Zapraszamy do zapisywania się na Zlot Forda Probe, który odbędzie się w dn. 19-22 Czerwca w Sielpi Wielkiej. Szczegóły w dziale Rendez-vous.
chip tuning
Chip
Zalezy od Probe. Do 2.0 i 2.2 nie bardzo ale do pozostalych (2.2 TURBO, 2,5 V6, 3.0 V6) warto. Jest zauwazalny przyrost momentu obrotowego co polepsza osiagi. Pamietaj jednak, iz po zmianie olej silnika musisz wymieniac min co 12 000 km oraz filter powietrza rowniez (chyba, ze masz stozek to czysc go co 5 000 - 7 000 km)
Re: Chip
Ja mam napisane na tapicerce (przy oslonach kolo lusterka), ze olej mam zmieniac co 5000 mil lub 6 miesiecy.flanker pisze:Zalezy od Probe. Do 2.0 i 2.2 nie bardzo ale do pozostalych (2.2 TURBO, 2,5 V6, 3.0 V6) warto. Jest zauwazalny przyrost momentu obrotowego co polepsza osiagi. Pamietaj jednak, iz po zmianie olej silnika musisz wymieniac min co 12 000 km oraz filter powietrza rowniez (chyba, ze masz stozek to czysc go co 5 000 - 7 000 km)
Czy aby na pewno chip w 2.0 i 2.2 nic nie da ? Mysle, ze powinno to dosc znacznie wplynac na momet i moc tych silnikow. Jezeli to pomaga w 3.0 to i w 2.0, 2.2 non turbo pomoze.
Moc w 2.0 i 2.0
Generalnie w tych silnikach przyrost jest bardzo niewielki na poziomie 8-15 KM i momentu do 15 Nm. Przy mocniejszych silnikach wzrost jest znaczacy. Moment obrotowy o ok 20-35 Nm a moc do 25 KM. a to juz cos.
Wiadomo, ze w 2.0 i 2.2 taka zmiana da lepsze parametry (osiagi itd) ale ma sie to nieciekawie w stosunku do ceny (chip kosztuje ok 1 500 zl)
Najpopularniejsze chipy produkuje SuperChips
www.superchips.com
PS> Przy autach non TURBO polecam turbinke elektryczna. Kosztuje ok 300$ a ma te same parametry co Chip a nie ingeruje mocno w silnik. Przy ChipTuningu nalezy bardzo (bardzo bardzo) dbac o oleje filtry itd.
Dla tunerow polecam:
Rura dolotowa powietrza, stozkowy filter pow., PowerRura, zmienic koncowy tlumik i najlepiej pozbyc sie katalizatora, Elektryczne Turbo, a na koncu udac sie do firmy, ktora zaprogramuje odp. Chip. Wtedy da to ok 60-70 KM wiecej i momentu o ok 70-90 NM. Polecam też artykuly o TUNINGU na mojej stronie www.performanceprobe.pl.
Wiadomo, ze w 2.0 i 2.2 taka zmiana da lepsze parametry (osiagi itd) ale ma sie to nieciekawie w stosunku do ceny (chip kosztuje ok 1 500 zl)
Najpopularniejsze chipy produkuje SuperChips
www.superchips.com
PS> Przy autach non TURBO polecam turbinke elektryczna. Kosztuje ok 300$ a ma te same parametry co Chip a nie ingeruje mocno w silnik. Przy ChipTuningu nalezy bardzo (bardzo bardzo) dbac o oleje filtry itd.
Dla tunerow polecam:
Rura dolotowa powietrza, stozkowy filter pow., PowerRura, zmienic koncowy tlumik i najlepiej pozbyc sie katalizatora, Elektryczne Turbo, a na koncu udac sie do firmy, ktora zaprogramuje odp. Chip. Wtedy da to ok 60-70 KM wiecej i momentu o ok 70-90 NM. Polecam też artykuly o TUNINGU na mojej stronie www.performanceprobe.pl.
-
- Klubowicz
- Posty: 1830
- Rejestracja: 2002-09-02 11:46
- Galeria: viewtopic.php?t=5495
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
SuperChip - Super kant !
Polecam stronkę Mike's Ford Probe GT facet zdizasemblował całe oprogramowanie swojego 2.5 V6, więc wie co nieco o tym kompie
Poświęcił jedną stronkę superchipowi, wynika z Niej że SuperChip twierdzi jakoby ich scalak dodawał 21HP !, facet przeprowadził testy porównawcze na hamowni z oryginalnym softem i po wymianie na superchipa, wynika z nich że superchip dodaje... 0 HP !!!
(wykresy dostępne na stronie)
Więc zastanówcie się dobrze zanim wyrzucicie pieniądze w błoto.
Nie pamiętam gdzie, ale widziałem artykuł z jakiejś amerykańskiej gazety tuningowej która przeprowadziła testy różnych chipów do Probe 2.5 V6, większość z nich powodowała spadek mocy !!!
Pozdrawiam Rafał

