RX7 - wszak to też Mazda, więc Twoje rozważania mają sens.
Obrazek
:arrow: http://www.rx7club.com/showthread.php?t=351136


adrian_seki pisze:To jak możesz wiedzieć.
Robert pisze:... dowiedziałem (doczytałem) się ...
adrian_seki pisze:Robert jak masz inną teorię proszę o opis.
Headlamps
How The Circuit Works

Voltage is applied at all times to the Headlamp Relay, Headlamp Switch, and the Headlamp Retractor. With the Headlamp Switch turned to the HEAD position, the Headlamp Relay coil is supplied with a ground. The contacts of the Headlamp Relay close, allowing current to flow from the HEAD fuse through the Headlamp Relay to the Dimmer Relay and then to the low beam filament of the Dual Beam Headlamps.

The Dimmer Relay switched the power from the Lo-Beam to the Hi-Beam or the Hi-Beam to Lo-Beam and is controlled by the Turn Switch. The beam can be switched by pulling back on the Dimmer Switch.

In GT or LX vehicles equipped with VMM or system scanner, current flows through the Dimmer Relay to the Headlamp Checker, and then to the Headlamps. The Headlamp Checker determines if there is a lamp outage and signals a warning to the driver.

Voltage is also applied at all times to the coil of the internal relay. The internal relay contacts will close (position 1) allowing current from the HEAD fuse to flow through the Headlamp Retractor mechanical switch and relays. The Headlamp Retractor relays are permanently grounded through G101 and G102, the relays are energized and their contacts are pulled closed as soon as current is supplied. With the Headlamp Retractor relays energized and their contacts closed, current is supplied to the Headlamp Retractor motor from the RETRA. fuse. As the Headlamps reach their full UP position, the mechanical switch in each Headlamp Retractor moves to position B and opens the circuit between the Headlamp Switch internal relay and the Headlamp Retractor relays. With current no longer supplied, the Headlamp Retractor relays are de-energized, their contacts open, the circuits from the RETRA. fuse open, and the motors stop operating.

The Headlamp Retractor motor always rotates in the same direction. A cam assembly attached to the motor shaft moves the Headlamps into their UP or DOWN positions. When the Headlamp Switch is turned to PARK or OFF position, the ground is removed from the Headlamp Internal Relay. The Headlamp Internal Relay will de-energize and its contact will switch to position 2. Current is now supplied to the Headlamp Retractors Relays through the HEAD fuse, Position 2 of the Internal Relays contacts, and the DOWN side of the Headlamp Retractor switches. This action energizes the Headlamp Retractor relays, pulls the contacts closed and closes the circuits between the RETRA. fuse and the Headlamp Retractor motors. The motors continue to operate until the Headlamps reach their full DOWN position and the mechanical switches in the Headlamp Retractors opens.

Flash-to-Pass can be operated with the Headlamp Switch in the OFF position and the Retractors in the DOWN position. This is done by pulling back on the Dimmer Switch. This will close the Headlamp Relay and apply voltage to the Headlamp Retractors. The timer of the Dimmer Switch will continue to apply voltage to the Headlamp Retractors, to maintain the Headlamps in the UP position to allow flashing of the Headlamps without lowering the Retractors between flashes.

Service Position : 1st - Park 2nd - Headlamps on 3rd - Service (Headlamps off & up)
Jeśli ktoś ma dostęp do biuletynów TSB, to 15 września 1993 Ford opublikował schemat tych silniczków. Ja nie mam, na performanceprobe tego akurat nie uwzględnili.
:arrow: http://www.performanceprobe.com/misc/tsb.php
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

Dokładnie chodziło mi o ujrzenie wnętrza dokładnie tego co pokazałeś. Dzięki. Opis pewnie też fascynujący ale po angielsku więc i tak średnio mi potrzebny. Zakładam że jest tam rozpisany słownie schemat elektryczny.

Jak jest kółko to już nam wszystkim (zwłaszcza mnie a wam przy okazji) jest miło gdyż moje rozważania mogą iść dalej na temat przeróbki tego kółka na własne i zamiast trzech przewodów wprowadzenie dla łatwiejszego myślenia np pięciu czy sześciu przewodów.

Przekładnia wygląda zupełnie jak w moim probe ale czy mogę mieć pewność że jest dokładnie taka... No nie wiem i chyba wymontuje też swoją (bez sensu żebym obmyślił ścieżki do czegoś, a okaże się że my mamy inaczej (taki foch probe jak wspomniał OLEY)). Ale wielkie dzięki Robert na pewno się przyda wszystko nawet ten opis :D
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Spioch

Post autor: Robert »

Gdy konstrukcja będzie identyczna, to zajrzyj do wątku w klubie RX7, do którego dałem odsyłacz.
Jeśli angielski jest problemem nie do przeskoczenia - skorzystaj z jakiegoś serwisu tłumaczacego, np. google:
:arrow: http://translate.google.pl/translate?hl ... =translate
Kulawe to strasznie (warto jednak samemu znać języki), ale zawsze coś.


