Strona 1 z 3

ET przy felgach

: 2005-09-06 11:47
autor: dino1
Postawię pewien problem.
Jakie maksymalne ET może mieć probiak I Gen aby opony nie wystawały poza obrys nadkola ?
Czy ktoś już to sprawdzał ?

pozdro

: 2005-09-06 11:49
autor: Mr. Cynk
:)


przecież to nie jest takie proste jak sądzisz.. :)


ET to parapetr określający odsadzenie felgi a nie jej szerokość. :)

jeśeli stosujesz felgę 7,5 cala to przy oryginalnym ET =38 możesz mieć konieczność podklepania rantów.
chociaż ja mam podklepane tylko tylnie a przednich nie i oponki z rozmiarem 245 spokojnie mi tam służą. :)


jeżeli wsadzasz węższą felę to możesz mieć inne ET ale to nie jest reguła. :)

: 2005-09-07 22:37
autor: Drzymek
Cynki, czy dobrze Cię rozumiem..
Masz podklepane nadkola z tyłu?
Pytam bo problem dotyczy również mnie, mam 8calową fele 17` i oponki 235 i jak nawet delikatnie zabuja to ociera opona o nadkole (tył) :?

: 2005-09-08 01:38
autor: Bogdan9999
Kurcze z tymi waszymi nadkolami aż strach pomyśleć jak szybko korozja je weźmje jak zdarty jest ocynk :? :? :? :?

: 2005-09-08 09:37
autor: Mr. Cynk
moje nadkola sa podklepane od 92 roku i nic im tam się nie dzieje.... :) tylko to się robi z głową a nie z młotkiem w ręku. :)

co do felgi to tak jak pisałem 7,5 cala
nie wiem ja z felą 8 cali byłoby.

ale jest inna sprawa... :) wysokość opony. Sądzę że masz wysoką gumę..... dlatego ci obciera. załóż niski profil to będziesz miał spokój.
ja z przodu nawet nie mam podklepanych nadkoli i pzy 7,5 cala na oponach 245 nic mi nie obciera.

: 2005-09-08 10:05
autor: Drzymek
Niższej nie założę! Miałem wcześniej 40 to się jeździć nie dało! Szkoda autka i zębów na niższe gumy!
A teraz musiałem jeszcze założyć na tył 0,5cm dystanse bo o amortyzator guma obcierała!
Wsadzę chyba gumy usztywniające z allegro 4zł za sztukę... :roll: i po kłopocie!
Chodzi mi tylko o tył, bo z przodu wszystko jest cacy!

: 2005-09-12 14:22
autor: Zbigniew
Musisz się najpierw zastanowić czy dobierasz oponę do fegi ( którą masz lub niezmiernie Ci się podoba i nic poza tym nie jest ważne), albo zakładasz wymianę opon na szersze i do nich dobierasz felgi. Odpowiednie informacje znajdziesz na stromach producentów opon ( tzn. na jaką felgę możesz założyć oponę o wybranym rozmiarze). Przy doborze opony można się posłużyć dostepnymi na wielu stronach kalkulatorami ( min.www.opony.pl). Przy ich doborze trzeba wziąć pod uwagę (jeśli chcesz zachować oryginalną wysokość prześwitu) zmianę profilu na niższy a co za tym idzie koszt opon. Zastanów się też czy tak bardzo zależy Ci na bardzo szerokich oponach, bo przyspieszenie auta znacznie spadnie. Wymiana opon na opony o różnej szerokości na przedniej i tylnej osi wiąże się z zaburzeniem proporcji sił hamowania ustalonej przez producenta, aby to wyeliminować należałoby ingerować w regulator hydrauliczny ustalający podział siła hamujących na tył i przód.
W moim Probe 2.2 GT zmieniłem opony na 215/45/17", samochód wygląda o wiele lepiej, przyspieszenie spadło, auto prowadzi się dużo stabilniej na gładkich prostych i zakrętach, niestety bardziej czuć nierówności naszych dróg.

: 2005-09-12 19:41
autor: dino1
witam
Przy doborze felg mamy dwa warianty:
1. ET jest oryginalne (38mm) i dopasowujemy szerokość felgi razem z oponą. Rodzi się pytanie: jaka może być najszersza felga z oponą - np.: 8"z 245 ? itd.
Czy ktoś już tak dobierał ?