Poświęcił jedną stronkę superchipowi, wynika z Niej że SuperChip twierdzi jakoby ich scalak dodawał 21HP !, facet przeprowadził testy porównawcze na hamowni z oryginalnym softem i po wymianie na superchipa, wynika z nich że superchip dodaje... 0 HP !!!



Więc zastanówcie się dobrze zanim wyrzucicie pieniądze w błoto.
Nie pamiętam gdzie, ale widziałem artykuł z jakiejś amerykańskiej gazety tuningowej która przeprowadziła testy różnych chipów do Probe 2.5 V6, większość z nich powodowała spadek mocy !!!
Pozdrawiam Rafał
Ostatnio zmieniony 2002-11-13 23:14 przez Raf, łącznie zmieniany 1 raz.
Kiedys w necie widzialem edytory do kodu zawartego w eepromach(samochodowych oczywiscie
).
Wystarczy wiec zalatwic programator(taki jak jest do bios-ow plyt komputerowych), kupic nowego eeproma tego samego typu co jest w samochodzie, przeczytac orginal, zmodyfikowac odpowiednio(widzialem gdzies takie info ktora sekwencja w hexie za co odpowiada, a dodatkowo w tych programikach sa gotowce) i wstawic nowy. Zawsze wtedy mozna powrocic do orginalu, a koszty eepeomu to cos pomiedzy 5 a 20 zl. Ci od chip tuningu to po prostu zdziercy

Wystarczy wiec zalatwic programator(taki jak jest do bios-ow plyt komputerowych), kupic nowego eeproma tego samego typu co jest w samochodzie, przeczytac orginal, zmodyfikowac odpowiednio(widzialem gdzies takie info ktora sekwencja w hexie za co odpowiada, a dodatkowo w tych programikach sa gotowce) i wstawic nowy. Zawsze wtedy mozna powrocic do orginalu, a koszty eepeomu to cos pomiedzy 5 a 20 zl. Ci od chip tuningu to po prostu zdziercy

hmm
Generalnie zmienianie parametrow wymaga duzej wiedzy. Z tego co pamietam (ale nie jestem pewien czy napewno w tym samochodzie) komputer dziala pod systemem UNIXowym. Podlaczenie sie do niego nie jest problemem. Tylko wgranie odp. informacji wymaga wiedzy inzynierskiej. Przecietny smiertelnik nie zaprogramuje nowej mapy zaplony itd. Proponuje nie grzebac samemu. Poza tym aby dobrze ustawic silnik wymagane jest wiele informacji o pracy silnika po wprowadzonych zmianach mechanicznych (nowy tlumik, wywalony katalizator itd). A to wiaze sie z posiadaniem specjalnych gadzetow jak hamownia, komputer diagnostyczny itd. A to sa koszty w dziesiatkach tysiecy zlotych...
Re: hmm
Potrzebna jest: minimalna wiedza z zakresu assemblerow prockow 5051, a skladnia tych jezykow jest niezmiernnie prosta. Ponadto jak ktos nie przepada za tego typu jezykiem, to sa konwertery z C i C++. Ostatnio sciagnalem z netu programik do tuningu EEC i nie powiem zeby skladnia byla jakas skomplikowana. Dodatkiem do tego wszystkiego jest hamownia, ale to mozna sobie zaplacic i zrobic pomiary. Na "oko" tez sie da to ustawic. Wiedza inzynierska nie jest wymagana 