Kilka innych fotek (tym razem z hiszpańskiego forum RX7, więc dla samego Tomasza S. :P nie będę cytował ani dawał odsyłacza):
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

Czyli wszystko jasne mi pozostaje tylko sprawdzić czy ten miedziany krążek się da wyciągnąć stamtąd. Jak się da to idealnie a jak się nie da to też dobrze a nie idealnie ale coś wymyślimy. =)

-- dodano 2009-08-17 17:11 --

Dobra egzamin zaliczony więc tak jak mówiłem ruszamy ostro z projektem (no może nie ostro aż tak jak miałem plan ale nadal ostro :) ). Nie rozbieram na razie silnika do czasu aż będę miał kompletne schematy i pomysł rozwiązania tego kółka w środku (pseudo krańcówka). Przekładnię rozbiorę tylko po to aby pomyśleć nad rozmieszczeniem przewodów i nowych styków na dysku oraz pobranie wymiarów tego dysku.

Wracając do tematu. Potrzebuje waszych pomysłów na pracę świateł (oczywiście takie bajery jak puszczanie oczek czy wariowanie świateł na dziurach (oczywiście sterowane a nie same z siebie bo nocą licho by były jakby świrowały lekko :D ) na razie bardziej niż podstawowe działanie lamp.

Mój opis jak i schematy zawierają dwa rzędy pierwsza to pozycja wyłącznika świateł w naszym probe (zamknięte to lampy w dół, otwarte w górę), drugi rząd to sleep (nasz śpioszek) czyli jego pozycja albo ON jako włączona albo OFF jako wyłączona, odpowiednio albo ma być śpioch albo nie). ---> oznacza przejście (zmianę pozycji) w danym miejscu.

Ja wymyśliłem na razie tylko to jako standardowe działanie lamp (Pomijam standardowe działanie lamp po wyłączeniu sleep'a (sleep OFF) bo będą tak jak mamy do tej pory w aucie) nie wiem jak długie na sleep będą działać ale ok (pomijam):

1
Zamknięte --->Otwarte ..........................Lampy otwierają się na sleep'a
Sleep - ON

2
Otwarte ---> Zamknięte .........................Lampy zamykają się ze sleep'a w dół bez otwarcia całych lamp
Sleep - ON

3
Otwarte - Otwarte................................ Lampy otwierają się z pozycji sleep na całkiem otwarte
Sleep ON --> OFF

4
Otwarte - Otwarte..................................Lampy z całkiem otwartych przyjmują pozycje sleep'a
Sleep OFF --> ON

5
Otwarte ---> Zamknięte..........................Standardowe zamykanie się lamp z otwartych w zamknięte tak jak mamy teraz
Sleep - OFF

6
Zamknięte ---> Otwarte..........................Też standardowe otwarcie się lamp tak jak mamy w aucie teraz
Sleep - OFF

Jak możecie to mile widziany pośpiech w pomysłach bo bez sensu układać ścieżki do czegoś niekompletnego :D Aha i czy jak dam tutaj swoje schematy to ktoś będzie wiedział o co chodzi bo nie wiem czy w ogóle warto skanować. Technik elektronik więc nie potrzeba mi potwierdzenia czy schemat będzie działał czy nie bo musi działać :D
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Spioch

Post autor: Robert »

Skanować? Wow! To umiejętność ręcznego pisania i rysowania jeszcze nie zanikła? :shock:
Plusem tego, że silnik kręci się zawsze w 1 stronę (oprócz mechanicznego blokowania tych blaszek) jest to, że nigdy nie ma zwarcia. Nawet gdy dostanie oba sygnały na raz. I to nie jest rozważanie hipotetyczne, ale możesz szybko włączyć światła i je wyłączyć - zanim skończy się pierwszy ruch, tj. otwieranie, układ dostaje drugi sygnał i do pozycji całkowitego otwarcia nakładają się oba polecenia: otwieranie i zamykanie. Po osiągnięciu pozycji w pełni otwartej przekaźnik otwierania (wewnętrzny-w silniku) jest rozłączany, ale ścieżka zamykania ma przerwę dopiero po zamknięciu, więc silnik nie porzerywa ruchu.
Dużo prościej byłoby wyprowadzić przekaźniki na zewnątrz i wykorzystać trzecią ścieżkę.
Ścieżka - przerwa:
A - 0° (360°)
B - 90°
C - 180°
Podanie plusa na A zamknie światła (obojętne w jakiej byłyby pozycji).
Podanie plusa na B otworzy śpiocha (j.w.).
Plus na C otworzy całkowicie (j.w.).
Zachowany został ruch w 1 stronę - nie ma możliwości zwarcia, ale nie da się zamknąć śpiocha bez pełnego otwarcia (ew. nie da się otworzyć dyskretnie bez pełnego otwarcia, gdyby przerwę dać na 270° zamiast na 90°).
Wyeliminowana została potrzeba zapamiętywania aktualnego położenia (albo kilkoma czujnikami, albo czujnikiem i licznikiem - dla każdego światła osobno) - bo samo położenie przełączników nie musi przecież odpowiadać rzeczywistemu stanowi.
Wszystko działa bez dodatkowych układów (nawet projektować nie ma co) - trzeba tylko wyprowadzić te przekaźniki z podtrzymaniem napięcia na zewnątrz silników.
Banalne.
Pod warunkiem, że jest ta trzecia blaszka (gdybamy nad zdjęciami z RX7).
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