2. Mamy np. ET35. I teraz jaką maksymalnie szeroką felgę z oponą możemy załozyć ?
Czy ktoś ma takie doświadczenia ?

pozdro


Aha,
jeszcze mała dygresja: ET zmniejsza się na zewnątrz felgi.

nara

tzn. im mniejsze ET tym bardziej felga wystaje poza blachę.

: 2005-09-14 12:57
autor: Zbigniew
Po pierwsze wymiar ET się nie zmienia.
ET(ang.offset) oznacza wymiar osadzenia koła, wymiar ten mierzony jest od osi felgi do wewnętrznej powierzchni oporowej (płaszczyzny styku felgi z bębnem lub tarczą koła samochodu).
Aby sprawdzić o jakiej maksymalnej szerokości opona Ci się zmieści musisz zmierzyć odległość od płaszczyzny styku felgi z bębnem lub tarczą koła samochodu do równoległej płaszczyzny stykającej się z karoserią błotnika ( opuszczasz jakiś pion z nadkola, i mierzysz miarką odległość do tarczy lub bębna - i masz jakiś wymiar np oznaczmy go l.

aby znaleźć rozwiązanie problemu trzeba spełnić warunek

ET + l > szerokość opony/2
zatem
szerokość opony < 2(ET+l)

: 2005-09-14 15:33
autor: dino1
he, he, he... tyle to ja też wiem.
mierzyłeś może tą odległość ?

: 2005-09-15 08:23
autor: Zbigniew
Chyba jednak wszystkiego tak za bardzo nie wiesz, bo gdybyś wiedzał to byś to zmierzył w 5 minut, chyba że nie masz taśmy mierniczej i dłuższej linijki lub sznurka służącej jako pion. Z niewiadomych przyczyn uważasz,że rozmiar ET (który się podobno zmienia ???) w znaczący sposób wpływa na to jaką oponę założszysz, a jest to zaledwie kilka milimetrów, a planując założenie opony o szerokości 245 zwiększysz jej szerokość o 4 cm w stosunku do oryginalnej.
Jak nie zapomnę to jutro zmierzę tę odległość i zamieszczę na forum.

: 2005-09-15 10:01
autor: Mr. Cynk
u mnie na ET38 są założone opony 245/35ZR17 przy 7.5 calowych felgach i nic nie obciera. na wszystkich kołach taki sam wymiar, tylne ranty podklepane.

sądzę, że szerszych już się nie da a planując założenie wyższej opony na szerszą felgę będziesz miał już kłopoty. po pierwsze opona będzie wystawać poza obrys autam po drugie felga jest już trochę szeroka a po trzecie opona za wysoka, wiem że są osoby mające 235/40ZR17 i im nic nie trze ale nie sądzę że na 8 calowej feldze....

no jeszcze pelocik mógłby napisać jak on ma u siebie.

: 2005-09-15 10:38
autor: Pelot
A więc ja też napiszę :D
ja mam u siebie 235/45ZR17 szerokość felgi 8 cali :shock: a ET 50
I powiem wam że jeżeli moje ET wynosiło by 30 to nie musiałbym zakładać dystansów 20mm a taka opona mieści się bezproblemowo,obciera mi tylko na dużych wybojach i przynajmniej z 3 osobami na pokładzie.
Z przodu można zakładać dużo większe koła niż z tyłu,ni mam poincia czemu to jest tak zrobione konstrukcyjnie :roll:

: 2005-09-15 16:40
autor: Wuax
Tylko się nie pomylcie, bo skutki mogą być takie
http://www.probe.org.ru/album_pic.php?pic_id=416

: 2005-09-15 16:43
autor: Robert
Ja też chcę taką wypasioną dojazdówkę! :wink:

: 2005-09-15 17:39
autor: Wuax
Oni to nawet dokładnie wyjaśnili z obrazkamihttp://www.probe.org.ru/viewtopic.php?t=4929 a i tak jakiś się pomyliłhttp://www.probe.org.ru/album_pic.php?pic_id=416

: 2007-03-09 19:53
autor: daniel
Witam
mam takie pytanie, bo na początku wakacji na pewno będe zmieniał fele :lol: , i co zrobić żeby "odsadzić" tylne koła :?: , chodzi o to, że jak sie patrzy to przednie koła są jakby szerzej i prawie na równo z błotnikiem, natomiast tylne siedzą głębiej w samochodzie i to rantu błotnika jeszcze troche im brakuje :wink: , teraz mam koło 195/55/15, chce wsadzic 16 calowe albo 17, ale z tym tyłem należałoby coś zrobić....czy tylko szersza opona wystarczy????

