Rozmawiałem wczoraj z panem z komendy głównej Policji.
Jego opinia:
Można montować zestaw ksenonowy do dowolnego samochodu. Może to być zestaw uniwersalny, może pochodzić z innego modelu samochodu. Samochód do którego montujemy ksenony w ogóle nie musiał być w żadnej wersji w nie wyposażony. Nie trzeba żadnej dodatkowej dokumentacji / zezwoleń / przeglądów - montujemy i jeździmy. Na corocznym przeglądzie diagnosta sprawdza oświetlenie jako jeden z punktów przeglądu.
Kompletny zestaw musi mieć homologację. Nie ma natomiast homologacji do konkretnego modelu samochodu - jeśli dopasujemy blacharkę, można wstawiać światła od Mercedesa do malucha.
Wymagania co do zestawu:
1/ Musi mieć homologację - wszystkie elementy muszą być homologowane i sprawne.
2/ Zestaw musi zawierać reflektory, "żarówki", spryskiwacze i układ samopoziomowania.
Podstawa prawna (tu już musiałem trochę pogrzebać

, ale da się wszystko znaleźć):
1/ Prawo o Ruchu Drogowym, art. 66 ust. 4
http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU ... 602&type=3
4. Zabrania się:
(...)
stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych;
2/ Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, par. 10 pkt 1
http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU ... 420&type=1
Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli jest spełniony co najmniej jeden z następujących warunków:
1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e";
(...)
3/ Załącznik 3 do powyższego rozporządzenia zawiera listę części pojazdów związanych z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska. zawiera ona światła
4/ Dodatkowo regulaminy EKG ONZ są załącznikami do "POROZUMIENIA dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r."
http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU ... 135&type=2
5/ Dodatkowo, rząd potwierdził obowiązywanie w Polsce regulaminu 48 EKG ONZ w oświadczeniu z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie mocy obowiązującej Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą by stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r.
http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU ... 136&type=2
6/ Regulamin 48 EKG ONZ, punkt 6.2.9
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 01:PL:HTML
Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45 [9]
to mówi o konieczności stosowania spryskiwaczy
7/ Regulamin 48 EKG ONZ, punkt 6.2.9
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 01:PL:HTML
Ponadto, w odniesieniu do odchylenia pionowego, postanowień pkt 6.2.6.2.2 powyżej nie stosuje się.
punkt 6.2.6.2.2
6.2.6.2. Korektor ustawienia świateł przednich
6.2.6.2.1. W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 niezbędny jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie.
6.2.6.2.2. Dozwolone są jednak korektory ręczne regulowane w sposób ciągły lub nieciągły, pod warunkiem że mają one ustalone położenie przywracające odchylenie początkowe określone w pkt 6.2.6.1.1 przy użyciu zwykłej śruby regulacyjnej lub w inny zbliżony sposób.
mówi, że można stosować korektor ustawienia świateł przednich automatyczny (6.2.6.2.1) lub ręczny (6.2.6.2.2). Punkt 6.2.9 jednak mówi, że nie można stosować korektora ręcznego do regulacji odchylenia pionowego świateł mijania - musimy więc mieć automatyczny korektor świateł mijania.
Punkty 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 mówią, jak musi być ustawione światło dla nieobciążonego pojazdu z jedną osobą na fotelu kierowcy.