Zapraszamy do zapisywania się na Zlot Forda Probe, który odbędzie się w dn. 19-22 Czerwca w Sielpi Wielkiej. Szczegóły w dziale Rendez-vous. Uwaga - zapisy przyjmujemy do końca Kwietnia !
ET przy felgach
ET przy felgach
Postawię pewien problem.
Jakie maksymalne ET może mieć probiak I Gen aby opony nie wystawały poza obrys nadkola ?
Czy ktoś już to sprawdzał ?
pozdro
Jakie maksymalne ET może mieć probiak I Gen aby opony nie wystawały poza obrys nadkola ?
Czy ktoś już to sprawdzał ?
pozdro
2.2 GT Turbo '91
- Mr. Cynk
- Posty: 3325
- Rejestracja: 2003-09-14 22:41
- Samochód: Pontiac TransAM 350'
- Lokalizacja: W-M UE

przecież to nie jest takie proste jak sądzisz..

ET to parapetr określający odsadzenie felgi a nie jej szerokość.

jeśeli stosujesz felgę 7,5 cala to przy oryginalnym ET =38 możesz mieć konieczność podklepania rantów.
chociaż ja mam podklepane tylko tylnie a przednich nie i oponki z rozmiarem 245 spokojnie mi tam służą.

jeżeli wsadzasz węższą felę to możesz mieć inne ET ale to nie jest reguła.

- Drzymek
- Posty: 4382
- Rejestracja: 2004-12-30 20:21
- Samochód: Probe GT 92
- Galeria: viewtopic.php?t=5501
- Lokalizacja: Nowy Sącz
- Bogdan9999
- Posty: 4266
- Rejestracja: 2005-04-11 00:42
- Samochód: Black 1GT 91r. Sportage FE3N 4X4
- Galeria: viewtopic.php?t=7485
- Lokalizacja: Przasnysz
- Mr. Cynk
- Posty: 3325
- Rejestracja: 2003-09-14 22:41
- Samochód: Pontiac TransAM 350'
- Lokalizacja: W-M UE
moje nadkola sa podklepane od 92 roku i nic im tam się nie dzieje....
tylko to się robi z głową a nie z młotkiem w ręku.
co do felgi to tak jak pisałem 7,5 cala
nie wiem ja z felą 8 cali byłoby.
ale jest inna sprawa...
wysokość opony. Sądzę że masz wysoką gumę..... dlatego ci obciera. załóż niski profil to będziesz miał spokój.
ja z przodu nawet nie mam podklepanych nadkoli i pzy 7,5 cala na oponach 245 nic mi nie obciera.


co do felgi to tak jak pisałem 7,5 cala
nie wiem ja z felą 8 cali byłoby.
ale jest inna sprawa...

ja z przodu nawet nie mam podklepanych nadkoli i pzy 7,5 cala na oponach 245 nic mi nie obciera.
- Drzymek
- Posty: 4382
- Rejestracja: 2004-12-30 20:21
- Samochód: Probe GT 92
- Galeria: viewtopic.php?t=5501
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Niższej nie założę! Miałem wcześniej 40 to się jeździć nie dało! Szkoda autka i zębów na niższe gumy!
A teraz musiałem jeszcze założyć na tył 0,5cm dystanse bo o amortyzator guma obcierała!
Wsadzę chyba gumy usztywniające z allegro 4zł za sztukę...
i po kłopocie!
Chodzi mi tylko o tył, bo z przodu wszystko jest cacy!
A teraz musiałem jeszcze założyć na tył 0,5cm dystanse bo o amortyzator guma obcierała!
Wsadzę chyba gumy usztywniające z allegro 4zł za sztukę...

