Filtr powietrza

Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Filtr powietrza

Post autor: Raf »

Zapragnąłem wymienić filtr powietrza, w JC zaoferowali mi filtr od Mazdy 626 nr B23027JC, sprzedawca zachował daleko idącą ostrożność i słusznie, filtr nie pasuje - jest zbyt mały :evil: czy ma ktoś namiary na filtry powietrza (jaki powinien być) Filtron oferuje coś w swoim katalogu, wie ktoś czy będzie to pasowało ?

Czy w Krakowie można kupić jakiś lepszy odpowiednik np. K&F ... ?

Pozdrawiam Rafał
sereq
Posty: 226
Rejestracja: 2002-09-18 10:05
Samochód: brak
Lokalizacja: Warszawa

Re: Filtr powietrza

Post autor: sereq »

Raf pisze:Zapragnąłem wymienić filtr powietrza, w JC zaoferowali mi filtr od Mazdy 626 nr B23027JC, sprzedawca zachował daleko idącą ostrożność i słusznie, filtr nie pasuje - jest zbyt mały :evil: czy ma ktoś namiary na filtry powietrza (jaki powinien być) Filtron oferuje coś w swoim katalogu, wie ktoś czy będzie to pasowało ?

Czy w Krakowie można kupić jakiś lepszy odpowiednik np. K&F ... ?

Pozdrawiam Rafał
o cholera, miałem właśnie w JC zamawiać ten filtr. Ale z drugiej strony jestem pewien że mój obecny filtr też był z JC, ale niestety nie zwrocilem uwagi jaki mial symbol. Wiem też ze zaplacilem za niego 60 zeta :(

Zreszta patrzac na zdjecie filtra B23027JC

Obrazek

mozna stwierdzic ze sie rozni - nasze nie powinny miec tego plastiku przez srodek.

Dam znac jak sie dowiem czegos.
Pozdrawiam,
sereq / gg: 66423
autko: male z gazem :P
Gość

Post autor: Gość »

Wymiary filtra do 2.5L to: 258,5x164x40mm. Od mazdy nie pasuja - inne wymiary. Mam filtry Mann'a (nr C 2666) po 50zl. Sa tez Filtrona, ale nie jestem w tej chwili w stanie sprawdzic nr i po ile.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Ten B23027JC kosztował 34 PLN.
Mój stary filtr jest pomarańczowy z białym (szarym :twisted: ) papierem, z wierzchu ma siatkę metalową i dwa razy więcej 'fałdek', jest większy szczególnie na długość i pasuje idealnie.

Wg. Microcata oryginalny filtr ma nr. FINIS: 3397078
Wg. Katalogu Filtronu odpowiednik to AP113



Oto opis wg Filtronu:
Nazwa: AP 113
Rodzaj: A
Typ:A15
Wymiary:
OD: 258
ID: 165
HGT: 40
Zastosowanie: Mazda 626 2.0i 16V 1/92-->, MX 6 2.0, 2.5


Nie wiem jak się to mierzy, ale jeśli są to zewnętrzne wymiary filtru razem z uszczelką to ten co jest za mały ma właśnie takie :evil:


P.S.
Ale nie ma ktoś namiarów na coś 'lepszego' ?
Gość

Post autor: Gość »

AP113 Filtrona powinien pasowac do 2.5L. Sprawdzilem przed chwila - taki siedzi chwilowo u mnie. Osobiscie wole filtry Mann'a, ale mialem jeszcze zapas.
Gość

Post autor: Gość »

Witam! Ja kupowałem filtr do mojego 2.016V 5 dni temu i bez żadnego problemu dostałem z Filtrona w cenie 58 zł. Pasuje jak ulał :D
rick
Posty: 301
Rejestracja: 2003-03-17 14:50
Samochód: brak
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: rick »

Trzy dni temu kupiłem w JC we Wrocku do 2.5 i dałem za nie go 30 PLN wygląda jak ten na zdjęciu i pasuje jak ulał. Mam europejczyka!
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Zewnętrzne wymiary są podobne ale diabeł tkwi w szczegółach ten z JC ma zaokrąglone narożniki i tam jest nieszczelność.

(Ja oczywiście też mam europejczyka, jak na razie to żaden katalog nie rozgranicza na USA - EURO).