Nie będę się dziś denerwował więc poczekam na wypowiedz innych osób, a to lekko skomentuję jeśli pozwolisz.

Tak ogólnie dzięki za pomysł (może ktoś skorzysta). Brak możliwości sleep-otwarte-sleep-otwarte jest dla mnie powodem do całkowitego zaniedbania pomysłu. W dodatku pomysł już mam a pytałem tylko o funkcję świateł jakiej jeszcze nie wypisałem). Zwarcia i inne rzeczy też pozwolę sobie na tym etapie znieważyć (kwestia opóźnienia załączenia przekaźnika). Fakt nie trzeba praktycznie nic elektroniki wsadzać w śpiocha aby działał poprawnie.

Widzę że wychodzisz z założenia po co coś robić skoro może być to to to....źle/problemem. Na początku pisałeś że się nie da zrobić śpiocha automatycznego. Całkowicie nie dziwię się że bronisz swojego postanowienia. Ale jak czegoś się nie da - to musi się dać i koniec. Dlatego podjąłem się tego projektu bo problemy trzeba rozwiązywać a nie je olewać. Jak problem jest prosty to zawsze można go skomplikować jeśli się chce.

Oczywiście Robert ma rację że wystarczy w miedzianym dysku wywiercić otwór pod kątek 45st (zależy jakiego chcesz śpiocha wysokiego) i po prostu podać tam napięcie 12V . Ja nie szukam najprostszych rozwiązań.

W pełni poprawnie działających światłach Przełączniki informują w wystarczający sposób o rzeczywistym stanie lamp jak i przełączników (ja tak sądzę a że nie umie wytłumaczyć to trudno ale tak jest).
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Spioch

Post autor: Robert »

Ok - jaki więc jest stan w pełni poprawnie działających lamp po przełączeniu pięć razy w ciągu sekundy przełącznika śpioch/nie-śpioch? Bo jakiś mądry wsiądzie Ci na zlocie i spróbuje.
Jaki jest stan lamp po dowolnym ruszaniu którymkolwiek z przełączników po wyjęciu bezpieczniak retra?
Jaki jest stan, gdy w jednej z lamp zacznie Ci się zacierać przegub (jedno ze świateł otwiera się i zamyka coraz wolniej, aż zupełnie "umrze" w nieokreślonej pozycji)?

Może "nie będę się denerwował" (w cudzysłowie, bo po mnie to spływa) i poczekam na wynik.
I bynajmniej nie chcę Cię zniechęcać - wolałbym nawet wejść Ci na ambicję, byś zakończył (wykonał) swój projekt. Będę tym pozytywnie zaskoczony.
Ale też wcale nie zaskoczy mnie inne "zakończenie".
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

Że niby nie skończę tego. żeś teraz pojechał. Skończę jak inni się jeszcze wypowiedzą.

Pozycja świateł będzie zawsze ustalona odgórnie bo ja modyfikuję tylko elektrycznie ten dysk w którym tkwi całkowite sterowanie. Więc cokolwiek zrobisz powinno być ok.

Zauważ że to wszystko jest (tylko na papierze w procesie przed produkcyjnym). Więc takie rzeczy co będzie jak zrobisz 20 kombinacji naraz będą myślane i zabezpieczane później ( w większości wystarczy większy dystans przerw (otworów na płytce). Jak będzie jakiś większy problem to nie widzę problemu ominięcia go tranzystorem w celu zabezpieczenia czy układu kontrolującego a w razie problemu zamknięcia się lamp i resetu.

Wtedy największy osioł nie zapali lamp bo się zamkną. W końcu jak ktoś zamontuje mój projekt to chyba będzie wiedział o ewentualnych problemach wspomnianych przez ciebie (wezmę pod uwagę)

Tobie to spływa i wisi a mnie drażni.