Chcialbym powrocic do tematu chipowego tuningu probiaka , chodzi mi przedewszystkim o 2.5 v6, temat byl poruszazny w 2002 roku a wiadomo ze w elektronice postep w ciagu dwoch lat jeswt ogrommny, wiec sobie tak mysle ze moze teraz juz warto zalozyc chipka i pomykac z kilkoma konikami wiecej?
PROBE 2.5 V6 - Jeszcze do Ciebie wrócę. (Jak mówie tak robie, sprawdż:) Już niedługo moje nowe cacuszko na zdieciach:)
gg- 3006867
gg- 3006867
Modyfikacja PCM moze nieznacznie podniesc parametry. Jest gdzies w sieci strona goscia, ktory to zrobil na PCM z OBD I.
Moj PCM analizowali spece i stwierdzili jedno - nieoplacalne i bezsensowne. Lepiej jest zastosowac zewnetrzne modyfikatory sygnalow. z PCM i osiagnac o wiele lepsze efekty.
Ogolnie ujmujac jest to dosc ciezki temat, gdyz po kazdej modyfikacji trzeba ponownie programowac chip i tak az do skutku.
Moj PCM analizowali spece i stwierdzili jedno - nieoplacalne i bezsensowne. Lepiej jest zastosowac zewnetrzne modyfikatory sygnalow. z PCM i osiagnac o wiele lepsze efekty.
Ogolnie ujmujac jest to dosc ciezki temat, gdyz po kazdej modyfikacji trzeba ponownie programowac chip i tak az do skutku.
jesli mozesz to rozwin to troche bo jestem w tym zielony a chetnie bym cos sie dowiedzial ew jakis linkGreyg pisze: Moj PCM analizowali spece i stwierdzili jedno - nieoplacalne i bezsensowne. Lepiej jest zastosowac zewnetrzne modyfikatory sygnalow. z PCM i osiagnac o wiele lepsze efekty.
probe na sprzedaz
teraz fascynuja mnei dwa kola
i oczywiscie mocne 4
teraz fascynuja mnei dwa kola

i oczywiscie mocne 4

No bo to jest eepeom lub zwykły eprom. Ale można zastosować programy pozwalające przetestować program, który właśnie zmodyfikowałeś (Nawet gdzieś takie coś miałem - są dostępne w sieci) zanim umieścisz eproma w podstawce ECU.Greyg pisze: Ogolnie ujmujac jest to dosc ciezki temat, gdyz po kazdej modyfikacji trzeba ponownie programowac chip i tak az do skutku.
Jeśli chodzi o moduły, to niestety nie uzyska się na nich takich efektów jak na oprogramowaniu ECU. To są tylko modyfikatory sygnałów dochodzących do ECU i nie ma możliwości dużego zakresu regulacji. A w niektórych samochodach nie sprawdzają się prawie wcale. Stosuje się to kiedu silnik jest sterowany przez układy logiczne, a nie prawdziwy ECU, lub gdy nie chcemy stracić gwarancji na samochód. Są moduły w pełni cyfrowe, które pozwalają się zbliżyć do efektów uzyskiwanych przez chip tuning, ale koszty są dość duże. Ostatnio widziałem gdzieś sam procesor ST166 w cenie coś koło 400 zł.

Ogólnie takie moduły to koszt około 1500 - 2000 zł, a zwiększenie mocy to realnie ok 10%. Są układy podnoszące moc o 30% w silnikach TDI VW ale silnik po 1000 km przestaje być silnikiem

Robercik - Jeśli chcesz uzyskać odczuwalny efekt to chiptuning + tuning mechaniczny, a tak naprawdę, to polecam ci rozwiązanie jakie któryś z forumowiczów właśnie tworzy czyli turbine (ale soft turbo jeśli nie odprężasz silnika i nie modyfikujesz głowicy/rozrządu) . Lub łatwiejsze do instalacji coś w rodzaju e-RAM.
Z tuningiem kompleksowym najlepiej udać się do Goduli, a z turbinami do Grabowskiego
P.S. Greyg ja bym zmienił tych fachowców