Oto filtry:


Obrazek

Obrazek
rick
Posty: 301
Rejestracja: 2003-03-17 14:50
Samochód: brak
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: rick »

Rzeczywiście trochę się różnią, ale ten który ja miałem i założyłem teraz pokrywa się w zarysie z obudową i nie ma napewno żadnych nieszczelności, może mamy inne obudowy?
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Ten koreański na fotce ma symbol B23027JC, Ten pomarańczowy to Kralinator LA1444 (mój stary)

W innym sklepie JC powiedzieli że mają filtr specjalnie do Probe o symbolu FS1113Z40 (koreański), ponadto nie wykluczone że ten z Filtronu będzie pasował.

Rick, nie pamiętasz przypadkiem jaki miał symbol ten co Ty założyłeś ?
rick
Posty: 301
Rejestracja: 2003-03-17 14:50
Samochód: brak
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: rick »

Widzisz i tu jest problem, bo opakowanie po nim było całkowicie białe i bez żadnego symbolu, ale mam poprzedni w bagażniku i sprawdzę to, niestety dopiero jutro odpiszę bo jestem jak zwykle escortem :cry:
Awatar użytkownika
amra
Posty: 467
Rejestracja: 2002-11-18 14:48
Samochód: brak
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: amra »

u mnie tez siedzi filtron. nie pamietam jaki ale pasuje. nie wiem tez ile za niego dalem (pewnie cos z 50-pare PLN). mam europejczyka.
amra 2.5 94 V6 24V
sereq
Posty: 226
Rejestracja: 2002-09-18 10:05
Samochód: brak
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: sereq »

Dostałem informacje z www.moto.sklep.pl (czesci JC) ze filtr B23034JC
powinien pasowac. Jego wymiary to 40 x 260/168. W katalogu jest to filtr do MAZDA CRONOS 626 2.0I (FS) (WERSJA USA) 91-

Cena w tym sklepie to 37,8 - dzis zamawiam, mam nadzieje ze do konca tygodnia dojdzie.

Zdjecie:

Obrazek

Mysle ze to ostatecznie powinno wyjasnic ktory filtr z JC pasuje do naszych probkow ;)
Pozdrawiam,
sereq / gg: 66423
autko: male z gazem :P
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

I taki właśnie nabyłem, pasuje idealnie :D (42 PLN), jest identyczny jak ten mój stary.
rick
Posty: 301
Rejestracja: 2003-03-17 14:50
Samochód: brak
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: rick »

Jeszcze dołoże 5 groszy, założyłem taki jaki miałem poprzednio tzn B23027JC, pisał o nim sereq. Pasuje, ale patrząc na ten ostatni to przychylam się bardziej do niego, bo rzeczywiście obudowa jest bardziej prostokątna niż zaokrąglona. Zresztą jest lepszy bo gęściejszy i ma siatkę, no cóż uczymy się na błędach
Ostatnio zmieniony 2003-06-04 12:05 przez rick, łącznie zmieniany 1 raz.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Tak dla pełnej informacji:
Ten stary filtr Kralinator LA1444 to był fordowski oryginał (znalazłem na nim wytłoczony napis "FORD MOTOR COMPANY") nr FINIS: 3397078
U dealera taki filtr kosztuje 88 PLN

Dodatkowo znalazłem listę odpowiedników w USA:

Pennzoil PZA191
Hastings AF150
Purolator A24832
Wix 46098
Kralinator LA1444
Mazda FS11-13-Z40

Przeznaczenie: Ford Probe 1993-97, Mazda 626, MX6 1993-97 :?:

7.83 USD

Ten filtr "Mazda FS11-13-Z40" jest do kupienia w Japan Cars ul. Mogilska 68 w Krakowie, prawdopodobnie nosi on numer B23034JC sieci JC i jest to prawdopodobnie to co ja kupiłem (bo ja kupiłem po prostu filtr B23034JC i niestety nie wiadomo kto go wyprodukował).

Reasumując pytajcie o filtr B23034JC !

Pozdrawiam Rafał
sereq
Posty: 226
Rejestracja: 2002-09-18 10:05
Samochód: brak
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: sereq »

NO wiec wsadzilem dzis rano nowy filtr i samochod odzyl :) stary filtr byl brudny do granic, az wstyd sie przyznac - jakies paprochy i igliwie. Filtr wczesniej zmienialem jakies 9000 km temu - we wrzesniu ub.r. Jak widac bede musial to robic czesciej. Ostatnio wydawalo mi sie ze samochod jest troche zamulony, wolniej reagowal na nacisniecie gazu, byl mniej zrywny itp.