Jak przełączysz 5 razy przełącznik śpioch ON-OFF przy zamkniętych lampach to układ cię oleje i usłyszysz 5 cyknięć przekaźnika - olanie to taki nowy bajer żeby unikać ludzi czepliwych
Awatar użytkownika
Patryk-
Klubowicz
Posty: 2142
Rejestracja: 2008-07-13 18:30
Samochód: 2.2 GT 92r... niebawem w remoncie ;]
Galeria: viewtopic.php?t=14552
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki (stojadła)

Re: Spioch

Post autor: Patryk- »

tylko się nie bijta :wink: :roll: ja z niecierpliwoscią czekam na skończony projekt i na zakup gotowego zestawu od Ciebie :) mam nadzieje ze skończysz z happy endem :)
nie ma zdjęć bo się nie da wstawić :(
Awatar użytkownika
vitek
Klubowicz
Posty: 1749
Rejestracja: 2007-11-22 17:26
Galeria: viewtopic.php?t=13010
Lokalizacja: Skarżysko

Re: Spioch

Post autor: vitek »

Adrian, jeśli już tak bardzo chcesz sobie życie utrudnić :wink: to może jeszcze taka opcja: 3 x otworzyć i zamknąć oczka (w ruchu ciągłym) - takie oryginalne pozdrowienie.
był Ford Probe 2.0 16V - '96 Grey Green Metallic
jest Mondeo MK3 2.0 16V 145 KM ATX
micek
Posty: 265
Rejestracja: 2008-05-09 22:31
Samochód: brak
Lokalizacja: Starogard Gd.

Re: Spioch

Post autor: micek »

Adrian_seki, Robert
obaj macie racje
adrian_seki, zrób układ i pokaż że będzie działał tak jak mówisz,
chociaż ja podzielam zdanie Roberta i uważam że działa tak jak on mówi i to jest niepotrzebne kombinowanie bo komu będzie się chciało aż tak rozbierać wszystko aby to zrobić, tylko nielicznym zapaleńcom
ale .... pokaż na co Cię stać, trzymam za Ciebie kciuki
PROBE I, 2,2 GT, 92 r.
gg 16101475
Awatar użytkownika
OLEY
Klubowicz
Posty: 12763
Rejestracja: 2004-10-07 22:17
Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
Lokalizacja: Szczecin

Re: Spioch

Post autor: OLEY »

Myślę, że nie ma tu co więcej dodawać. Te funkcje spokojnie wystarczą.
Jeżeli okaże się, że nie wystąpią problemy, o których wspominał Robert
(mi też jakoś ciężko uwierzyć, że ich nie będzie), to będzie super.

Jest tylko jeden mankament.
Układ będzie przydatny w autach, w których lampy otwierają się idealnie równo.
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

haha i tu cie mam OLEY :D

Że nie wspomniałem o tym to nie znaczy że tak nie będzie. Projekt jest na jedną lampę czyli do każdej lampy pakujesz układ i przerabiasz lampy osobno (tak samo). Oczywiście sterowanie nadal jednym przyciskiem. Czyli lampy mogą się otwierać nawet z opóźnieniem jednominutowym czy dniowym to śpioch i tak będzie równy dla obu lamp. Nie bez powodu odrzuciłem powyżej podpowiedz o sterowaniu czasowym. Powód właśnie ten. Jeżeli ktoś myśli że to będzie tylko nowa czarna skrzynka w aucie z naklejką "Spioch Ford Probe/Mazda" to się ostro przeliczy. To jest "kompleksowa'' modyfikacja sterowania, że tak to określę i na pewno nie w 4h - chyba że jedną lampę to ok.

Nie mogłem spać w nocy jakoś dziś (wstałem chyba o 5 i tak mi się nudziło to wziąłem kartkę i opracowałem większą część tego koła). Jedyny problem (zmęczyłem się tym i nie chce teraz mi się nad tym główkować - jak by nie patrzeć to już prawie 4h siedzie i rysuję) mam z usytuowaniem ścieżki (rozwiązania połączenia "bez zwarciowego" jak to Robert określił) cofnięcia się lamp z pozycji pełnej otwartej do śpiocha. Ze śpiocha cofanie do zamknięcia już jest.

Wykorzystałem tylko do moich funkcji 180st koła i wyszło na razie aż 7 ścieżek z porywem na 8 właśnie do rozwiązania mego ostatniego problemu. Jak dobiorę się do przekładni i obejrzę plastikową oryginalną wkładkę ze stykami to ścieżki mogą ulec zmianie (zmniejszenie ilości do 5-6 może). Oczywiście wszystko można zrobić na 4 stykach ale ze względu na dobre uwagi Roberta o zwarciach potrzebna jest większa ilość ścieżek aby je wyeliminować (zakładając rozkład pinów stykowych w linii prostej).

