Trochę mi zeszło, ale staram się dotrzymywać obietnic. Efektem tego jest poniższy temat.
Z góry zaznaczę, że część z tego co opisze jest w miarę łatwa do zamontowania. Jeżeli jednak Wasze Probe nie ma tych elementów – nie zawsze będzie łatwo. Oczywiście jeśli ktoś się uprze, to zapewne da radę
Przy opisywaniu poszczególnych elementów wyposażenia korzystałem z własnej wiedzy, nabytej podczas doposażania i eksploatacji Probe, jak i szerokiej wiedzy innych użytkowników forum. Mam nadzieję, że nie będą mi mieli tego za złe. Część zdjęć tutaj umieszczonych jest mojego autorstwa - inne zaś są zapożyczone z forum i szeroko pojętego Internetu.
Nikt nie jest alfą i omegą, więc mogły oczywiście w temacie wkraść się jakieś błędy. Jeżeli je zauważycie – najlepiej napiszcie mi na pw a ja sprostuję je.
Ok. Do rzeczy.
W co nasz Probe może być wyposażony:
I. Tempomat
Jest to urządzenie które przydaje się szczególnie w długich trasach, pokonywaniu setek km autostradami. Nie znaczy to, że nie można tempomatu używać w Polsce.
Aby tempomat działał samochód musi być wyposażony w następujące elementy: - dźwigienkę z prawej strony kierownicy - siłownik
a) Probe GT b) Probe GL c) Probe LX - komputerek do tempomatu Jest on wielkości dłoni z jednej strony przykręca się go śrubą a z drugiej ma taki zaczep z gumką (biała na zdjęciu)
- pedał gazu z dodatkowym zaczepem do linki tempomatu Oczywiście w komplecie z pedałem gazu musi być dodatkowa linka do tempomatu.
W grodzi jest już fabryczny otwór przez który przeciągniesz linkę do siłownika tempomatu.
W Twoim Probe powinna już być instalacja do podpięcia powyższych elementów.
Pod zaślepką w desce rozdzielczej jest gotowa zielona wtyczka do wpięcia dźwigienki.
Pod maską z przodu po po pawej stronie (czyli od strony pasażera), przy zaczepie maski, jest również gotowa wtyczka do wpięcia siłownika – biała 4 piny. Pod deską rozdzielczą, obok kolumny kierowniczej , schowana dobrze za plastikowym tunelem powietrza jest również biała kostka do wpięcia komputerka do tempomatu. Trudno ją znaleźć i się do niej dostać, ale jest na pewno. W zależności od typu – może mieć 13 lub 16 pinów. - czujnik pedału hamulca Powinien być podwójny, czyli mieć 4 piny a nie dwa.
Dodatkowe dwa piny są potrzebne, aby dać sygnał do komputerka tempomatu, że chcemy rozłączyć tempomat.
Ważna sprawa !!!
Wszystkie te elementy nie są kompatybilne ze sobą, różnią się w zależności od rocznika i modelu.
Np. komputerek czy dźwigienka z rocznika ’89 nie będzie pasować do rocznika ’91, ’92.
Nie możemy sobie dowolnie zamieniać elementów np. z modelu GL do LX, GT itd.
Wygląd może być podobny, ale mogą się one różnić kolorem kabelków i ich usytuowaniem, ilością pinów itp.
II. Komputer pokładowy (TRIP Computer) Komputer składa się z wyświetlacza, klawiaturki sterującej i paru czujników, jak czujnika przy pompie paliwa, czujnika temperatury zewnętrznej, montowanego za zderzakiem pod zamkiem maski. Termometr wygląda tak: Na wyświetlaczu komputerka możemy zobaczyć średnie zużycie paliwa, pozostały dystans jaki możemy przejechać na paliwie, temperaturę zewnętrzną itd. Niestety wyświetlacze te często ulegają uszkodzeniu (wylaniu). Jedni twierdzą, ze od mocnego słońca, inni, że od wstrząsów. Wyświetlacz jest nienaprawialny. Można jedynie podmienić na inny.
Uwaga:
Wyświetlacze też różnią się od siebie – więc musimy mieć pasujący do naszego modelu/rocznika.
Klawiaturka różni się od siebie w zależności od modelu.
Ta z Lx-a jest bardziej rozbudowana ze względu na umieszczenie w niej dodatkowych przycisków do sterowania deską Digital. Zła widomość jest taka, że jeżeli nie ma na wyposażeniu TRIP Computera to nie ma też w aucie odpowiednich wiązek do jego podłączenia, jak również potrzebnych do tego czujników.
