2.5 V6 PROBLEM

Gość

2.5 V6 PROBLEM

Post autor: Gość »

CZESC

PROBLEM DOTYCZY SAMOCHODU PROBE 2.5 V6 24V WERSJA AMERYKANSKA 96r 117TYS PRZEBIEGU.

OBJAWY :
JADAC SAMOCHODEM (PODCZAS POSTOJU TEN SAM PROBLEM) SILNIK SIE WYLACZA CALKOWICIE, JEST TO SYTUACJA IDENTYCZNA JAKBY WYCIAGNAC KLUCZYK ZE STACYJKI, CZASEM POMAGA REDUKCJA NA NIZSZY BIEG I SILNIK SIE URUCHAMIA PRZEJEDZIE KILKA KM I DALEJ SIE WYLACZA.

CZASEM TRZEBA ODCZEKAC KILKANASCIE MINUT , SILNIK MOZNA URUCHOMIC ZE STACYJNKI, POCHODZI KILKA MINUT I ZNOWU SIE WYLACZA. ZAZNACZAM ZE PALI SIE CHECK ENGINE.

POJECHALEM Z TYM PROBLEMEM DO DEALERA FORDA, PODLACZYLI SAMOCHOD POD KOMPUTER I KOMPUTER WYKAZAL USZKODZENIE SOLENODY. OTO ICH ZAPIS :
VRIS SOLENOID (REAR OF ITAKE MAINFOLD ) F327 12170
SA TO SELENOIDY ZNAJDUJACE SIE Z TYLU SILNIKA NA GORZE PRZYKRECONE DO KOLEKTOROW POWIETRZA (SA 3).
GOSCIE POWIEDZIELI ZE MOZE TO BYC ROWNIEZ PRZEWOD DO SELENOIDY JAK I PRZY KOMPIE NP USZKODZONY STYK, ALE PIERWSZYM KROKIEM JEST WYMIANA SELENOIDY.
TERAZ PYTANIE JAKIM NAPIECIEM SA STEROWANE SELENOIDY, EWENTUALNIE CZY MOZNA JE SPRAWDZIC DOMOWYMI SRODKAMI, I CZY OBJAWY KTORE OPISALEM MOGA BYC SPOWODOWANE WLASNIE TA SELENOIDA ?
Z GORY DZIEKI ZA ODPOWIEDZ.
Gość

Post autor: Gość »

nie masz co kombinowac - szukaj ich na wymine

W probe i mazdach w przypadku uszkodzenia niektorych selenoidow objawy sa takie jak opisales. Dotyczy to przede wszystkim modeli z OBD II (jak Twoj) oraz kilku topowych modeli mazdy n.p. millenia. Uklad VRIS oraz powiazany z nim uklad EGR w przypadku uszkodzenia powoduja taki objaw jak opisales. Mozesz oczywiscie sprawdzic przewody, ale nie sadze zeby byly uszkodzone.

Jak zgasnie, mozesz sprobowac postukac w selenoidy. U znajomego pomaga to - odpala mu auto. Niestety czesci na wymiane szuka juz 3 tydzien.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Solenoidy są sterowane napięciem 12V i są to zwykłe elektrozawory.
Nieprawidłowe działanie VRIS nie może powodować zgaśnięcia silnika, a jedynie utratę mocy w środkowym zakresie obrotów, niemniej można sobie wyobrazić np że w solenoidzie jest zwarcie i gdy PCM go włącza następuje przeciążenie. Nie wiem jak ODB2 reaguje na występowanie błędów ale raczej nie powinien wyłączać silnika z powodu awarii solenoidów VRISu, więc ja na twoim miejscu po prostu odłączył bym przewody od solenoidów VRIS i na próbę jeździł bez VRIS....


Fordowski serwis nie powinien poprzestać na odczytaniu błędu ale przeprowadzić procedurę weryfikującą ten błąd, po prostu sprawdzić te solenoidy korzystając z narzędzia diagnostycznego.