Mile widziane jakieś pomysły (na bazie powyższych zdjęć zamieszczonych przez Roberta) jak zrobić z tych 3 tyków np 8. Czego użyć, z jakiego materiału wykonać (dla innych użytkowników aby wiedzieli, każdy zrobi jak zechce w końcu), ja tylko pokazuje, że niekiedy słowa "tego nie da się zrobić / jest niewykonalne" oznaczają że zawsze się da tylko trzeba chcieć. Jak się nie chce to się nie robi i już :D

Fabryka forda to tez ludzie byli, tyle że mają więcej nakładów finansowych na testy i próby, zasadnicza uwaga dlaczego im się chce to też mają za to płacone :) Ja jak zepsuję przekładnie w lampie to nic tylko jechać na szrot i kupić drugi od innego Probe a oni dostaną od tak drugi. Nie widzę problemu w przerobieniu lamp. Mój ojciec zawsze mówi, "fabryki nie poprawisz" dlatego jestem uczulony na ten tekst. Zgodzę się że silnika tak szybko nie ulepszysz (po prostu cię nie stać na przeróbki) to nie znaczy że nie dasz rady :P (tak tylko myślę sobie).
Awatar użytkownika
OLEY
Klubowicz
Posty: 12763
Rejestracja: 2004-10-07 22:17
Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
Lokalizacja: Szczecin

Re: Spioch

Post autor: OLEY »

:D
Nadal nie wiem jak chcesz elektroniką nadrobić wyrobione lub zacierające się sworznie,
ewentualnie popękane plastykowe gniazda w cięgnach. :wink:

Albo do końca tego nie rozumiem... :roll:
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

Heh ja o jednym to wy zaraz coś innego - nie wierzę. Czy ja coś mówię o sworzniach :evil:

Wiem że to taka twoje metafora że niby tego nie da się przerobić, ale ja mówię tylko i wyłącznie o sterowaniu pracą silnika (tego w lampie a nie silnika w aucie). A czy on się zatrze czy nie to kwestia właściciela jak dba o auto. jak nasmarujesz raz na wiosnę i raz na zimę lub dwa razy zimą to chyba nic się nie powinno zacinać (nie wiem nie znam się na tym bo nie miałem dotąd tego problemu) :P


Rozpracowany dysk według mnie poprawnie ale zobaczymy po wytrawieniu i wsadzeniu go zamiast oryginału. Dobra a ja idę zamotać jakieś gniazdo 7-mio stykowe :). W sensie wymyśleć i z czegoś zrobić bo raczej nie kupię :D Wszystkie granice kolorów traktujemy umownie bo to doświadczalnie się je wyznaczy tak aby lampa mi działała jak ma działać. To samo dotyczy się Otwarte i Zamknięte bo może być odwrotnie to napisałem tak żeby było wiadomo że po 180st lampa jest otwarta

Obrazek

Według mojego rozumowania i toku myślenia dysk spełnia wszystkie powyższe podane założenia pracy lamp (chyba 6 pozycji podałem). jak ktoś ma zamiar robić to sam kiedyś to ścieżki nie muszą być grube bo w końcu to tylko przekaźnik ile może pociągnąć prądu z 50 mA może dla 12V. Nie mogą być cienkie bo kto później trafi "ślizgaczami" na nie.

-- dodano 2009-08-18 12:50 --
adrian_seki pisze:
Oczywiście Robert ma rację że wystarczy w miedzianym dysku wywiercić otwór pod kątek 45st (zależy jakiego chcesz śpiocha wysokiego) i po prostu podać tam napięcie 12V . Ja nie szukam najprostszych rozwiązań.
Tutaj zbyt pochopnie przyznałem Ci Robert rację. Samo wywiercenie otworu i podanie napięcia na 3 część nie załatwi ci śpiocha :D Jedynie włączy śpiocha z którego nie przeskoczysz do pozycji otwartych świateł - tylko i wyłącznie będziesz mógł je zamknąć :D Chyba że będziesz jak narwany dzieciak z nową zabawką i tylko podasz impuls do zamknięcia lamp i odrazu szybko cofniesz na otwarte. Wtedy staną otwarte. Czyli też badziewny sposób prawie jak wyciąganie bezpiecznika (albo robienie przerwy dla mnie to samo). Takie bawienie się pokrętłem aż z czasem się rozpadnie. :twisted:
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Spioch

Post autor: Robert »

Nie bardzo wiem z czym się wtedy zgadzałeś, a z czym teraz polemizujesz. Zrzucam to na karb Twojego niewyspania.
Robert pisze:Zachowany został ruch w 1 stronę - nie ma możliwości zwarcia, ale nie da się zamknąć śpiocha bez pełnego otwarcia (ew. nie da się otworzyć dyskretnie bez pełnego otwarcia, gdyby przerwę dać na 270° zamiast na 90°).
Natomiast bardzo podoba mi się wykres pierścieniowy, który zamieściłeś. Przynajmniej człowiek wie, za co płaci kupując Excela. :twisted:
adrian_seki pisze:Obrazek
Żeby Cię nie denerwować, nie będę pytał o opis tych 7 :shock: ścieżek.