Oczywiście komputerki różną się między sobą w zależności od rocznika i modelu.
III. Vmm Vmm – to konsola, rodzaj wyświetlacza, na którym są podświetlane różne alarmy - informacje np. niski stan oleju, niezamknięte drzwi, spalona żarówka w lampach stopu/tylnych/postojowych, niski stan płynu w chłodnicy/w zbiorniczku spryskiwaczy, niezamknięta tylna klapa, czas na wymianę oleju.
Są dwa rodzaje konsoli w zależności od rocznika. Różnią się tym, że słowo Low Oil jest zastąpione Deck Ajar.
Do różnych modeli Vmm są różne CPU, np. do Vmm z sygnalizacją Deck Ajar - musi być CPU o symbolu AK 33.
Vmm w modelu LX z deska Digital zastąpił „system skaner” umieszczony bezpośrednio na desce rozdzielczej w postaci pojedynczego wyświetlacza.
Informacje o nieprawidłowościach/alarmach pojawiają się naprzemiennie w pętli. Jeżeli nie posiadasz w swoim Probe Vmm – jego instalacja będzie bardzo trudna z uwagi na fakt, iż do jego prawidłowego działania potrzeba całego mnóstwa czujników, rozsianych po aucie.
Takie czujniki/układziki znajdują się np. przy każdej żarówce, w zbiorniku do spryskiwacza, przy pompie paliwa i w wielu innych miejscach. Są zintegrowane z instalacją.
Np. po przejechaniu określonego kilometrażu tj. 7,5 tys. mil zapala się kontrolka Service, która przypomina nam o konieczności zrobienia przeglądu/wymianie oleju. Skasować ją można poprzez naciśnięcie przycisku nad kontrolką z napisem service i odczekaniu 3 „piknięć”.Spowoduje to, że przez następne 7,5 tys. mil będziemy mieć spokój.
W przeciwnym razie fakt niezrobienia przeglądu będzie nam przypominany sygnałami dźwiękowymi.
Jeżeli mamy wersję amerykańską - często przyczyną sygnalizowania przepalonej żarówki jest fakt iż. Amerykańskie żarówki miały inną moc, czyli 27W a europejskie mają 21W. Układ sprawdzający „mierzy” prąd i jeśli wymienimy żarówkę z 27W na 21W – odczytuje to jako spaloną żarówkę i stąd alarm.
IV. Elektryczny fotel kierowcy Rozpoznać go można po dodatkowej rączce plastikowej z namalowanymi białymi strzałkami.
Jak sama nazwa wskazuje fotel ten sterowany jest elektrycznie. Wyposażono go w silniczki, które zmieniają pozycję fotela w zależności od potrzeb użytkownika, np. można przesunąć fotel do przodu, do tyłu, podnieść do góry, opuścić, podnieść przód albo tył fotela do góry i oczywiście obniżyć. Pochylenie oparcia, wybrzuszenie w odcinku lędźwiowym i zmiana położenia boków oparcia w tradycyjnym fotelu jak i elektrycznym odbywa się ręcznie.
Uwaga:
Jeżeli nie mieliście wcześniej elektrycznego fotela, nie próbujcie go przypadkiem podłączać bez przeróbek, do wtyczki znajdującej się pod fotelem. Ta wtyczka teoretycznie wygląda jakby pasowała, ale jak wepniecie wtyczkę od sterowania fotelem w tą pod siedzeniem – przy próbie zmiany położenia fotela prawdopodobnie spali wam się CPU – komputerek sterujący, między innymi podświetleniem wewnętrznym w Probe.
V. Trzecie światło STOP W tylnej klapie na środku może znajdować się trzecie światło STOP.
Jeżeli go tam nie ma, jest w jego miejscu jedynie ciemna zaślepka plastikowa.
Chcąc podłączyć to dodatkowe światło, należy zaopatrzyć się w zestaw jak na zdjęciu. Czyli odbłyśnik w którym montuje się układ z żarówką (rurka podłużna) oraz oczywiście klosz tego światła w kolorze czerwonym. Oryginalna zaślepka jest zbyt ciemna, żeby przepuścić światło.
Chcąc wymienić światło, należy zdjąć plastikową zaślepkę, która znajduje się na maskownicy po wewnętrznej części klapy. Odkręcić odbłyśnik z ciemną zaślepką i w to miejsce wpasować zestaw jak wyżej.