: 2007-03-09 21:21
autor: Lisiu
ja mam felgi 17", 7,5 szerokie z ET=35 i zarówno z przodu jak i z tyłu koło kończy sie idealnie równo z karoserią.
opony 235/45

Re: ET przy felgach

: 2009-07-31 18:54
autor: fazario
Witam Panów. Mam jedno proste (nie dla mnie) pytanie. czytając forum i wertując topiki nie udało mi się jednak znaleźć jednoznacznej odpowiedzi.

Zamówiłem już felgi 7JX16H2 ET42 , 5x 114,3 do probe GT I gen z 1992 roku. w tej chwili mam seryjne alufelgi 15.
DO tych felg kupiłem opony 205/55/16 (205 są tak jakby dedykowane do GT I gen tak jak ET42 - jeśliby się opierać na performanceprobe.com)...

Jedynie co wiem na pewno to to, że będę musiał zastosować pierścienie centrując bo otwór na piastę w feldze to 72,6 mm - ale to szczegół.

Proszę mi powiedzieć czy felgi opisane powyżej będą mi pasować bez przeróbek czyt. dystansów, szlifowania rantów itp.
Dzięki pozdrofki!!

Re: ET przy felgach

: 2009-07-31 19:32
autor: Dee Jay
Będą pasować. By szlifować ranty musiałbyś mieć 9" cali na szerokość lub dużo mniejsze ET i glebę

Re: ET przy felgach

: 2009-07-31 20:19
autor: OLEY
Dee Jay pisze: lub dużo mniejsze ET i glebę
Co to znaczy "dużo mniejsze ET"?

Przyjmując, że fabryczne ET dla Probe to 35-42 i kolega chce założyć 42, to znaczy, że zakłada
większe, czy mniejsze?

Pytam z ciekawości, bo mi się zawsze wydawało, że np. ET 65 jest większe niż np. ET 38.

Re: ET przy felgach

: 2009-07-31 20:30
autor: Kocureq
Tak, 65 > 38.

Przy dużo mniejszym ET felga będzie wystawała na zewnątrz, przy większym - może obcierać. Był nawet fajny obrazek, Robert pewnie zaraz zalinkuje ;)

Re: ET przy felgach

: 2009-07-31 20:33
autor: fazario
ET to z tego co się orientuje jest to obsadzenie felg w poziomie na osi. chodzi o to że im większe ET (offset) to felga osadzona jest głębiej (może trzeć np o nadkola) - jeśli jestem w błędzie to wyprowadźcie mnie z niego.
Szerokość opon i ich wielkość nie ma do ET chyba nic.
Gdzieś jest na tym forum ładnie opisane i chyba nawet z rysunkiem - o co chodzi z tym ET
Dziwne jest to że ktoś tu napisał że oryginalne ET przy I gen GT to ET38 a z kolei na performanceprobe.com piszą że standardowe przy roczniku 1992 (jak i wszystkich probe) to ET 42...skąd ktoś wziął te 38?
pozdrowionka!

Re: ET przy felgach

: 2009-07-31 20:34
autor: Dee Jay
Tak jak piszę kocureq przy ET mniejszym od 42 czyli np. 16 felga będzie wysunięta w stronę rantu błotnika a przy większym np 60 będzie schowana bardziej niż przy 42

Re: ET przy felgach

: 2009-07-31 20:53
autor: OLEY
kocureq pisze:Był nawet fajny obrazek, Robert pewnie zaraz zalinkuje ;)
Może nie ten Robert miał wrzucić, ale zawsze Robert. :wink:

[o]Tu był gif, ale zlikwidowałem go, ponieważ możecie go znaleźć sami przy odrobinie chęci. :wink:[/o]

-- dodano 2009-07-31 20:53 --
Dee Jay pisze:Tak jak piszę kocureq przy ET mniejszym od 42 czyli np. 16 felga będzie wysunięta w stronę rantu błotnika a przy większym np 60 będzie schowana bardziej niż przy 42
Ja kiedyś przymierzyłem (założyłem) siedemnasto-calową felgę o ET 65.
Nie dosyć, że wystawała za błotnik, to jeszcze obcierała o amorek.