Skoro i tak zamierzasz zmieniać kierunek pracy silniczków, to na istniejących trzech ścieżkach zrobić można (jeśli ja jestem w stanie taki zaprojektować, to na pewno można) układ, który będzie wykonywał te 6 ruchów, których oczekujesz (ze zmianą z każdej pozycji w każdą bez zbędnych obrotów). Z poprawnym rozpoznaniem zajmowanej pozycji po "pobudce" układu w pozycji nieokreślonej (np. po odłączeniu i ponownym podłączeniu akumulatora) - bez konieczności zajęcia pozycji "zerowej" i ponownego ustawienia się na właściwej, jak robią to niektóre automaty.

Jak mawiał jeden z moich nauczycieli matmy: Ale po co sobie życie ułatwiać, skoro w prosty sposób można je sobie utrudnić?

Ba! Możliwy byłby nawet nie z 1, a z 2 pozycjami śpiocha: zamknięte, miniśpioch, śpioch, w pełni otwarte - wciąż na istniejących 3 ścieżkach.

adrian_seki pisze:Technik elektronik...
To co ja się będę wymądrzał - dasz radę! :1111_ok:
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

Robert pisze: Natomiast bardzo podoba mi się wykres pierścieniowy, który zamieściłeś. Przynajmniej człowiek wie, za co płaci kupując Excela. :twisted:
adrian_seki pisze:Obrazek
Żeby Cię nie denerwować, nie będę pytał o opis tych 7 :shock: ścieżek.
Nie żaden excel tylko paint.
Robert pisze:
Skoro i tak zamierzasz zmieniać kierunek pracy silniczków, to na istniejących trzech ścieżkach zrobić można (jeśli ja jestem w stanie taki zaprojektować, to na pewno można) układ, który będzie wykonywał te 6 ruchów, których oczekujesz (ze zmianą z każdej pozycji w każdą bez zbędnych obrotów). Z poprawnym rozpoznaniem zajmowanej pozycji po "pobudce" układu w pozycji nieokreślonej (np. po odłączeniu i ponownym podłączeniu akumulatora) - bez konieczności zajęcia pozycji "zerowej" i ponownego ustawienia się na właściwej, jak robią to niektóre automaty.
To pokaż mi to skoro masz pomysł. Myślę że nie dasz rady tego wykonać sterując jednym włącznikiem dodatkowym. A opis ścieżek jest zbędny w tej chwili. Wg mnie i mojego doświadczenia z tym mechanizmem na papierze nie ma możliwości wykonania tego nawet na 4 ścieżkach bez dodatkowych przełączników w aucie. I obsługa tego musi być poprzedzona rzetelną instrukcją obsługi bo ktoś wpadnie i ci popali bezpieczniki w najlepszym wypadku. Aby mechanizm działał poprawnie był odporny na "zlotowych świrów" którzy sobie zaczną od tak pstrykać, oraz innych sytuacji jak ręczne podniesienie lamp kluczem bez akumulatora musi być tych 7 ścieżek (oczywiście biorę pod uwagę techniczne wykonanie i problem ze stykami których jeszcze nie ma) możliwe że na papierze zrobisz wszystko ale montaż w aucie okaże się niewykonalny.
Robert pisze: Jak mawiał jeden z moich nauczycieli matmy: Ale po co sobie życie ułatwiać, skoro w prosty sposób można je sobie utrudnić?

wiem słyszałem :D
Robert pisze: Ba! Możliwy byłby nawet nie z 1, a z 2 pozycjami śpiocha: zamknięte, miniśpioch, śpioch, w pełni otwarte - wciąż na istniejących 3 ścieżkach.
jak wyżej pokaż te 3 ścieżki
Robert pisze:
adrian_seki pisze:Technik elektronik...
To co ja się będę wymądrzał - dasz radę! :1111_ok:
śmiesz kpić?
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Spioch

Post autor: Robert »

Nieraz :mrgreen:
Ale w tym przypadku jakbym śmiał... :roll:
Chciałem Cię tylko zmotywować.

adrian_seki pisze:Mój ojciec zawsze mówi, "fabryki nie poprawisz" dlatego jestem uczulony na ten tekst. Zgodzę się że silnika tak szybko nie ulepszysz (po prostu cię nie stać na przeróbki) to nie znaczy że nie dasz rady :P (tak tylko myślę sobie).
Naprawdę dojdziesz sam. Wystarczy tylko na chwilę zapomnieć o rozwiązaniu fabrycznym - Ty dałeś mu się przytłoczyć, bezrefleksyjnie je powieliłeś i skomplikowałeś, a wystarczy wymyślić układ od początku.