Instalacja pod trzecie światło stop jest już gotowa – wystarczy wpiąć kostkę w klapie.
VI. Podświetlane osłonki przeciwsłoneczne Dodatkowym wyposażeniem mogą być również podświetlane osłonki/daszki przeciwsłoneczne. Posiadają one po obu stronach lusterka lampki, które zaświecają się po otwarciu zasłonki lusterka.
Uwaga:
Zaświecenie się lampek aktywuje mikro włącznik, który znajduje się na środku pod lusterkiem. Osłonka lusterka jest zamykana na rzepy.
Jeżeli osłonka nie dolega dobrze do mikro włącznika (nie naciska na niego) – lampki nadal będą się świecić – nawet po wyłączeniu zapłonu. Nie będzie to widoczne a akumulator w szybkim tempie rozładuje się.
Kabel zasilający żaróweczki poprowadzony wewnątrz metalowego ramienia, trzymającego osłonki. Jeżeli zachodzi konieczność ich zdemontowania należy odkręcić to ramie, wyciągnąć i rozpiąć wtyczkę, która znajduje się w otworze między podsufitką a dachem.
VII. Podświetlane zamki w drzwiach Tak – w niektórych egzemplarzach występowało podświetlenie zamków w drzwiach od zewnątrz.
Na zdjęciu żaróweczka od tego podświetlenia. Oryginalnie umieszczona jest w bębnie zamka. Gdy auto jest zamknięte, po pociągnięciu za klamkę z zewnątrz – zapalają się żaróweczki w zamkach. W nocy łatwiej jest trafić kluczykiem do zamka. Oczywiście po pociągnięciu za klamkę - zapalają się również inne światełka we wnętrzu samochodu, aby łatwiej było do niego wsiąść.
VIII. AUDIO w Probe
Probe I-szej generacji mogło być wyposażone w audio w różnej konfiguracji.
Mogło mieć samo radio, radiomagnetofon, radiomagnetofon ze wzmacniaczem, Odtwarzaczem CD, subwooferem i piecykiem do subwoofera.
a) Radio b) Radiomagnetofon I c) Radiomagnetofon II – clarion (wyjmowany z kieszeni) d) CD – rocznik ‘89 e) CD rocznik ’89 i ’90-‘92 f) wzmacniacz g) schemat podłączenia wzmacniacza h) Piecyk do subwoofera i) subwoofer IX. Szyberdach Szyberdach w jedynkach jest manualny, czyli żeby go otworzyć, jak również zamknąć - trzeba użyć „ręców”.
Probe wyposażone w szyberdach, mają specjalnie wyprofilowany dach pod okno szyberdachu. Mają również dodatkowe kanaliki pod podsufitką do odprowadzenia wody.
Co ciekawe - ten szyberdach można wypiąć sobie całkiem za pomocą dwóch sprawnych ruchów i mieć taki mini kabriolet

X. Skórzane siedzenia XI. Szuflada pod siedzeniem pasażera Cóż można powiedzieć o szufladzie. Montowana jest, jak sama nazwa wskazuje pod siedzeniem pasażera. Można ją sobie od kogoś dokupić i zamontować bez problemu. Trzeba pamiętać jedynie, żeby kupić z tymi prowadnicami ze zdjęcia, ponieważ ich tam nie ma pod siedzeniem. Są natomiast gotowe otwory do przykręcenia tych prowadnic.
Jako, że w Probe jest schowków jak na lekarstwo, to taka szuflada naprawdę się przydaje.
XII. Regulowane amortyzatory Część Probe I-szej generacji wyposażono w regulację amortyzatorów.
Regulacja polega na zmianie twardości amortyzatorów.
Uzyskuje się to za pomocą przełącznika, który znajduje się na środkowej konsoli obok przycisku do regulacji elektrycznych lusterek, przed dźwignią hamulca ręcznego.
Przełącznik ma 3 tryby twardości: SPORT – twardo, SOFT – miękko, NORM – średnio. Zmianę twardości można dokonywać podczas jazdy.
Jak realizowana jest zmiana twardości ?
Na każdym amortyzatorze u góry zamontowany jest mały silniczek.
I tak – komputer sczytuje sobie czy auto w danej chwili przyśpiesza, czy np. nagle hamuje, czy wchodzi w zakręt, czy jedzie wolno, czy też szybko. Między innymi od tych parametrów uzależnia, jak powinny pracować amortyzatorki.