Chodzi mi tylko o tył, bo z przodu wszystko jest cacy!
BEAUTY...POWER...SOUL...
Musisz się najpierw zastanowić czy dobierasz oponę do fegi ( którą masz lub niezmiernie Ci się podoba i nic poza tym nie jest ważne), albo zakładasz wymianę opon na szersze i do nich dobierasz felgi. Odpowiednie informacje znajdziesz na stromach producentów opon ( tzn. na jaką felgę możesz założyć oponę o wybranym rozmiarze). Przy doborze opony można się posłużyć dostepnymi na wielu stronach kalkulatorami ( min.www.opony.pl). Przy ich doborze trzeba wziąć pod uwagę (jeśli chcesz zachować oryginalną wysokość prześwitu) zmianę profilu na niższy a co za tym idzie koszt opon. Zastanów się też czy tak bardzo zależy Ci na bardzo szerokich oponach, bo przyspieszenie auta znacznie spadnie. Wymiana opon na opony o różnej szerokości na przedniej i tylnej osi wiąże się z zaburzeniem proporcji sił hamowania ustalonej przez producenta, aby to wyeliminować należałoby ingerować w regulator hydrauliczny ustalający podział siła hamujących na tył i przód.
W moim Probe 2.2 GT zmieniłem opony na 215/45/17", samochód wygląda o wiele lepiej, przyspieszenie spadło, auto prowadzi się dużo stabilniej na gładkich prostych i zakrętach, niestety bardziej czuć nierówności naszych dróg.
W moim Probe 2.2 GT zmieniłem opony na 215/45/17", samochód wygląda o wiele lepiej, przyspieszenie spadło, auto prowadzi się dużo stabilniej na gładkich prostych i zakrętach, niestety bardziej czuć nierówności naszych dróg.
witam
Przy doborze felg mamy dwa warianty:
1. ET jest oryginalne (38mm) i dopasowujemy szerokość felgi razem z oponą. Rodzi się pytanie: jaka może być najszersza felga z oponą - np.: 8"z 245 ? itd.
Czy ktoś już tak dobierał ?
2. Mamy np. ET35. I teraz jaką maksymalnie szeroką felgę z oponą możemy załozyć ?
Czy ktoś ma takie doświadczenia ?
pozdro
Aha,
jeszcze mała dygresja: ET zmniejsza się na zewnątrz felgi.
nara
tzn. im mniejsze ET tym bardziej felga wystaje poza blachę.
Przy doborze felg mamy dwa warianty:
1. ET jest oryginalne (38mm) i dopasowujemy szerokość felgi razem z oponą. Rodzi się pytanie: jaka może być najszersza felga z oponą - np.: 8"z 245 ? itd.
Czy ktoś już tak dobierał ?
2. Mamy np. ET35. I teraz jaką maksymalnie szeroką felgę z oponą możemy załozyć ?
Czy ktoś ma takie doświadczenia ?
pozdro
Aha,
jeszcze mała dygresja: ET zmniejsza się na zewnątrz felgi.
nara
tzn. im mniejsze ET tym bardziej felga wystaje poza blachę.
2.2 GT Turbo '91
Po pierwsze wymiar ET się nie zmienia.
ET(ang.offset) oznacza wymiar osadzenia koła, wymiar ten mierzony jest od osi felgi do wewnętrznej powierzchni oporowej (płaszczyzny styku felgi z bębnem lub tarczą koła samochodu).
Aby sprawdzić o jakiej maksymalnej szerokości opona Ci się zmieści musisz zmierzyć odległość od płaszczyzny styku felgi z bębnem lub tarczą koła samochodu do równoległej płaszczyzny stykającej się z karoserią błotnika ( opuszczasz jakiś pion z nadkola, i mierzysz miarką odległość do tarczy lub bębna - i masz jakiś wymiar np oznaczmy go l.