2 ^ 3 = 8 :idea:
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

teraz też żeś wymyślił. można wykorzystać trzy ścieżki i bawić się w kodery dekodery i inne tego typu bajki w elektronikę cyfrową jednym słowem. To wiąże się z montażem dodatkowych krańcówek gdzieś na lampie ramieniu. Robiąc jedną dodatkową dziurę w oryginalnym dysku nie jesteś w stanie zrobić śpiocha z moimi funkcjami. Jesteś w stanie ale przy kierownicy będziesz miał z dwa może trzy przełączniki (nie licząc oryginalnego). Lub jednego ale masę przekaźników.

Moja ideologia (w/w tzw projekt) polega na jednym przełączniku, kilka funkcji, i wszystko samo się ma robić a nie my pstrykać sobie. Wsiądziesz do auta po długim pobycie jego u mechanika i będziesz myślał jak się światła zapala żeby ci zwarcie czasem nie wyszło z tej komplikacji włączników. Owszem wspomniałem kilka razy o rozwiązaniu cyfrowym ale tylko i wyłącznie dla kontrolowania sytuacji i gdyby miało by być jakieś zwarcie ma wyłączyć przekaźnik silnika. Lub do kontrolki świetlnej śpiocha. Ale obie kwestie Rozwiałem na dysku.

Jak by nie patrząc dysk w przekładni jest sporawy a oryginalne ścieżki zajmują tam może 10% (widać że nie dbali o koszta). Ja bez większego problemu wsadzę tak 7 ścieżek tylko mam problem (brak pomysłu) na wykonanie stycznika aby był dobry :D

Jeszcze dodam że ten dysk pełni nie tylko rolę jakichkolwiek ścieżek lecz w dużej mierze krańcówek. A na 3 ścieżkach nic nie zrobisz :D Zresztą ścieżek możesz mieć i 50 ale twoja kwestia to jak to wykorzystać i gdzie to zmieścisz.
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Spioch

Post autor: Robert »

Mieszasz. Nie napisałem, że jestem w stanie zrobić to wykonując jedną dodatkową przerwę. Opisałem układ, który za pomocą jednej przerwy załatwia kwestię śpiocha. Tobie na pasuje, bo wykonuje zbędny półobrót (działa zawsze w 1 stronę). Ok - nie, to nie.

Drugie rozwiązanie bazuje na 2 zewnętrznych przełącznikach, tak jak opisałeś - pierwszy oryginalny od świateł (zapalone / zgaszone) i drugi od śpiocha (śpioch / nie-śpioch).
Do tego ścieżki służyłyby za krańcówki - żadnych dodatkowych styczników, krańcówek, ani na lampie, ani na ramieniu.
Przecież zamiast odczytywać stan z jednej trzeba odczytać jednocześnie stan wszytkich 3. W ten sposób możesz zakodować (odczytać) 8 pozycji światła. Do realizacji wnioskowanych przez Ciebie ruchów trzeba rozróżniać 6 pozycji (teoretycznie starczy pierwszych 5):
  1. światła zamknięte
  2. nieokreślona pozycja pomiędzy zamkniętym a śpiochem
  3. śpioch
  4. nieokreślona pozycja pomiędzy śpiochem a w pełni otwartymi
  5. otwarte
  6. dowolny stan po drugiej stronie dysku, nieosiągalny z układu, ale silnik można przestawić ręcznie kręcąc śrubą
Widzisz jakiś problem w odczycie stanu 5 wejść (3 ścieżki i 2 przełączniki) naraz?
Przecież w swoim rozwiązaniu i tak w jakiś sposób musiałbyś wiedzieć, z której z 7 ścieżek aktualnie korzystasz. Chyba, że chcesz po nich - jak w rozwiązaniu fabrycznym - puścić jednocześnie i sterowanie zasilaniem, i samo zasilanie silników. Tylko wtedy żaden układ opóźniający nie zagwarantuje Ci niezwierania układu. Nie widziałeś, jak wolno potrafią otwierać się lampy w Probie, gdy zaczyna coś się dziać. Rozmontowanie ich zimą na ulicy dla przesmarowania można włożyć między bajki. Proba kupiłeś w tym roku, więc doświadczenia w tej kwestii masz zerowe. Swoją drogą zarejestrowałeś się, żeby od razu założyć wątek o swoich problemach - obiecywałeś się przywitać i na obietnicy się skończyło. :P