Mam do was wobec tego dwa pytanka:

1. Co ile zmieniacie filtry w swoich Probkach?

2. Dlaczego samochod duzo gorzej jezdzi jak filtr jest brudny?
Pozdrawiam,
sereq / gg: 66423
autko: male z gazem :P
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

To jak często zmieniać filtr zależy od tego w jakim środowisku się poruszasz, w rejonach silnie zapylonych pewnie i co 5kkm trzeba zmieniać, jeśli miałeś sporo igliwia, liści itd. to może po jesieni by trzeba go wytrzepać.
Niektóre firmy podają że w ich nowych modelach zmienia się co 20kkm ale to przesada i moim zdaniem 10kkm to granica przyzwoitości.

Ja osobiście jestem zdania że koszt filtra pow. filtra oleju i oleju jest na tyle niski w stosunku do paliwa że i co 5kkm można zmieniać.

Zasadniczo brudny (przytkany) filtr powietrza daje taki efekt jak przymknięta przepustnica.
rick
Posty: 301
Rejestracja: 2003-03-17 14:50
Samochód: brak
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: rick »

Raf pisze:To jak często zmieniać filtr zależy od tego w jakim środowisku się poruszasz, w rejonach silnie zapylonych pewnie i co 5kkm trzeba zmieniać, jeśli miałeś sporo igliwia, liści itd. to może po jesieni by trzeba go wytrzepać.
Niektóre firmy podają że w ich nowych modelach zmienia się co 20kkm ale to przesada i moim zdaniem 10kkm to granica przyzwoitości.

Ja osobiście jestem zdania że koszt filtra pow. filtra oleju i oleju jest na tyle niski w stosunku do paliwa że i co 5kkm można zmieniać.

Zasadniczo brudny (przytkany) filtr powietrza daje taki efekt jak przymknięta przepustnica.
Zasadniczo zgadzam się z tym co powiedział Raf z wyjątkiem oleju. Przed laty jeszcze na studiach, chodziłem na taki przedmiat jak Eksploatacja Maszyn, który prowadził znany w tym gronie na całym świecie prof. Korzeń ŚP. I z jego wykładów zapamiętałem jedną rzecz, którą stosuję od tamtego momentu. A mianowicie olej powinno się wymieniać nie później niż po 15 kkm ale co najważniejsze nie wcześniej niż po 7-8 kkm. Dlaczego? Musiał bym przypomnieć sobie treść tamtego wykładu, łącznie w rysunkami wykresami itd, tak naprawdę to tego wszystkiego nie pamiętam. Ale już wtedy ostro bawiłem się autkami i wiem, że polemizowałem z tą teorią. Niby dlaczego wcześniej nie można? Odpowiedź była jednoznaczna choć długa i ściśle wiązała się ze skutecznością filtrowania. Zbyt często wymieniany olej powodował szybsze (zdecydowanie szybsze, on to przedstawił jako 30-40%) zużycie gładzi cylindrów. Zywotnośc i skuteczność działania filtrów oleju podobna jest do krzywej Gaussa, gdzie właśnie najwyższa skuteczność działania filtrów zaczyna się w momencie ok5 kkm i ciągnie się do 10-12kkm później radykalnie spada. Tak więc wymiana oleju i filtra oleju przed 7 kkm powoduje iż ciągle niby wszystko jest dobrze, ale nie pracuje optymalnie, zawsze gorzej niż mogłoby. To wszystko co pamiętam, ale najważniejsze to nie wymieniać za wcześnie. Mam nadzieję, że nie przynudziłem
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Bardzo interesujące i było by super gdyby udało Ci się odnaleźć materiały lub namiary na nie bo jest to sprawa wysokiej wagi!

1) - Sprawność filtrowania - rzeczywiście filtr nieco przytkany filtruje lepiej niż filtr nowy.

2) - Olej - przypuszczam że profesor omawiał oleje mineralne, w przypadku takich olei mówi się o 'wysokiej granulacji' (tak mi się wydaje) i być może parametry takiego olej poprawiają się dopiero po 'przemieleniu' w silniku, moim zdaniem nie dotyczy to wysokiej klasy olei syntetycznych.