aby znaleźć rozwiązanie problemu trzeba spełnić warunek
ET + l > szerokość opony/2
zatem
szerokość opony < 2(ET+l)
ET(ang.offset) oznacza wymiar osadzenia koła, wymiar ten mierzony jest od osi felgi do wewnętrznej powierzchni oporowej (płaszczyzny styku felgi z bębnem lub tarczą koła samochodu).
Aby sprawdzić o jakiej maksymalnej szerokości opona Ci się zmieści musisz zmierzyć odległość od płaszczyzny styku felgi z bębnem lub tarczą koła samochodu do równoległej płaszczyzny stykającej się z karoserią błotnika ( opuszczasz jakiś pion z nadkola, i mierzysz miarką odległość do tarczy lub bębna - i masz jakiś wymiar np oznaczmy go l.
aby znaleźć rozwiązanie problemu trzeba spełnić warunek
ET + l > szerokość opony/2
zatem
szerokość opony < 2(ET+l)
Chyba jednak wszystkiego tak za bardzo nie wiesz, bo gdybyś wiedzał to byś to zmierzył w 5 minut, chyba że nie masz taśmy mierniczej i dłuższej linijki lub sznurka służącej jako pion. Z niewiadomych przyczyn uważasz,że rozmiar ET (który się podobno zmienia ???) w znaczący sposób wpływa na to jaką oponę założszysz, a jest to zaledwie kilka milimetrów, a planując założenie opony o szerokości 245 zwiększysz jej szerokość o 4 cm w stosunku do oryginalnej.
Jak nie zapomnę to jutro zmierzę tę odległość i zamieszczę na forum.
Jak nie zapomnę to jutro zmierzę tę odległość i zamieszczę na forum.
- Mr. Cynk
- Posty: 3325
- Rejestracja: 2003-09-14 22:41
- Samochód: Pontiac TransAM 350'
- Lokalizacja: W-M UE
u mnie na ET38 są założone opony 245/35ZR17 przy 7.5 calowych felgach i nic nie obciera. na wszystkich kołach taki sam wymiar, tylne ranty podklepane.
sądzę, że szerszych już się nie da a planując założenie wyższej opony na szerszą felgę będziesz miał już kłopoty. po pierwsze opona będzie wystawać poza obrys autam po drugie felga jest już trochę szeroka a po trzecie opona za wysoka, wiem że są osoby mające 235/40ZR17 i im nic nie trze ale nie sądzę że na 8 calowej feldze....
no jeszcze pelocik mógłby napisać jak on ma u siebie.
sądzę, że szerszych już się nie da a planując założenie wyższej opony na szerszą felgę będziesz miał już kłopoty. po pierwsze opona będzie wystawać poza obrys autam po drugie felga jest już trochę szeroka a po trzecie opona za wysoka, wiem że są osoby mające 235/40ZR17 i im nic nie trze ale nie sądzę że na 8 calowej feldze....
no jeszcze pelocik mógłby napisać jak on ma u siebie.
- Pelot
- Posty: 4620
- Rejestracja: 2004-11-02 21:33
- Samochód: F4
- Galeria: viewtopic.php?t=5515
- Lokalizacja: Wars i Sawa
A więc ja też napiszę
ja mam u siebie 235/45ZR17 szerokość felgi 8 cali
a ET 50
I powiem wam że jeżeli moje ET wynosiło by 30 to nie musiałbym zakładać dystansów 20mm a taka opona mieści się bezproblemowo,obciera mi tylko na dużych wybojach i przynajmniej z 3 osobami na pokładzie.
Z przodu można zakładać dużo większe koła niż z tyłu,ni mam poincia czemu to jest tak zrobione konstrukcyjnie