Wróćmy do śpiocha.
Przyjmijmy, że zakodowaliśmy na ścieżkach dwójkowo numery pozycji (warto z tymi numerami trochę pomieszać, by zminimalizować ilość przerw, ale dla rozważań teoretycznych można chwilowo przyjąć taki skrót).
A, B, C - ścieżki, od najbardziej znaczącej
W - standardowy włącznik świateł
S - dodatkowy przełącznik śpiocha
X, Y - zasilanie silnika, przyjmijmy, że +12 na X i masa na Y otwiera lampę (w połówce tarczy, po której się poruszamy)
0 - rozłączone (stan wejściowy wyłączony lub brak połączenia na wyjściu)
1 - stan wejściowy włączony (+12V)
. - stan wejściowy nieważny (obojętne, czy zero, czy 1)
- - masa (na wyjściu)
+ - +12V (na wyjściu)

Przykładowo 3 wiersz poniżej (0 0 1 0 1 ) oznacza lampę w pozycji 3 (półotwarta, w pozycji śpiocha), wyłączony przełącznik świateł, włącznik śpiocha w dowolnej pozycji / minus na X i plus na Y (czyli lampa ma się zamykać), 12 wiersz lampę w pozycji 6 (niby nieosiągalnej), światła włączone, śpioch wyłączony / minus na X, plus na Y (jesteśmy na drugiej połowie tarczy, więc de facto lampa się w ten sposób otwiera).

Kod: Zaznacz cały

W S A B C / X Y
0 . 0 0 1 / 0 0
0 . 0 1 0 / - +
0 . 0 1 1 / - + 
0 . 1 0 0 / - +
0 . 1 0 1 / - +
0 . 1 1 0 / + -
1 0 0 0 1 / + -
1 0 0 1 0 / + -
1 0 0 1 1 / + -
1 0 1 0 0 / + -
1 0 1 0 1 / 0 0
1 0 1 1 0 / - +
1 1 0 0 1 / + -
1 1 0 1 0 / + -
1 1 0 1 1 / 0 0
1 1 1 0 0 / - +
1 1 1 0 1 / - +
1 1 1 1 0 / + -
Pozycje stabilne to wiersz 1 (zamknięta lampa, oba przełączniki wyłączone), 11 (w pełni otwarta, włączone światła, wyłączony śpioch) i 15 (lampa w pozycji śpiocha, oba przełączniki włączone).

Zaprogramowanie takiego układu wydaje się najprostszym rozwiązaniem. Albo 2 układy - po 1 dla każdej z lamp, albo jeden z 8 wejściami (2 * 3 ścieżki + 2 przełączniki wspólne) i z 4 wyjściami.
adrian_seki pisze:Owszem wspomniałem kilka razy o rozwiązaniu cyfrowym ale tylko i wyłącznie dla kontrolowania sytuacji
No patrz - tylko w tym celu byłby wykorzystywany. 4 przekaźniki na lampę (lub po 2 wielostykowe), które i tak musiałbyś przewidzieć w swoim rozwiązaniu. Żadnych filtrów analogowych, żadnej sztucznej inteligencji, kilka bramek i koniec. No nie mów, że to nie jest banalne. A na pewno wielokrotnie prostsze, niż modyfikacje mechaniczne (dodanie 4 ścieżek ze stykami ślizgowymi, wyprowadzeniami, ...).
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
adrian_seki
Posty: 911
Rejestracja: 2009-05-21 22:31
Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
Galeria: viewtopic.php?t=16334
Lokalizacja: Konin (WLKP)

Re: Spioch

Post autor: adrian_seki »

Postąpię tak jak pisze zawsze innym gdy nie wiedzą o co chodzi (przeczytam później jeszcze kilka razy).

Banalne czy nie to nie wiem. Ja nie mam pojęcia o programowaniu a twoja teoria po pierwszym przeczytaniu jest z jednej strony niby dobra ale z drugiej strony (z doświadczenia które właśnie nabywam przy robieniu owych ścieżek i ślizgów) czarno cię widzę z tym pomysłem :D

A jak widzisz opcje powrotu z trzeciej pozycji do drugiej? Tragedia.

Dla całej reszty później zdam fotorelację z rozpoczętych już prac mojego projektu. A ciebie jeżeli już tak wszystko wiesz poproszę o informacje jak się wrzuca fotki na serwer forum do dotychczas korzystam z serwera elektroda.pl.

I co mam się przedstawiać? Każdy widzi Adrian Konin Poznań Probe 2,2 T co więcej pisać? Nie ma co dodawać.
ODPOWIEDZ

Wróć do „I gen (1989 - 1992)”