4) - Sporo 'poważnych' stron o Probe zaleca wymianę oleju co 5kkm, również firmy zajmujące się rasowaniem silników (Godula) zalecają wymianę oleju w rasowanych samochodach co 6kkm.

Więc sprawa wymaga zbadania... :twisted:
rick
Posty: 301
Rejestracja: 2003-03-17 14:50
Samochód: brak
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: rick »

Tak jak powiedziałem, nie pamiętam za wiele. Wykłady miałem w '93 tak więc sporo w olejach sie zmieniło od tamtego czasu. Podejrzewam, że dotyczyło to tylko minerałów a nie syntetyków, ale pewności nie mam. Probe nie ma wysilonego silnika, jak na 2.5 V6 to normalne osiągi, więc tak bardzo olej nie ulega zużyciu jakby to się działo gdyby miał ze 300 hp. Wiesz Prof. robił długoletnie badaina i wszystko o czym mówił to wynik jego doświadczeń a nie literatura. Z tą efektywnością działania filtrów właśnie tak jest i tutaj rodzaj oleju nie ma znaczenia. Cholera muszę pogrzebać w bibliotece za tym wykresem, bo to rzeczywiście ważna sprawa, jak coś znajdę to dam znać
sereq
Posty: 226
Rejestracja: 2002-09-18 10:05
Samochód: brak
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: sereq »

Poszukaj, ja natomiast tak czy siak zmiane przeprowadzilem zaraz po kupnie (z minerala na syntetyk ), nastepna po ok 7.500, nastepna planuje po ok. 8000 km. Oleju nie bierze zbyt wiele - litra na ok. 7.000 km wiec mysle ze calkiem ok.
Pozdrawiam,
sereq / gg: 66423
autko: male z gazem :P
rick
Posty: 301
Rejestracja: 2003-03-17 14:50
Samochód: brak
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: rick »

ja zmieniam co 8-10 kkm, bez względu na to ile dolewałem w międzyczasie. Prowadzę zeszyt i wpisuję stany licznika i daty i wtedy wszystko jasne. Mój bierze, mi więcej ok. 0,5 l/1000km, ale jak szaleję, jak spokojnie do 4500 rpm to prawie nie odczuwam zużycia.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Moja ulubiona strona o Probe i Mazdzie http://homepage.ntlworld.com/dorothy.br ... /index.htm podaje tak:
If the driving style is cold stop/start, or short trips, with low annual mileage and few long trips, then regular oil changes every 3k miles helps to eliminate HLA related noise/dirt-buildup problems. The comment from Mazda Master Techs is to just keep changing the oil+filter until HLAs silence (remove dirt).
Myślę że każdy się zgodzi że gdy auto jest eksploatowane w ciężkich warunkach miejskich na krótkich dystansach to wymiana oleju powinna być częstsza (np. dla tego że silnik wykonuje więcej obrotów na 1km niż gdy jedzie w trasie na 5 biegu) , a główny powód zalecanej częstej zmiany oleju ( 3k miles ~ 5Mm) to potencjalne problemy z klekoczącymi popychaczami zaworów, jak jest napisane w artykule, Mazda jako rozwiązanie problemu popychaczy zaleca wymianę oleju + filtra aż do skutku.

Oczywiście co za dużo to nie zdrowo ale wydaje mi się że przy zastosowaniu oleju syntetycznego, w warunkach miejskich (bo co najmniej połowę przebiegu robię w mieście na odcinkach po 4km) wymiana oleju nawet co 5Mm nie jest błędem.

Dodatkowo aby nie martwić się o gorszą sprawność czystego filtru oleju znalazłem na http://www.mobil1.com reklamę ich filtra który jest wykonany z syntetycznych włókien i zapewnia dużo lepsze filtrowanie niż tradycyjny papierowy filtr, jednocześnie zmniejszając opory przepływu oleju.

Ciekaw jestem czy ktoś wie gdzie (w Krakowie) można by kupić taki filtr i za ile ?

P.S.
Co do lepkości to Mobil 1 podaje do naszego 2.5V6 dwa typy: 5W30 lub 10W30 ja natomiast chętnie bym zalał 0W30.


Pozdrawiam Rafał
ODPOWIEDZ

Wróć do „2.5 V6 KL”