Podobne objawy dawał wadliwy fabryczny immobiliser, jeśli masz takowego i przyjdzie moment kiedy nie będziesz mógł odpalić spróbuj puknąć w śródokręcie (na prawo od prawej nogi).
Gość

Post autor: Gość »

Moge dodac jeszcze kilka szczegolow dotyczacych tego samochodu :
Problem ten wystapił kilka miesiecy wczesniej , przeczyscilem wszystkie wytczki we wszystkich selenoidach i innch połaczeniach i problem ustał na kilka miesiecy ale znów porwrocił przed kilkoma dniami.
Czasem dziwnie sie zachowywał , to znaczy raz mial wiecej mocy i bylo to czuc a niekiedy byl mułowaty, wiec spadadek mocy występował.
Zauwazyłem tez ze w momencie kiedy silnik przestal pracowac , nie bylo iskry na swiecach (ale to bylo kilka miesiecy temu, i byc moze teraz to jest inna usterka , choc objawy sa identyczne), silnik gasnie w ciagu ulamka sekundy, tak jakby nie bylo w danej chwili iskry na swiecach, ale czy uszkodzenie selenoidy moze miec cos wspolnego z zaplonem ?
Gość

Post autor: Gość »

Raf pisze:Nieprawidłowe działanie VRIS nie może powodować zgaśnięcia silnika, a jedynie utratę mocy w środkowym zakresie obrotów, niemniej można sobie wyobrazić np że w solenoidzie jest zwarcie i gdy PCM go włącza następuje przeciążenie.
Niestety powoduje gasniecie, gdyz zwarcie jest najczestsza przyczyna. Rzadziej zdarza sie uszkodzenie/zatkanie rurki doprowadzajacej powietrze, ale wtedy tez gasnie.

Przy uszkodzonym ukladzie VRIS nie otwieraja sie dodatkowe przepustnice wewnatrz kolektora, czego efektem jest brak mocy powyzej 3500obr. Jesli masz zwarcie, zabezpieczenia wylaczaja PCM, no i wsio gasnie. Samochod nie bedzie odpalal, ale beda wszystkie kontrolki i swiatla - nie sa bezposrednio powiazane z PCM.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

I dla tego proponuję po prostu odłączyć przewody od solenoidów VRISu i jeździć bez niego celem sprawdzenia...
Gość

Post autor: Gość »

Problem Raf w tym, ze przy systemie OBD II moze nie odpalac juz wtedy wogole. Jest to jeden ze znanych bledow w PCMach mazdy. Z tego co pamietam, problem ten na dobre usunieto dopiero w rocznikach >98 orz nie wystepowal w przy silnikach KLZE <97.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Wprowadzając OBD2 musieli testować silnik i na nowo optymalizować ustawienie, wydaje mi się mało prawdopodobne aby taki błąd mógł przejść.
Masz te informacje z wiarygodnego źródła czy są to legendy krążące po pokątnych warsztatach ?

Jeśli po odłączeniu VRISu nie odpali z powodu wymienionego błędu to należy wpiąć oporniki 15 ohm 10W w miejsce solenoidów VRISu i po zawodach.
Gość

Post autor: Gość »

Okey, ale odpowiedzcie na to pytanie, jesli jest uszkodzona selenoida (np zwarcie ) powinien juz nie odpalic , a jak mu dam odpoczac (zaluzmy kilkanascie minut) to normalnie odpala , czemu ? , zwarcie to stan stały, i albo jest albo go nie ma.
Sprawdzilem przy wyciagnietych selenoidach (3 szt) silnik normalnie odpalil ale nie testowalem czy znowu zgasnie.
Czekam na dalsze wskazówski.
Awatar użytkownika
Karol
Posty: 44
Rejestracja: 2003-02-11 05:13
Samochód: brak
Lokalizacja: A-A, Michigan

Post autor: Karol »

Zdecydowaine zgadzam sie z "Raf", VRIS nie powinien powodowac zgasniecia silnika. To mi wyglada na uszkodzony tranzystor w rozdzielaczu. Czesta dolegliwosc, po prostu tranzystor sie przegrzewa i chwilowo nie ma iskry.
Mialem taki sam problem w 2001. Niestety w koncu zdechnie do konca,
Czesc moze byc droga w Polsce, trzeba wymienic caly rozdzielacz
naprawa trwa 30 minut ale trzeba stroboskopu do ustawienia wyprzedzenia iskry (-10*)
Ja bym proponowal szukanie urzywanego ze zlomu.
93-95 (ODB1) nie bedzie pasowal. Tylko (96-97), też szukaj MX-6 V6 96-97
BLaCK '94 GT 5sp
Gość