oki, a wiec po koleji..
Modyfikacja map paliwa "na sucho", to jak sprawdzanie czy cos w zawieszeniu nie stuka, nie robiac jazdy probnej. Tak czy inaczej bez dlugotrwalych testow sie nie obedzie. PCM KL07 znam dobrze, bo musialem raz juz to cholerstwo naprawiac. Ponizej link do zdjecia PCM KL07D. Dla tych co nie wiedza - Eprom to: prawy dolny rog, 2 chip od dolu.
Bzdura...
http://www.intercars.cz/tuning/tuningperfeccpower.htm
Pod tym linkiem znajdziesz opis modulu Perfect Power SMT5 (kosztuje ok. 900zl), a testowany byl w GT 11/2002.
http://www.gt-online.pl/2002-11/gt_elek ... oszust.jpg
Jest tez nowsza wersja "cyfrowa" SMT6 (ok. 1500zl). Obie wersje umozliwiaja modyfikacje sygnalow m.in. z sondy lambda, do sterownia wtryskami, zaplonu. No i maja przede wszystkim maja podstawowa zalete - mozna szybko zmienic parametry przez laptopa oraz ustawic sobie 2 rodzaje programow, n.p. do normalnej jazdy i podrasowana.
Hmm, a co nie kosztuje. Jesli ktos liczy na to, ze podniesie moc ponad 10-15% za <1500zl to zycze mu powodzenia.
-------------------
Powinienes pogadac chyba z V-Tech, o ktorym wspomniales na koncu. Sasiad wlasnie testuje dlugodystansowo na potrzeby artykulu modul do diesla (Citroen C3). Jakos na razie po 15kkm jest bezproblemowo, a auto bylo niedawno na przegladzie.
Tak poza tym, radze lepiej zglebic temat niz pisac bez sensu. Ja info czerpie od ludzi obeznanych w temacie, ktorzy na codzien wspolpracuja z wspomnianymi przez Ciebie firmami. http://www.gt-online.pl
P.S. To wlasnie ja montuje turbine.
Bedzie tez drugi montaz, ale to po testach mojego.
-------------------asdero pisze:No bo to jest eepeom lub zwykły eprom. Ale można zastosować programy pozwalające przetestować program, który właśnie zmodyfikowałeś (Nawet gdzieś takie coś miałem - są dostępne w sieci) zanim umieścisz eproma w podstawce ECU.Greyg pisze: Ogolnie ujmujac jest to dosc ciezki temat, gdyz po kazdej modyfikacji trzeba ponownie programowac chip i tak az do skutku.
Modyfikacja map paliwa "na sucho", to jak sprawdzanie czy cos w zawieszeniu nie stuka, nie robiac jazdy probnej. Tak czy inaczej bez dlugotrwalych testow sie nie obedzie. PCM KL07 znam dobrze, bo musialem raz juz to cholerstwo naprawiac. Ponizej link do zdjecia PCM KL07D. Dla tych co nie wiedza - Eprom to: prawy dolny rog, 2 chip od dolu.
-------------------asdero pisze:Jeśli chodzi o moduły, to niestety nie uzyska się na nich takich efektów jak na oprogramowaniu ECU. To są tylko modyfikatory sygnałów dochodzących do ECU i nie ma możliwości dużego zakresu regulacji.
Bzdura...
http://www.intercars.cz/tuning/tuningperfeccpower.htm
Pod tym linkiem znajdziesz opis modulu Perfect Power SMT5 (kosztuje ok. 900zl), a testowany byl w GT 11/2002.
http://www.gt-online.pl/2002-11/gt_elek ... oszust.jpg
Jest tez nowsza wersja "cyfrowa" SMT6 (ok. 1500zl). Obie wersje umozliwiaja modyfikacje sygnalow m.in. z sondy lambda, do sterownia wtryskami, zaplonu. No i maja przede wszystkim maja podstawowa zalete - mozna szybko zmienic parametry przez laptopa oraz ustawic sobie 2 rodzaje programow, n.p. do normalnej jazdy i podrasowana.
-------------------asdero pisze:Ostatnio widziałem gdzieś sam procesor ST166 w cenie coś koło 400 zł.
Ogólnie takie moduły to koszt około 1500 - 2000 zł, a zwiększenie mocy to realnie ok 10%.
Hmm, a co nie kosztuje. Jesli ktos liczy na to, ze podniesie moc ponad 10-15% za <1500zl to zycze mu powodzenia.
asdero pisze:Są układy podnoszące moc o 30% w silnikach TDI VW ale silnik po 1000 km przestaje być silnikiem![]()
-------------------
Powinienes pogadac chyba z V-Tech, o ktorym wspomniales na koncu. Sasiad wlasnie testuje dlugodystansowo na potrzeby artykulu modul do diesla (Citroen C3). Jakos na razie po 15kkm jest bezproblemowo, a auto bylo niedawno na przegladzie.
Tak poza tym, radze lepiej zglebic temat niz pisac bez sensu. Ja info czerpie od ludzi obeznanych w temacie, ktorzy na codzien wspolpracuja z wspomnianymi przez Ciebie firmami. http://www.gt-online.pl
P.S. To wlasnie ja montuje turbine.