Od siebie dodam, że sprawny układ zachowuje się doskonale. Można poczuć się jak w mercedesie na miękkim zawieszeniu, lub jak w wyścigówce po przełączeniu na SPORT. Nie polecam jednak np. wchodzenia w bardzo ostry łuk na pozycji SOFT. Można nie wyjść z zakrętu

XIII. Elektryczne sterowanie nawiewem Zamiast sterowania na linki, możemy mieć również sterowanie elektryczne nawiewem. Na zdjęciu panel do takiego sterowania. Naciskając dany przycisk – silniczki, które są umieszczone pod kokpitem przesuwają odpowiednie klapki w układzie nawiewu, zmieniając tym samym kierunki przepływu powietrza.
Aby zamontować sobie takie sterowanie potrzebujemy panelu sterowania, odpowiednich wiązek, silniczków, kilka elementów plastikowych, które odpowiadają za przesuwanie klapek. W dmuchawie jest również inny tranzystor na radiatorze, do płynnej regulacji obrotów.
XIV. Klimatyzacja
W upalne dni każdy fan Probe zapewne będzie błogosławił klimatyzację.
Klimatyzacja składa się z następujących elementów:
a) Panel sterowania z przyciskiem A/C – (przycisk okrągły w modelach ze sterowaniem ręcznym, prostokątny zaś w modelach ze sterowaniem elektrycznym nawiewem).
b) Chłodnica klimatyzacji c) Osuszacza d) Czujnika ciśnienia (Presostatu) e) Nagrzewnicy do wersji z klimatyzacją
Na zdjęciu sama chłodniczka f) Pompy/kompresora g) Przewodów klimatyzacji A tak wygląda niefabryczna chłodnica klimatyzacji Poniżej porównanie fabrycznej chłodnicy z chłodnica montowaną dodatkowo przez Dealera Forda.
Główna różnica polega na tym, że ta montowana nie fabrycznie ma inne jedno podłączenie. Na zdjęciu pod żółtą zaślepką jest połączenie gwintowane. W oryginalnej jest zwykła szybkozłączka. Pozostałe wymiary mają takie same. Do działania klimatyzacji potrzebujemy również przekaźnika, montowanego obok wentylatora, przy chłodnicy klimatyzacji. Stojąc przodem do samochodu, jest on po lewej stronie w gumowym „kondomiku”.
Klimatyzacja w Fordzie Probe I-szej generacji pracuje na czynniku R-12 popularnie zwanym freonem. Tak – takim, jaki był stosowany w dawnych lodówkach. Instalacja jest przystosowana tylko do takiego czynnika, żaden inny w perspektywie dłuższego czasu się w niej nie utrzyma.
Czujnik ciśnienia czyli tzw. Presostat dba o to, żeby nie uszkodzić sprężarki klimatyzacji. Jest to prosty czujnik ciśnieniowy, który po spadku ciśnienia w układzie klimatyzacji (ubytek czynnika), rozłącza układ i nie pozwala uruchomić się sprężarce. Jak wiadomo, czynnik chłodzący ( a dokładnie mówiąc - olej mineralny do niego dodawany) jest jednocześnie medium smarującym kompresor. Jeżeli ciśnienie spadnie – smarowanie spada i prowadzi to w konsekwencji do uszkodzenia kompresora klimatyzacji - a to wiąże się z poważnymi kosztami naprawy. Dlatego tak ważne jest uruchamianie klimatyzacji również w zimie.
Często zadawane pytanie – gdzie jest filtr kabinowy, klimatyzacji, przeciwpyłowy ?
Odpowiadam – nie ma takiego filtra w Probe.
Co do osuszacza Klimy – jeżeli układ klimatyzacji rozszczelnił się i przez długi okres czasu powietrze dostawało się do układu – niestety konieczna jest wymiana osuszacza na nowy, ponieważ koroduje on wewnątrz bardzo szybko i nie będzie spełniał zadania, jakie mu wyznaczono.
XV. Grzałka oleju Pewnie niewiele osób o niej słyszało. Występuje ona (z tego co mi wiadomo)tylko w wersji produkowanej na Kanadę. Wiadomo – mają tam zimno, więc dobrze podgrzać wcześniej olej w silniku, przed jego uruchomieniem. Dlatego w korpusie silnika umiejscowiona jest taka grzałka. Ma ona 400W i jest na 115V. Można sobie podłączyć wcześniej do prądu i mamy silnik ciepły.