ja mam u siebie 235/45ZR17 szerokość felgi 8 cali

I powiem wam że jeżeli moje ET wynosiło by 30 to nie musiałbym zakładać dystansów 20mm a taka opona mieści się bezproblemowo,obciera mi tylko na dużych wybojach i przynajmniej z 3 osobami na pokładzie.
Z przodu można zakładać dużo większe koła niż z tyłu,ni mam poincia czemu to jest tak zrobione konstrukcyjnie


Tylko się nie pomylcie, bo skutki mogą być takie
http://www.probe.org.ru/album_pic.php?pic_id=416
http://www.probe.org.ru/album_pic.php?pic_id=416
Black Probe 2.5v6 93r. TURBO Powered by 

- Robert
- Posty: 12613
- Rejestracja: 2004-10-21 19:12
- Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
- Galeria: viewtopic.php?t=6900
- Lokalizacja: Leszno (maz)
- Kontakt:
Ja też chcę taką wypasioną dojazdówkę! 

Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum:
Lekcja 1 (bardzo krótka) i
Lekcja 2 (krótka)

'89 2.0 Turbo downgrade





Oni to nawet dokładnie wyjaśnili z obrazkamihttp://www.probe.org.ru/viewtopic.php?t=4929 a i tak jakiś się pomyliłhttp://www.probe.org.ru/album_pic.php?pic_id=416
Black Probe 2.5v6 93r. TURBO Powered by 

- daniel
- Posty: 947
- Rejestracja: 2006-07-27 20:23
- Galeria: viewtopic.php?t=9642
- Lokalizacja: Rumia
Witam
mam takie pytanie, bo na początku wakacji na pewno będe zmieniał fele
, i co zrobić żeby "odsadzić" tylne koła
, chodzi o to, że jak sie patrzy to przednie koła są jakby szerzej i prawie na równo z błotnikiem, natomiast tylne siedzą głębiej w samochodzie i to rantu błotnika jeszcze troche im brakuje
, teraz mam koło 195/55/15, chce wsadzic 16 calowe albo 17, ale z tym tyłem należałoby coś zrobić....czy tylko szersza opona wystarczy????
mam takie pytanie, bo na początku wakacji na pewno będe zmieniał fele



było - 2.2GT 93r. przerobione
- MERCEDES CLK compressor
jest - SUBARU IMPREZA
- MERCEDES CLK compressor
jest - SUBARU IMPREZA
- Lisiu
- Klubowicz
- Posty: 3615
- Rejestracja: 2005-04-05 17:40
- Samochód: Corvette C4 LT1
- Galeria: viewtopic.php?t=6117
- Lokalizacja: Sieraków
Re: ET przy felgach
Witam Panów. Mam jedno proste (nie dla mnie) pytanie. czytając forum i wertując topiki nie udało mi się jednak znaleźć jednoznacznej odpowiedzi.
Zamówiłem już felgi 7JX16H2 ET42 , 5x 114,3 do probe GT I gen z 1992 roku. w tej chwili mam seryjne alufelgi 15.
DO tych felg kupiłem opony 205/55/16 (205 są tak jakby dedykowane do GT I gen tak jak ET42 - jeśliby się opierać na performanceprobe.com)...
Jedynie co wiem na pewno to to, że będę musiał zastosować pierścienie centrując bo otwór na piastę w feldze to 72,6 mm - ale to szczegół.
Proszę mi powiedzieć czy felgi opisane powyżej będą mi pasować bez przeróbek czyt. dystansów, szlifowania rantów itp.
Dzięki pozdrofki!!
Zamówiłem już felgi 7JX16H2 ET42 , 5x 114,3 do probe GT I gen z 1992 roku. w tej chwili mam seryjne alufelgi 15.
DO tych felg kupiłem opony 205/55/16 (205 są tak jakby dedykowane do GT I gen tak jak ET42 - jeśliby się opierać na performanceprobe.com)...
Jedynie co wiem na pewno to to, że będę musiał zastosować pierścienie centrując bo otwór na piastę w feldze to 72,6 mm - ale to szczegół.
Proszę mi powiedzieć czy felgi opisane powyżej będą mi pasować bez przeróbek czyt. dystansów, szlifowania rantów itp.
Dzięki pozdrofki!!
Ford Probe 2.2 GT, 1992, I GEN
- Dee Jay
- Posty: 4179
- Rejestracja: 2004-11-10 10:58
- Samochód: II gen V6 1993
- Galeria: viewtopic.php?t=8900
- Lokalizacja: Kraków
Re: ET przy felgach
Będą pasować. By szlifować ranty musiałbyś mieć 9" cali na szerokość lub dużo mniejsze ET i glebę
- OLEY
- Klubowicz
- Posty: 12763
- Rejestracja: 2004-10-07 22:17
- Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
- Lokalizacja: Szczecin
Re: ET przy felgach
Co to znaczy "dużo mniejsze ET"?Dee Jay pisze: lub dużo mniejsze ET i glebę
Przyjmując, że fabryczne ET dla Probe to 35-42 i kolega chce założyć 42, to znaczy, że zakłada
większe, czy mniejsze?
Pytam z ciekawości, bo mi się zawsze wydawało, że np. ET 65 jest większe niż np. ET 38.
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
- Kocureq
- Klubowicz
- Posty: 10628
- Rejestracja: 2006-03-21 21:35
- Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
- Galeria: viewtopic.php?t=10333
- Lokalizacja: Warszawa
Re: ET przy felgach
Tak, 65 > 38.
Przy dużo mniejszym ET felga będzie wystawała na zewnątrz, przy większym - może obcierać. Był nawet fajny obrazek, Robert pewnie zaraz zalinkuje
Przy dużo mniejszym ET felga będzie wystawała na zewnątrz, przy większym - może obcierać. Był nawet fajny obrazek, Robert pewnie zaraz zalinkuje

