![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Czy w Krakowie można kupić jakiś lepszy odpowiednik np. K&F ... ?
Pozdrawiam Rafał
o cholera, miałem właśnie w JC zamawiać ten filtr. Ale z drugiej strony jestem pewien że mój obecny filtr też był z JC, ale niestety nie zwrocilem uwagi jaki mial symbol. Wiem też ze zaplacilem za niego 60 zetaRaf pisze:Zapragnąłem wymienić filtr powietrza, w JC zaoferowali mi filtr od Mazdy 626 nr B23027JC, sprzedawca zachował daleko idącą ostrożność i słusznie, filtr nie pasuje - jest zbyt małyczy ma ktoś namiary na filtry powietrza (jaki powinien być) Filtron oferuje coś w swoim katalogu, wie ktoś czy będzie to pasowało ?
Czy w Krakowie można kupić jakiś lepszy odpowiednik np. K&F ... ?
Pozdrawiam Rafał
Zasadniczo zgadzam się z tym co powiedział Raf z wyjątkiem oleju. Przed laty jeszcze na studiach, chodziłem na taki przedmiat jak Eksploatacja Maszyn, który prowadził znany w tym gronie na całym świecie prof. Korzeń ŚP. I z jego wykładów zapamiętałem jedną rzecz, którą stosuję od tamtego momentu. A mianowicie olej powinno się wymieniać nie później niż po 15 kkm ale co najważniejsze nie wcześniej niż po 7-8 kkm. Dlaczego? Musiał bym przypomnieć sobie treść tamtego wykładu, łącznie w rysunkami wykresami itd, tak naprawdę to tego wszystkiego nie pamiętam. Ale już wtedy ostro bawiłem się autkami i wiem, że polemizowałem z tą teorią. Niby dlaczego wcześniej nie można? Odpowiedź była jednoznaczna choć długa i ściśle wiązała się ze skutecznością filtrowania. Zbyt często wymieniany olej powodował szybsze (zdecydowanie szybsze, on to przedstawił jako 30-40%) zużycie gładzi cylindrów. Zywotnośc i skuteczność działania filtrów oleju podobna jest do krzywej Gaussa, gdzie właśnie najwyższa skuteczność działania filtrów zaczyna się w momencie ok5 kkm i ciągnie się do 10-12kkm później radykalnie spada. Tak więc wymiana oleju i filtra oleju przed 7 kkm powoduje iż ciągle niby wszystko jest dobrze, ale nie pracuje optymalnie, zawsze gorzej niż mogłoby. To wszystko co pamiętam, ale najważniejsze to nie wymieniać za wcześnie. Mam nadzieję, że nie przynudziłemRaf pisze:To jak często zmieniać filtr zależy od tego w jakim środowisku się poruszasz, w rejonach silnie zapylonych pewnie i co 5kkm trzeba zmieniać, jeśli miałeś sporo igliwia, liści itd. to może po jesieni by trzeba go wytrzepać.
Niektóre firmy podają że w ich nowych modelach zmienia się co 20kkm ale to przesada i moim zdaniem 10kkm to granica przyzwoitości.
Ja osobiście jestem zdania że koszt filtra pow. filtra oleju i oleju jest na tyle niski w stosunku do paliwa że i co 5kkm można zmieniać.
Zasadniczo brudny (przytkany) filtr powietrza daje taki efekt jak przymknięta przepustnica.
Myślę że każdy się zgodzi że gdy auto jest eksploatowane w ciężkich warunkach miejskich na krótkich dystansach to wymiana oleju powinna być częstsza (np. dla tego że silnik wykonuje więcej obrotów na 1km niż gdy jedzie w trasie na 5 biegu) , a główny powód zalecanej częstej zmiany oleju ( 3k miles ~ 5Mm) to potencjalne problemy z klekoczącymi popychaczami zaworów, jak jest napisane w artykule, Mazda jako rozwiązanie problemu popychaczy zaleca wymianę oleju + filtra aż do skutku.If the driving style is cold stop/start, or short trips, with low annual mileage and few long trips, then regular oil changes every 3k miles helps to eliminate HLA related noise/dirt-buildup problems. The comment from Mazda Master Techs is to just keep changing the oil+filter until HLAs silence (remove dirt).