Post autor: Gość »

Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Anonymous pisze:Okey, ale odpowiedzcie na to pytanie, jesli jest uszkodzona selenoida (np zwarcie ) powinien juz nie odpalic , a jak mu dam odpoczac (zaluzmy kilkanascie minut) to normalnie odpala , czemu ? , zwarcie to stan stały, i albo jest albo go nie ma.
Nie koniecznie, może się 'pojawiać i znikać' na skutek wstrząsów, temperatury... (oczywiście czysto teoretycznie, bo szansa jest raczej nikła)
Anonymous pisze:Sprawdzilem przy wyciagnietych selenoidach (3 szt) silnik normalnie odpalil ale nie testowalem czy znowu zgasnie.
Czekam na dalsze wskazówski.
No to OK, pojeździj tak to będziesz wiedział czy to wina solenoidów czy nie.
Karol pisze:Zdecydowaine zgadzam sie z "Raf", VRIS nie powinien powodowac zgasniecia silnika. To mi wyglada na uszkodzony tranzystor w rozdzielaczu. Czesta dolegliwosc, po prostu tranzystor sie przegrzewa i chwilowo nie ma iskry.
Gdyby to był rocznik 1993..94 to w ciemno obstawiał bym moduł aparatu zapłonowego, ale ten model już nie ma wady fabrycznej... ale czemu nie, każdy element może się zepsuć.
Solenoidy VRISu łatwo wyeliminować, jeśli gość pojeździ bez nich i okaże się że problem nadal występuje to się trzeba będzie dalej martwić...
Awatar użytkownika
Karol
Posty: 44
Rejestracja: 2003-02-11 05:13
Samochód: brak
Lokalizacja: A-A, Michigan

Post autor: Karol »

Jeszcze mi sie cos przypomnialo,
sprawdz poloczenie sensora pozycji korbowodu.
Szara wtyczka po stronie pasarzera, nie daleko czrnej plastikowej pokrywy paska zebatego, kabel idzie w kierunku centralnego kola pasowego. Tak w ogole to bym radzil kupic cos do czyszczenia kontaktow i systematyczne wyczyszczenie wszystkich wtyczek i polaczen.
BLaCK '94 GT 5sp
Gość

Post autor: Gość »

wszystkie connectory mam czyste, czyscilem nawet ostatnio specjalnym srodkiem ale nic nie pomoglo, sprawdze dzis polaczenie czujnika pozycji walu, bo jakies 2 miechy temu robilem rozrzad i rozlaczalem ten connector, ale gdyby to bylo to to raczej komputer w serwisie forda nie wykazalby uszkodzenia solenoidy vrisu.
Ktora to jest ta selenoida sa trzy na obudowie kolektora powietrza 2 takie same i jedna inna, pierwsza nie ma zadnych ozaczen (ta od strony pasazera), druga ma czerowna kropke na gorze, a trzecia jesta mniejsza , troche niewidoczna, wiec ?
Awatar użytkownika
MiH
Posty: 1894
Rejestracja: 2003-04-30 23:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: MiH »

Czy gdy silnik zgaśnie gaśnie też kokpit (czyli oprócz świateł wszystko)? Jeśli tak to nie VRIS'y tylko alarm albo immobiliser
Mówię bo wiem, a nie wiem bo mówię.....

GG: nie używam
(mój numer tel jest na tym forum - chcesz pogadać - poszukaj)
Gość

Post autor: Gość »

Anonymous pisze:rozlaczalem ten connector, ale gdyby to bylo to to raczej komputer w serwisie forda nie wykazalby uszkodzenia solenoidy vrisu.
dokladnie - mialbys od razu kolejny blad wyswietlony

Mam prosbe - nie szukajcie problemow tak gdzie ich nie ma. Jesli gosc mial odczytane bledy, oznacza to ze inne awaria sa prawie w 100% wykluczone - pomijam kwestie nie zwiazane z elektronika kontroli.

