Potrzebne narzędzia:
- klucz nasadowy 12mm
- klucz płaski 12mm
- lampa stroboskopowa
- kawałek kabla
1. Zanim zabierzemy się do pracy trzeba objaśnić kilka ważnych aspektów. Ustawianie zapłonu opiera się na delikatnym manewrowaniu aparatem zapłonowym.
Aparat zapłonowym widać poniżej na zdjęciu:
2. Przed przystąpieniem do prac należy upewnić się że komputer nie generuje żadnych błędów. (nie jest to konieczne ale zapewnia to prawidłowe wykonanie pomiaru). Należy wyłączyć wszystkie zbędne urządzenia korzystające z akumulatora. Można opuścić szybę kierowcy i zamknąć drzwi dzięki temu będziemy mieli wgląd w kontrolki a oświetlenie wnętrza pojazdu będzie wyłączone.
3. Należy przygotować kawałek kabla tak aby sięgnął z gniazda diagnostycznego (STI) do minusowego bieguna akumulatora. Można podlutować na jeden koniec wsuwkę. Ułatwi to podłączenie oraz gotowy kabel przyda się przy innych pracach. Można zobaczyć gotowy i podłączony kabel na poniższych zdjęciach:
4. Nie podłączamy jeszcze całego kabla. Następnie należy poluzować obydwie śruby aparatu zapłonowego. Jedną poluzować całkowicie a drugą w taki sposób aby była dokręcona lecz można by ją odkręcić ręką. Zapobiegnie to ewentualnym ruchom aparatu i pomoże przy regulacji. Poniżej zdjęcie:
5. Następnie podłączamy lampę stroboskopową. do odpowiednich biegunów akumulatora:
6. Sondę lampy stroboskopowej należy podłączyć na tłok który jest pierwszy w kolejności zapłonu. W naszym wypadku będzie to pierwszy tłok:
7. Po dokonaniu wszystkich czynności uruchamiamy silnik. Ustawiania zapłonu należy dokonać na gorącym silniku. W przypadku uruchomienia wentylatora chłodnicy należy odczekać do momentu jego wyłączenia. Gdy silnik osiągnie określoną temperaturę podłączamy kabel łączący gniazdo STI i minusowy biegun akumulatora. Odkręcamy śrubę kontrującą.
8. Błyskami z lampy stroboskopowej należy oświetlić obudowę rozrządu. W widocznym miejscu na zdjęciu(lewa strona silnika w okolicach paska pompy wspomagania):
Na kole pasowym znajduje się małe przecięcie. Na wskutek cyklicznych błysków z lampy małe przecięcie będzie stać w miejscu i wskazywać kąt wyprzedzenia zapłonu. Skala znajduje się na obudowie rozrządu. Dostęp jest ciężki ale da się ustawić.
9. Regulując zapłonem należy tak ustawić małe przecięcie aby wskazywało 9. To 9 to 9 stopni czyli prawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu. Po ustawieniu należy dokręcić delikatnie aparat zapłonowy, zgasić silnik i ponownie zapalić, zweryfikować ustawienie zapłonu. Jeżeli wskazanie jest nie prawidłowe ustawić ponownie. UWAGA należy pamiętać o podłączeniu złącza STI do minusowego bieguna akumulatora tylko w momencie sprawdzania i regulacji aparatu zapłonowego
10. Wszystkie śruby należy dokręcić a kabel łączący STI z minusem odłączyć. Na koniec zaleca się sprawdzenie czy komputer nie generuje kodów błędów.