Re: ET przy felgach
ET to z tego co się orientuje jest to obsadzenie felg w poziomie na osi. chodzi o to że im większe ET (offset) to felga osadzona jest głębiej (może trzeć np o nadkola) - jeśli jestem w błędzie to wyprowadźcie mnie z niego.
Szerokość opon i ich wielkość nie ma do ET chyba nic.
Gdzieś jest na tym forum ładnie opisane i chyba nawet z rysunkiem - o co chodzi z tym ET
Dziwne jest to że ktoś tu napisał że oryginalne ET przy I gen GT to ET38 a z kolei na performanceprobe.com piszą że standardowe przy roczniku 1992 (jak i wszystkich probe) to ET 42...skąd ktoś wziął te 38?
pozdrowionka!
Szerokość opon i ich wielkość nie ma do ET chyba nic.
Gdzieś jest na tym forum ładnie opisane i chyba nawet z rysunkiem - o co chodzi z tym ET
Dziwne jest to że ktoś tu napisał że oryginalne ET przy I gen GT to ET38 a z kolei na performanceprobe.com piszą że standardowe przy roczniku 1992 (jak i wszystkich probe) to ET 42...skąd ktoś wziął te 38?
pozdrowionka!
Ford Probe 2.2 GT, 1992, I GEN
- Dee Jay
- Posty: 4179
- Rejestracja: 2004-11-10 10:58
- Samochód: II gen V6 1993
- Galeria: viewtopic.php?t=8900
- Lokalizacja: Kraków
Re: ET przy felgach
Tak jak piszę kocureq przy ET mniejszym od 42 czyli np. 16 felga będzie wysunięta w stronę rantu błotnika a przy większym np 60 będzie schowana bardziej niż przy 42
- OLEY
- Klubowicz
- Posty: 12763
- Rejestracja: 2004-10-07 22:17
- Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
- Lokalizacja: Szczecin
Re: ET przy felgach
Może nie ten Robert miał wrzucić, ale zawsze Robert.kocureq pisze:Był nawet fajny obrazek, Robert pewnie zaraz zalinkuje

[o]Tu był gif, ale zlikwidowałem go, ponieważ możecie go znaleźć sami przy odrobinie chęci.

-- dodano 2009-07-31 20:53 --
Ja kiedyś przymierzyłem (założyłem) siedemnasto-calową felgę o ET 65.Dee Jay pisze:Tak jak piszę kocureq przy ET mniejszym od 42 czyli np. 16 felga będzie wysunięta w stronę rantu błotnika a przy większym np 60 będzie schowana bardziej niż przy 42
Nie dosyć, że wystawała za błotnik, to jeszcze obcierała o amorek.
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]