Problem Twoj jest w ukladzie dolot/pomiar/recyrkulacja powietrza dostarczanego do spalania. Ponizej masz rysunek ukladu. 13 i 14 to sa VRISy, ktore sa sterowane z 9 - zaworu kontrolujacego EGR. Calosc jest w programie PCMa scisle ze soba powiazana - rowniez z innymi elementami ukladu dolot/recyrkulacja. Objaw gasniecia wynika stad, iz PCM nie jest w stanie ustalic ja duza dawka powietrza jest w danym momencie dostarczana do spalania i reaguje na m.in. to odcieciem zaplonu. VRISy mozna sprawdzic mierzac opornosc na ich stykach. Inne elementy ukladu rowniez mozna sprawdzic, ale to za duzo pisania na forum - nawet na maila zebralo by sie pare MB materialu.

P.S. Oswitlenie i kontrolki sa zapewne ok - nie sa powiazane z PCM do momentu odpalenia silnika.

Obrazek
Awatar użytkownika
MiH
Posty: 1894
Rejestracja: 2003-04-30 23:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: MiH »

Miałem taki efekt jak mialem alarm po partacku zrobiony. Poprawiem inst. alarmową - problem znikł.
Mówię bo wiem, a nie wiem bo mówię.....

GG: nie używam
(mój numer tel jest na tym forum - chcesz pogadać - poszukaj)
Gość

Post autor: Gość »

ok, ale to wyklucza blad VRIS - kto by go wpinal w alarm?
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

greyg pisze:Problem Twoj jest w ukladzie dolot/pomiar/recyrkulacja powietrza dostarczanego do spalania. Ponizej masz rysunek ukladu. 13 i 14 to sa VRISy, ktore sa sterowane z 9 - zaworu kontrolujacego EGR. Calosc jest w programie PCMa scisle ze soba powiazana
Oczywiście VRIS i EGR to dwa oddzielne i nie związane ze sobą systemy a '9' bynajmniej nie steruje '13' i '14' tylko jest zasilany z tego samego zasobnika próżni (i dla tego łączy je kreska :lol:).
Gość

Post autor: Gość »

Raf - zerknij jeszcze raz na schemat i to co wczesniej napisalem. Nie bede rozpisywal tego problemu szczegolowo, bo za duzo pisania. Pomagalem rozwiazac taka awarie w mazdzie millenia i dzieki pomocy 2 osob - eureka - udalo sie dojsc, to jest ten problem. Nadmienie tylko, ze meczylo sie z ta millenia 3 serwisy mazdy i nie dali rady.

Wiecej pisal nie bede na ten temat.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Zerkam i zerkam i jasno wynika że VRIS ma taki związek z EGRem jak kierunkowskazy ze światłami stopu :lol:
Awatar użytkownika
MiH
Posty: 1894
Rejestracja: 2003-04-30 23:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: MiH »

Raf pisze:Zerkam i zerkam i jasno wynika że VRIS ma taki związek z EGRem jak kierunkowskazy ze światłami stopu :lol:
Nie Raf. Z EGR-a idzie rurka do VRIS.
Mówię bo wiem, a nie wiem bo mówię.....

GG: nie używam
(mój numer tel jest na tym forum - chcesz pogadać - poszukaj)
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Nie, ze zbiornika '2' idzie rurka do VRISu i do EGRu (oba układy są zasilane z tego samego zasobnika), sprawdź na schemacie inst. próżniowej.
Gość

Post autor: Gość »

widze ze temar ruszyl na calego :D

Wiec tak , nie mam zadnych problemow ze swiatlami i cala elektryka i innymi rzeczami, wszystko chodzi bez zarzutu, jedyni silnik sie wylacza w blyskawiczynym tempie, a wszystkie swiatla sa oki.

Sprawdzilem wlasnie rezystancje tych seloid i sprawa wygada nastepujaco :

Selenoida ktora jest w porzadku wykazuje 42.9 oma
Selenoida ktora jest rzekomo uszkodzona wykazuje 78.2 oma

Wiec raczej jest uszkodzona, numery obojga selenoid sa identyczne
(k5t49099 K801 5509 - to pelne oznaczenie).

Na razie szukam na szrocie tych czesci, Ford spiewa sobie 90$ za sztuke.
Gość

2.5 V6 PROBLEM

Post autor: Gość »

A jak śpiewa ABS Car ;Warszawa, ul.Instalatorów7 , tel./22/ 868-29-50,
www.abscar.com.pl. Daj znać.
Powodzenia
______________________
Probe 24v medici, 96r
ODPOWIEDZ

Wróć do „2.5 V6 KL”