Jest podobny poradnik na probe talk ale może nie każdy umieć język angielski

Zaczynamy:
Błąd ten jest spowodowany przepaleniem bezpiecznika termicznego w układzie komputera Airbagu.
Jest to najczęściej spowodowane przypadkowym zwarciem do masy obwodu.
To który błąd jest wyświetlany przez naszą lampeczkę zależy od jego "priorytetu".
Zawsze błąd z najwyższym priorytetem jest wyświetlany. Nasz błąd 51 jest praktycznie na samym końcu listy priorytetu.
Potrzebne rzeczy
- Lutownica
- Bezpiecznik termiczny 167 C Axial ( Ja użyłem 170-172 C według mnie dopuszczalny) na wszelki wypadek parę szt. Koszt około 1-4 zł

- Spoiwo (cyna)
- Miernik (opcjonalnie)
- pęseta (opcjonalnie)
- odsysacz do cyny
- Zamrażacz / Sprężynka aluminiowa (Potrzebna do odprowadzenia ciepła z elementu lutowanego)
- Obcążki
- Śrubokręt
1.
Zaczynamy od odpięcia akumulatora z komory silnika, oczywiście najpierw minus później plus

2.
Teraz nurkujemy pod kierownice i obok pedałów powinniśmy ujrzeć naszą niebieską skrzyneczkę

Odłączamy od niej kabelki oraz od sąsiadującej białej/srebrnej skrzyneczki (aby mieć lepszy dostęp)
Następnie bierzemy śrubokręt i podważamy nasze 3 zaczepy widoczne na kolejnym zdjęciu. Każdą podważamy i lekko wyciągamy UWAŻAMY na zaczepy by nie połamać

3.
Zabieramy naszego pacjenta do domu na stół operacyjny



Następnie podważamy śrubokrętem zaczepy aby dostać się do naszej płytki

Wyjmujemy ją i odwracamy.
4.
Pora na oględziny płytki i znalezienia winowajcy całego zdarzenia


Znajduje się on w małej obudowie, która ściągamy podważając 2 zaczepy a następnie ukazuje się nam następujący widok

Winowajcą jest bezpiecznik termiczny (ten z zielonym kolorkiem, wyżej)

Dla pewności sprawdzamy miernikiem na badaniu ciągłości obwodu. Jeśli piszczy to przewodzi jeśli nie to nie przewodzi i do wymiany

5.
Bierzemy się za wylutowanie naszego bezpiecznika. Piny zaznaczone na czerwono które należy wylutować

Podgrzewamy pad lutownicą a następnie używamy pęsety by wyciągnąć z drugiej strony jedną z nóżek naszego bezpiecznika po czym robimy tak samo z drugą.
Po tej czynności podgrzewamy jeszcze raz pady by pozbyć się z nich cyny a następnie wciągamy ją odsysaczem.
Oto nasz wylutowany bezpiecznik

6.
Przyszła pora na lutowanie nowego bezpiecznika. Ustawiamy go identycznie jak poprzednika (jest on prawdopodobnie większy od niego oraz ma troszkę grubsze nóżki) czyli aby stykał się z elementem pod nim (tym czarnym).
Teraz najważniejszy moment całej operacji. Jako iż jest to bezpiecznik termiczny około do 170 stopni Celsjusza a grot naszej lutownicy ma 260-330 trzeba będzie zabezpieczyć nasz nowy bezpiecznik przed natychmiastowym spaleniem.
Ja wpadłem na następujący pomysł. Po ułożeniu całego bezpiecznika spryskałem go zamrażaczem a następnie odwróciłem płytkę i szybko zlutowałem jedną z jego nóżek z padem po czym spryskałem znowu cały bezpiecznik.
Wykonałem analogicznie dla drugiej nóżki przez co temperatura nie przeniosła się na nasz element.
Czytałem jeszcze o sposobie z aluminiową sprężynką która zaczepiamy na danej nóżce by gromadziła na sobie ciepło.
Tak oto wygląda nasz nowy bezpiecznik termiczny. Możemy jeszcze dla świętego spokoju sprawdzić przewodzenie między naszym bezpiecznikiem a innymi elementami z którymi jest połączony (Zaznaczone na czerwono i fioletowo), tak jak w pkt 4 sprawdzamy jego przewodzenie (żeby nie było, że się nam podczas lutowania przepalił) oraz drugą stronę płytki

Moje "stanowisko" do tej czynności.

7.
Wcześniejsza obudowa tego bezpiecznika najprawdopodobniej nie będzie pasować. Ja ją lekko naciąłem i odgiąłem tą blaszkę która przenosi ciepło. Nie do końca się zamknęła ale trzymała się solidnie.
Wątpię by była ona potrzebna jeśli odpowiednio nasz bezpiecznik ułożymy aby się stykał z "elementem czarnym".
Wszystko składamy oraz zanosimy do naszego autka pamiętając by podpiąć wszystkie wiązki które odpięliśmy a następnie podłączamy akumulator i sprawdzamy czy nasza operacja się udała

W moim wypadku cała operacja przeszła pomyślnie i nie muszę się teraz przejmować mrugającym błędem nr 51 AirBagu

Mam nadzieję, że komuś przyda się ten poradnik oraz jest w miarę przejrzysty i zrozumiały


Pozdrawiam Wszystkich !