1. Na pewno lepiej jest zasymulować program zanim go umieścisz. Podejrzewam, że wyjdzie ci mniej prób
A co do zawieszenia, to można się obejść bez jazdy próbnej i zrobić go "na cacy"
2. Widzisz, nie zrozumieliśmy się. Ja pomyślałem o box-ach, a ty piszesz o zamianie ECU. Na box-ach nie uzyskasz zbyt wiele, a napewno mniej niż na chipach.
3. Oczywiście za mniej niż 1500 to można podnieść paramtery ale przez psychologiczne działanie - kupić magnatyzer i CD na lusterko wsteczne
4. Układ podnoszący moc TDI VW jaki jest sprzedawany na giełdach powoduje uszkodzenia już po około 1000 km (o 45% przekroczenie maksymalnego dpuszczalnego ciśnienia doładowania i graniczne zubożenie mieszanki) i o tym pisze nawet V-tech. Natomiast chipy i moduły V-Tech są bardzo dobrze wykonane - heh wcale nie pisałem, że są zawodne, a wręcz przeciwnie - to jedna z najlepszych firm na naszym rynku.
5. Temat zgłębiłem i dobrze mi naświetlono setki razy (głównie w firmach które podałem). Nie zauważyłeś małego nieporozumienia, bo myśleliśmy o różnych rzeczach, a nie pisałem bez sensu. Nie stresuj się tak
6. Właśnie nie pamiętałem kto kombinował tą turbinke.

A co do zawieszenia, to można się obejść bez jazdy próbnej i zrobić go "na cacy"

2. Widzisz, nie zrozumieliśmy się. Ja pomyślałem o box-ach, a ty piszesz o zamianie ECU. Na box-ach nie uzyskasz zbyt wiele, a napewno mniej niż na chipach.
3. Oczywiście za mniej niż 1500 to można podnieść paramtery ale przez psychologiczne działanie - kupić magnatyzer i CD na lusterko wsteczne

4. Układ podnoszący moc TDI VW jaki jest sprzedawany na giełdach powoduje uszkodzenia już po około 1000 km (o 45% przekroczenie maksymalnego dpuszczalnego ciśnienia doładowania i graniczne zubożenie mieszanki) i o tym pisze nawet V-tech. Natomiast chipy i moduły V-Tech są bardzo dobrze wykonane - heh wcale nie pisałem, że są zawodne, a wręcz przeciwnie - to jedna z najlepszych firm na naszym rynku.
5. Temat zgłębiłem i dobrze mi naświetlono setki razy (głównie w firmach które podałem). Nie zauważyłeś małego nieporozumienia, bo myśleliśmy o różnych rzeczach, a nie pisałem bez sensu. Nie stresuj się tak

6. Właśnie nie pamiętałem kto kombinował tą turbinke.
Spoko, fakt - moze nie do konca sie zrozumielismy. Sam czasami nie dopisze do konca co trzeba. 
Nie bede polemizowal w kwesti zawieszenia i przeniesienia napedu - za duzo dziwnych przypadkow mialem.
Ogolnie podstawa jest taka, ze kazde auto ma inne parametry. Mam tu na mysli 2 takie same auta, n.p. 2 probe 2.5 MTX z tego samego rocznika i o przyblizonym przebiegu - odchyl moze dochodzic do 20%. PCM/ECU Denso KL07D (taki jest w probe 2.5 <95) jest dosc ciezkim tematem do przebrniecia. Ale... no wlasnie, to ale...
... w/g tych co montowali turbiny do 2.5, do 7 PSI nie ma potrzeby modyfikacji ECU. Wlasnie jestem w trakcie analizy i sprawdzania tego tematu.
Tak wogole pogadamy w Turawie - bedzie latwiej dojsc do sednum sprawy.