Na drugim rysunku widnieje kabel do jej podłączenia.
XVI. Układ chłodzenia skrzyni biegów
a) Chłodniczka, pompka, filter b) Sama chłodniczka c) Sama pompka Jak sama nazwa wskazuje – układ ten służy do chłodzenia oleju w skrzyni biegów. Występuje w modelu GT. Zapewne z uwagi na większe obciążenia skrzyni w wersji z Turbo. Od czasu do czasu warto go sprawdzić, wymienić filterek, zdrapać błotko z chłodniczki itd.
XVII. Automatyczna skrzynia biegów Jest to skrzynia 4 biegowa z dodatkowym wybieraniem ręcznym - czyli przyciskiem MAN SHIFT.
XVIII. Deska Digital
W niektórych Probe zamiast deski tradycyjnej ze wskazówkami - występowały deski DIGITAL.
Zasadnicza różnica polega na tym, że zamiast tarcz i wskazówek - parametry wyświetlane są na specjalnych wyświetlaczach.
Opis Deski Digital:
Od lewej, na dole mamy SYSTEM SCANNER - o którym już pisałem przy okazji Vmm. Jest to wyświetlacz na którym pojawiają się informacje, stan urządzeń, alarmy. Podczas włączenia zapłonu na początku wyświetla się, dla sprawdzenia poprawności działania, napis "System normal". Czyli że wszystko jest w porządku

Następnie mamy obrotomierz. Wysokość obrotów wyświetlana jest za pomocą (nie wiem jak to fachowo nazwać) kolejno podświetlanych i gaszonych pól.
W centralnym punkcie deski rozdzielczej jest wyświetlacz/prędkościomierz, na którym pokazywana jest prędkość jazdy w postaci cyferek.
Pod Prędkościomierzem mamy dwa pola. To po lewej pokazuje nam przebieg samochodu. Po prawej zaś - w czym jest mierzony. I tak - możemy sobie przestawiać kiedy chcemy - czy prędkości na głównym wyświetlaczu i przebieg poniżej, ma być pokazywana w kilometrach na godzinę czy w milach na godzinę. Można to sobie zmienić za pomocą wspomnianej wcześniej klawiaturki TRIPa w której znajduje się dodatkowe pole do sterowania właśnie deską Digital.
Idąc dalej - po prawej stronie mamy wyświetlacze z wartością temperatury wody i ciśnienia oleju.
Na dole zaś - wskaźniki ilości paliwa i napięcia akumulatora.
Za pomocą klawiaturki możemy sobie również ustawić np. alarm przekroczenia danej prędkości. Po jej przekroczeniu usłyszymy "pikanie".
Deska wygląda tak:
XVIV. Wersja Limited Editionl
Początkowo właściwie po cichu naśmiewaliśmy się w klubie - słysząc takie sformułowanie.
Po pewnym czasie okazało się jednak, że występowały takie "Limitowane wersje" Probe I.
Wprawdzie w literaturze fachowej nie ma wzmianki o tym i nie do końca wiadomo, jak to się stało, że powstały takie wersje, ale fakt jest faktem.
Z racji tego, że Limitowaną wersję spotykamy tylko w roczniku '92 w Probe 2.2 GT możliwe jest, że kiedy dilerom zostały ostatnie sztuki - stworzyli oni taką "limitowaną wersję", ale to tylko przypuszczenia.
Do rzeczy.
Egzemplarzy limitowanej wersji było tylko 140 szt.
Czym się różni Limitowana wersja Probe I od innych.
Ma ona dodatkową "złotą" tabliczkę zamontowaną wewnątrz na konsoli środkowej z napisem "LImited Edition" i nr. kolejnego egzemplarza ze 140.
Oprócz tego ma zamontowane spryskiwacze przednich reflektorów oraz podgrzewanie siedzeń przednich.
O innych różnicach nie słyszałem jak do tej pory.
Spotkałem już kilka ogłoszeń w których sprzedawano taką wersję i wszystkie miały takie samo wyposażenie, więc na pewno takie wersje istniały.
A poniżej zdjęcia na potwierdzenie tego co napisałem powyżej.
Mógłbym oczywiście pisać jeszcze wiele o poszczególnych elementach wyposażenia. Moją intencją było jednak ,przeglądowe potraktowanie tematu. Więcej szczegółów znajdziecie na Forum w konkretnych tematach – wystarczy troszkę poszukać.