Nie bede polemizowal w kwesti zawieszenia i przeniesienia napedu - za duzo dziwnych przypadkow mialem.
Ogolnie podstawa jest taka, ze kazde auto ma inne parametry. Mam tu na mysli 2 takie same auta, n.p. 2 probe 2.5 MTX z tego samego rocznika i o przyblizonym przebiegu - odchyl moze dochodzic do 20%. PCM/ECU Denso KL07D (taki jest w probe 2.5 <95) jest dosc ciezkim tematem do przebrniecia. Ale... no wlasnie, to ale...
... w/g tych co montowali turbiny do 2.5, do 7 PSI nie ma potrzeby modyfikacji ECU. Wlasnie jestem w trakcie analizy i sprawdzania tego tematu.
Tak wogole pogadamy w Turawie - bedzie latwiej dojsc do sednum sprawy.

Spoko, fakt - moze nie do konca sie zrozumielismy. Sam czasami nie dopisze do konca co trzeba. 
Nie bede polemizowal w kwesti zawieszenia i przeniesienia napedu - za duzo dziwnych przypadkow mialem.
Ogolnie podstawa jest taka, ze kazde auto ma inne parametry. Mam tu na mysli 2 takie same auta, n.p. 2 probe 2.5 MTX z tego samego rocznika i o przyblizonym przebiegu - odchyl moze dochodzic do 20%. PCM/ECU Denso KL07D (taki jest w probe 2.5 <95) jest dosc ciezkim tematem do przebrniecia. Ale... no wlasnie, to ale...
... w/g tych co montowali turbiny do 2.5, do 7 PSI nie ma potrzeby modyfikacji ECU. Wlasnie jestem w trakcie analizy i sprawdzania tego tematu.
Tak wogole pogadamy w Turawie - bedzie latwiej dojsc do sednum sprawy.

Nie bede polemizowal w kwesti zawieszenia i przeniesienia napedu - za duzo dziwnych przypadkow mialem.
Ogolnie podstawa jest taka, ze kazde auto ma inne parametry. Mam tu na mysli 2 takie same auta, n.p. 2 probe 2.5 MTX z tego samego rocznika i o przyblizonym przebiegu - odchyl moze dochodzic do 20%. PCM/ECU Denso KL07D (taki jest w probe 2.5 <95) jest dosc ciezkim tematem do przebrniecia. Ale... no wlasnie, to ale...
... w/g tych co montowali turbiny do 2.5, do 7 PSI nie ma potrzeby modyfikacji ECU. Wlasnie jestem w trakcie analizy i sprawdzania tego tematu.
Tak wogole pogadamy w Turawie - bedzie latwiej dojsc do sednum sprawy.

Jak zamontujesz turbine do 2.5 ? To przecież V6 (wydech).Greyg pisze:
... w/g tych co montowali turbiny do 2.5, do 7 PSI nie ma potrzeby modyfikacji ECU. Wlasnie jestem w trakcie analizy i sprawdzania tego tematu.
Tak wogole pogadamy w Turawie - bedzie latwiej dojsc do sednum sprawy.
Co do Turawy, to marne szanse. Praca na okrągło


Ale może się spotkamy. Miło by było porozmawiać "na vizji"

Odbicie gazów swoją drogą, ale jeśli jedna turbina, to układ kolektor<->turbina będzie dość długi. Więc oprócz tego zjawiska co z temperaturą spalin, a dokładnie z jej spadkiem ? Jak zawalisz termodynamike, to nie uzyskasz dużych obrotów turbiny. Ciężkie zadanie przed tobą
Chyba prościej by było zrobić soft TT
.


Robercik - Jeśli chcesz uzyskać odczuwalny efekt to chiptuning + tuning mechaniczny, a tak naprawdę, to polecam ci rozwiązanie jakie któryś z forumowiczów właśnie tworzy czyli turbine (ale soft turbo jeśli nie odprężasz silnika i nie modyfikujesz głowicy/rozrządu) . Lub łatwiejsze do instalacji coś w rodzaju e-RAM.
Z tuningiem kompleksowym najlepiej udać się do Goduli, a z turbinami do Grabowskiego
A ile taka przyjemnosc moze kosztowac, i ile konikow moze przybyc Probiaczkowi?
Z tuningiem kompleksowym najlepiej udać się do Goduli, a z turbinami do Grabowskiego
A ile taka przyjemnosc moze kosztowac, i ile konikow moze przybyc Probiaczkowi?
PROBE 2.5 V6 - Jeszcze do Ciebie wrócę. (Jak mówie tak robie, sprawdż:) Już niedługo moje nowe cacuszko na zdieciach:)
gg- 3006867
gg- 3006867